سرویس تئاتر هنرآنلاین: کنسرت نمایش "یرما" نوشته فدریکو گارسیا لورکا و به کارگردانی مشترک اشکان صادقی و الهام شکیب با بهره‌گرفتن از موسیقی اسپانیایی از 21 آذرماه ساعت 20:30 در سال شماره یک عمارت ارغنون با مدت زمان 70 دقیقه روی صحنه است. در این اثر نمایشی که پیش از این نیز در سال گذشته اجرا شده بود، شیوا ابراهیمی، سام کبودوند، آتیه جاوید، اشکان صادقی، پرنده علائی و الهام شکیب نقش‌آفرینی می‌کنند. شیوا ابراهیمی و سام کبودوند دو بازیگری هستند که در اجرای جدید این نمایش به این گروه پیوسته‌اند.

ابراهیمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این‌باره گفت: از آنجا که این نمایش سال گذشته روی صحنه رفته بود برای مابقی گروه کار آماده‌ای بود اما طی دو هفته باقی مانده به اجرا که من و آقای کبودوند تازه اضافه شده بودیم باید خودمان را به بقیه می‌رسانیدم و از این جهت کار سختی در پیش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از کودکی عاشق ادبیات نمایشی لورکا بوده‌، خاطرنشان کرد: علاقه، دیدگاه و تفکرات من به آثار این نویسنده در دوران دانشجویی بسیار بیشتر شد. لورکا جادوی عجیب و غریبی در نگارش دارد که همیشه آثارش از جذابیت بالایی برخوردار بوده است. "یرما" را برای نخستین بار در سن نوزده سالگی خواندم که می‌توانم بگویم چند روزی تحت تاثیر جادوی این اثر بودم. از آن پس علاقه شدیدی به بازی در این نقش داشتم و زمانی‌که این نقش به من پیشنهاد شد با اشتیاق آن را پذیرفتم.

بازیگر نمایش "نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم" در ادامه افزود: آثار لورکا مشخصات خاص خود را دارد. او در آثارش نسبت به اتفاقات و رویدادهای قرن بیست در اسپانیا نگاهی اجتماعی و سیاسی داشته و اشعار نمایشنامه‌هایش، سراسر احساس است. یرما نیز شخصیت خلق شده توسط لورکا است که به مسائل زنان در آن دوران می‌پردازد. هر چند که زندگی‌ها تغییر یافته است اما مسائلی که این نویسنده به آن پرداخته جهان شمول بوده و مکان و زمان خاصی را در بر نمی‌گیرد.

شیوا ابراهیمی با بیان اینکه نقش یرما برایم بسیار جذاب بود چرا که با فراز و فرودهایش آشنایی داشتم و برایم ته‌نشین شده بود، عنوان کرد: در تحلیل‌های خودم از شخصیت یرما دیالوگ‌های کلیدی وجود داشت که بسیار تاثیرگذار هستند. از جهتی نیز میزانسن‌های نمایش از پیش تعیین شده بود و قرار نبود چیزی عوض شود. اما در جاهایی که حسم را با دو کارگردان در میان گذاشتم برخی میزانسن‌ها نیز عوض شد. کارگردان‌های این نمایش نیز برای خود تقسیماتی داشتند که با تعامل و گفتمان به این نقش رسیدیم.

وی در ادامه اضافه کرد: بازیگر در ایفای نقش باید گاهی تکنیکی و گاه احساسی بازی کند. اما در ایفای شخصیت یرما اگر بخواهم حسم را پایین آورده و از تکنیک استفاده کنم، خودم متوجه می‌شوم که آن بخش از دست رفته است، هرچند که تماشاگر آن را احساس نکند. "یرما" اثری دلی است که باید با تمام وجود آن را بازی کرد و به نظرم نباید در آن حس به تکنیک تبدیل شود.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره گزیده کار بودن خود در تئاتر گفت: برای نسل ما بازی در دو اثر طی یک سال زیاد هم هست چرا که بیش از این از نظر روحی میسر نیست. البته نمایشنامه ایرانی خوب کم داریم و من نیز با وسواس کارهایم را انتخاب می‌کنم. امسال در دو سریال نیز بازی داشتم که کارگردان محور بودند و بسیار فیلمنامه‌های آن‌ها را دوست داشتم. در انتخاب، تفکر کارگردان بسیار برایم اهمیت دارد و علاقمندم کارگردان با من مشارکت داشته باشد و در جزئیات با هم چالش داشته باشیم.

دیگر عوامل این کنسرت نمایش عبارتند از: تهیه کننده:  حامد رحیمی، مجری طرح:  بهزاد جاودان‌فرد، طراح حرکت: بهزاد جاودان‌فرد، آهنگساز: عماد اجلال، خوانندگان: احمد قائد و فرآواز، نوازندگان: عماد اجلال، احمد قائد و کیان کردستانی، مدیر تولید:  هاتف کلاته، منشی صحنه:  شیرین آقازاده، دستیار کارگردان:  مهدی صادقی، ساخت تیزر:  رضا محمودی، طراح پوستر:  کمال کچوئیان، طراح لباس:  وحید آرین، طراح صحنه:  حامد رحیمی، روابط عمومی:  مریم نراقی، عکاس: آتوسا امینی و ساخت دکور:  میخ چوب.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.