سرویس تجسمی هنرآنلاین:  در این روزهای دود گرفته دی ماه که حتی قدم زدن در خیابان های تهران هم میسر نیست. پیشنهاد می کنم حتما از نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کنید.تلقی خاص او از انسان، طبیعت و مواجهه بیانگرایانه او از مداخله انسان در طبیعت شاید کمی تا قسمتی حال تان را جای آورد. این نمایشگاه تا 22 دی ماه ادامه دارد و حتی برای تهران ترافیک زده هم یک هفته زمان مناسبی ست؛

این نمایشگاه را باید یک نمایشگاه خاص و ویژه خواند هم از این نظر که آوازه تونی کرگ جهانی ست و اتفاقا حضور او در تهران بازتاب وسیع بین المللی داشت، دیگر اینکه طیف متنوعی از آفرینش های او به تماشاست :۶۰ اثر مجسمه و۱۴۰اثر طراحی روی کاغذ که قدیمی‌ترین اثر مربوط به چهل و هشت سال پیش است و یک جستجوی کوتاه در اینترنت هم نشان می دهد این مجموعه یکی از کامل ترین نمایش های این هنرمند است که ارائه آن در تهران از حسن سلیقه برگزار کنندگان خبر می دهد؛

و هم اینکه این مجسمه های بزرگ و بسیار بزرگ وقتی به موزه رسیدند که به تازگی دوسالانه مجسمه سازی به پا بود و توجه خاص انجمن مزبور به مجسمه های معاصر، خاطر برخی مجسمه سازان مدرن و سنتی را مکدر کرده بود؛ نمایش این آثار نشان داد هنوز مجسمه سازی به معنای دیروزین هم رایج است.

نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر

هویت مجسمه

با تماشای مجسمه های کرگ در می یابیم وی یک هنرمند متریال محور است و آنچه در ساخت مجسمه هایش بهره می گیرد برایش معنا و مفهوم ویژه ای دارد . او در آثارش علاوه بر اینکه مواد را شکل می دهد، صحنه های طبیعی را حفظ و نگهداری می کند. وی معتقد است که نگاه متریالیستی به هنر مبنای همه زبان هاست و اینجاست که دیگر انگلیس و آلمان و ایران معنا پیدا نمی کند و آنچه اهمیت می یابد نگاه هنرمند است .

حتما همین زاویه نگاه است که او را وا می دارد ابعاد شگفت آوری به مجسمه هایش دارد؛ در حالیکه رویکرد فرمال آثارش مدرن و گاه تنه به سنت می زند، استفاده از ابعاد بزرگ را می توان رویکرد معاصر او دانست، و همین تن ندادن به قالب ها و ایسم ها و سبک ها او را هنرمند مثال زدنی این عصر بدل کرده است؛

نگاه کرگ که به دریافت لقب سر هم نائل شده از پیرامون و جهان امروزش مرزی نمی شناسد، داده های او درباره خرابکاری های بشری در محیط زیست جغرافیای خاکی ندارد، از این رو او را درک می کنند و آثارش همذات پنداری می شود.شاید برای بهتر دانستن زاویه نگاه او بهتر باشد قدری از زبان خودش درباره خاستگاه آثارش بخوانیم:

نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر

عشق به مواد

گرگ در انگلیس متولد شده ولی سال هاست در آلمان زندگی می کند و آتلیه خود را نیز در آلمان بنا کرده ولی آثارش به نوعی تحت تاثیر هنرمندان آن دوره انگلیس قرار دارد . او درباره علاقه اولیه اش به مجسمه سازی و آن روزهای زندگی هنری اش گفت : - پدربزرگ من کشاورز بود و پدرم مهندس الکترونیک که در یک شرکت هواپیمایی استخدام بود. پدرم بسیار خوشحال بود که کشاورزی نمی کند اما از سوی دیگر کار پدرم باعث می شد ما مدام در شهرهای مختلف انگلستان و میان فرهنگ های مختلف کشورم در رفت و آمد باشیم از همان روزها یادم می آید که به کشف مسایل در طبیعت و دنیا علاقه داشتم. در سال ۱۹۶۹ سیستم زندگی مردم در انگلستان دچار تحولات بسیار شده بود و مرتب درباره این تحولات صحبت می شد و من هم تحت تاثیر آن قرار گرفتم و به فرهنگ و هنر در آن دوران نزدیک شدم. قبل تر هم به هنر علاقه داشتم اما از این سال شروع کردم به کشیدن نقاشی و وقت هایی که میان کارم پیدا می کردم طراحی و نقاشی می کشیدم.یکبار یکی از دوستانم به من که ۱۹ سال داشتم گفت تونی تو طراحی هایت خیلی خوب است و بهتر است بیشتر روی این توانایی ات کار کنی و به آن اهمیت بدهی. به من پیشنهاد شد به دانشگاهی که در غرب انگلستان است بروم و از آنجا کار و تحصیل را شروع کنم. یک روز اعلام شد از هفته بعد شروع می کنیم به مجسمه سازی. بسیار خوب به خاطر دارم که یک دوشنبه ای بود که کار مجسمه سازی را شروع کردیم. ابتدا علاقه ای به آن نداشتم ولی بعد شروع کردم به در دست گرفتن متریال های مختلف. ناگهان احساس کردم هیچ چیز برایم قابل کنترل نیست و بسیار هیجان زده بودم. به متریال های مختلفی مثل چوب و آهن و تابلوی بوم که جلوی رویم بود نگاه می کردم و آن ها را لمس می کردم و یک تمرکز کاملی پیدا کردم که برایم فوق العاده جدید بود.

آن روزها اسمم را در دانشگاهی در لندن که طراحی و نقاشی درس می داد نوشته بودم اما دیگر علاقه نداشتم طراحی کنم و دوست داشتم بیشتر وقتم را با مواد بگذرانم برای همین تابستان به یک ریخته گری رفتم و با مواد مختلف کار کردم. اولین کارهایم با ماسه و چوب پنبه همان روزها بیرون آمد.

نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر

دوست دارم مولکول های پشت صورت ها را ببینم

یکی از دلایل شهرت تونی کرگ ابعاد بزرگ مجسمه‌های اوست.در عین حال نکته ای که کارهای تونی کرگ را از دیگر مجسمه‌سازان متمایز می‌کند طبیعت‌گرایی و انسان‌گرایی اوست. مجسمه‌های او اگرچه مثل مجسمه‌های قدیمی انسان را به تصویر نکشیده اما ممکن است الهام یافته از بخشی از پیکر انسان باشند. گرگ مدام این سوال را در آثارش بازتاب می دهد که آیا انسان امروز از طبیعت دور می‌شود یا نه؟ پرسشی که به شکلی انتزاعی در مجسمه‌هایش بازتاب یافته‌اند.گرگ هنرمند 67 ساله ایی است که در طراحی هایش بر روی کاغذ نیز می توان سرگشتگی و انتزاع را یافت . او در طراحی هایش نیز گاهی گوشه ای از مجسمه هایش را ره تصویر کشیده و آنچه از تماشای این آثار بر می آید این است که شاید این طراحی ها مبدعی برای خلق مجسمه ها باشد . و یا اتودی برای آفرینش موجودی انتزاعی و غول پیکر که هنرمند مجسمه ساز از متریال های مختلف از نرم تا سخت را در اختیار دستان هنرمندش قرار داده تا نمایی انتزاعی از طبیعت و انسان امروز و یا حتی رابطه اش با طبیعت و دنیای اطراف را به تصویر بکشد .

تونی کرگ باور دارد که هر ماده‌ای می‌تواند دربردارند معنا، تخیل و عاطفه باشد. قبلا مجسمه سازان با سنگ و برنز و آهن مجسمه می ساختند اما نسل جدید که آمد؛ یعنی نسل گرگ مجسمه را به زندگی تبدیل کرد و در واقع زندگی را در قالب مجسمه ارایه داد. اودر خلق آثارش از فایبر گلاس که یک متریال امروزی ست در کنار برنز ،سنگ و چوب بهره گرفته است . همه این‌ها به کرگ اجازه می‌دهند تا به وسیله هر پیکره‌ای که خلق می‌کند، حقیقت محیط اطراف خود را بیان کند.

با نگاهی گذرا به کارنامه مجسمه سازی این هنرمند انگلیسی آلمانی در می یابیم، آثار او از سال 1970 تا حدود 1985 طبیعت گرا تر بودند و بیشتر از مواد طبیعی چون سنگ و چوب ساخته می شدند و رفته رفته از 35 سال پیش غول پیکر تر شدند و طبیعت به انتزاع رفته و از عیان بودن تصویر انسان و طبیعت در کنار هم کاسته شده است . او از مواد امروزینی چون فایبرگلاس استفاده کرده و آثار بزرگی را با نمایی انتزاعی از طبیعت یا حتی شاید بدن انسان خلق کرده است .  گویی او به ساختار مولکول ها به زیر میکروسکوپی که با چشمانش ساخته توجه ویژه ای دارد و ساختمان سلولی را با نمایی کاملا هندسی در آثارش نمایان ساخته است .

وی در مصاحبه ای پیش از این که به بهانه نمایشگاه "ریشه ها و سنگ ها" در موزه هنرهای معاصر تهران گفت : من پژوهشگر بزرگی نیستم اما عاشق این هستم که در مواد دخالت کنم و ببینم و لمس کنم. من می توانم خودم را اینگونه تشبیه کنم که کشف کننده مواد هستم و دنبال پروژه هایی هستم برای کشف و دست و پنجه نرم کردن با مواد مختلف برای به وجود آوردن چیزی از دل آنها. من با یک ذره بین بسیار بسیار ریز و کوچک دنبال ماده هایی هستم که در طبیعت وجود دارد. اگر قبلا یک مجسمه فیگوراتیو درست می کردند، می گفتند این متعلق به من است و دیگر گفتگو تمام می شد اما برای من جالب است که بپرسم چرا این مجسمه باید اینگونه باشد حتی اگر خودم آن را ساخته باشم.به طور مشخص باید بگویم که من عاشق طبیعت هستم. وقتی با هواپیما وارد تهران می شوم از آن بالا شهری به این وسعت و کوه ها را می بینم، تنها فرم آن را نمی بینم بلکه برایم مهم است که پشت آن فرم چه چیزی است. وقتی یک نفر را نگاه می کنم به جز فرم او برایم این مهم است که مولکول های پشت صورتش را ببینم.

نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر

بهت و حیرت مخاطبان

علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره آثار تونی گرگ گفت : نمایشگاه "ریشه ها و سنگ ها"  از هنرمند انگلیسی آلمانی "تونی گرگ " با حمایت اسپانسر خصوصی برگزار می شود و انتخاب نمایشگاه آثار وی ماحصل اطلاعات و شناخت مدیر مرکز هنرهای تجسمی و به انتخاب وی صورت گرفته است.

تونی کرگ یکی از هنرمندان مطرح مجسمه سازی در سطح جهان و به خصوص اروپا است. مجموعه آثار تونی کِرگ بدون شک یکی از بهترین مجموعه‌های آموزشی در حوزه مجسمه‌سازی است که مورد توجه دانشجویان و هنرمندان قرار می گیرد. این هنرمند در آثارش از مواد طبیعی استفاده کرده و فلسفه قابل تأملی در خلق آثارش دارد و همین باعث شده که آثارش مایه بُهت و حیرت قرار بگیرد.

هارتوینگ فیشر رییس موزه بریتانیا (بریتیش میوزیوم) ضمن دیدار از نمایشگاه "تونی گرگ " در موزه هنرهای معاصر تهران درباره آثار این هنرمند انگلیسی آلمانی گفت : با توجه به شناختی که من از تونی کرگ دارم،مجموعه به نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران از این هنرمند یکی از کامل ترین مجموعه های به نمایش در آمده از او است.

نمایشگاه مجسمه های تونی کرگ تا 22 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.