به گزارش هنرآنلاین، نمایش مجسمه‌هایی از «اجرام آسمانی» در نگارستان «آن» برپا شده که مجموعه‌ای از سه چیدمان ،‌ سه نقش برجسته و ۲۰ کار سکویی با موضوع اجرام آسمانی است.

عباس اکبری در یادداشتی بر این نمایشگاه نوشت: «در فرهنگ ایرانی، ضرب‌المثلی با این مضمون است که «به هر کجا که بروی آسمان همین رنگ است» این عبارت اگر چه می‌خواهد ماندن به هر دلیل در یک جغرافیا را به یکسان بودن آسمان در همه جا نسبت بدهد، اما به گمان من این طور نیست. برای من علاقه‌مندی به خاک یک سرزمین بیش از زمین آن، وابسته به ارتباطی است که با آسمان پیدا می‌کند. آسمان بعضی از سرزمین‌ها متفاوت است. من ماه‌های متفاوتی را می‌شناسم، همچنین خورشیدهای متفاوتی را بعد از ۱۰ سال کار و زندگی در کاشان باور دارم. تعلق خاطرم به این شهر بیش از زمین آن در گرو آسمان آن بود. جام جم همان جامی است که کیخسرو در آن نگریست. جام جم از خاک است، اما درباره خاک نیست و برای آسمان است ...»

اکبری درادامه گفت: برای ارائه نمایشگاه اجرام آسمانی، سنت‌های سفال‌گری را به زبان نو و معاصر و به شیوه‌های مختلف به تصویر کشیده‌ام.

فرم اغلب آثار را دوایر تشکیل می‌دهند که به وسیله تکنیک‌های مختلف سفال و سرامیک اجرا شده‌اند. همچنین این آثار از لعاب‌های احیایی تشکیل شده‌اند و در مجموع تلاش شده تا کیفیت‌ تجسمی جدیدی از سنت‌های سفال‌گری به نمایش درآید.

در این نمایشگاه هر کدام از آثار نام‌هایی متناسب با آسمان کاشان دارند. مانند خورشید خانم در کاشان،‌ناهید و فرزندانش،‌ کاشان شبی با مهتاب‌ و ....

هادی هزاوه‌ای هنرمند نقاش نیز از نیویورک در یادداشتی درباره این نمایشگاه نوشت:« عباس اکبری مجسمه‌سازی است که با خاک بی‌مقدار شعر می‌سازد. رویایی می‌آفریند و نظر تو را به خاک ، آب، آتش و باد و سرانجام به آسمان و کهکشان‌ها سوق می‌دهد.

در این سوی دنیا دم پنجره‌ استودیو، چند عدد از کارهای او را دارم که به قول «گرگ دالی» چون فرشته‌ها نور هر روز صبح با رنگ‌های زرد و سبز و آبی و نقش‌های اشنا و با فرم گشاده رو و خندان به من انرژی کار می‌دهند. چنان تلالویی در آفتاب پنجره دارند که باور ندارم این خاک خشک کاشان می‌تواند چنین دنیایی برایم به وجود آورد که منظره‌ی عمیق دریای روبه روی من در کنار آن گم و گور شود».

عباس اکبری که دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد، عضو هیات علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان است و علاوه بر حضور در ۱۶ نمایشگاه گروهی، سال ۸۴ یک نمایشگاه انفرادی نیز در دانشگاه پاریس برگزار کرد.

نمایش این آثار از دوم تا ۱۴ تیر ماه در نگارستان آن واقع در خیابان سئول ادامه دارد.

انتهای پیام/۳۱/۳۲