به گزارش هنرآنلاین، در آیین اختتامیه کنگره استاد شاهی پیام "سید محمد حسینی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط امیر احمدی، مشاور وی قرائت شد.
در این پیام آمده است: تکریم ادیب، احترام به ادب است و ادب در مقابل ادب است! و تکریم شاعر، تکمیل جمال کلام و تجمیل جان مطلب است و در یک سخن، تفخیم عالم، تقویم اعتبار علم است در بازار سنجش عیار مردمان معرفت‌مدار این دیار.
تکریم هنرمند، تعظیم در مقابل هنر است و شاعر که تجلی آگاهی و شعور ملت است به میزان حضور و تاثیرش در تحولات اجتماعی جایگاه معنوی پیدا می کند.
در این پیام افزوده شده است که زبان فارسی اگر به فردوسی قوام یافت و حافظ به فتح قله های بشری پرداخت بر ملت است که قدردان کلام درربار شاعران خوش قریحه و آگاه ساز جامعه باشند.
در ادامه این پیام آمده است: آنان‌که کمر به خدمت بشریت بسته‌اند و از قید تعلق به محدوده ما رسته‌اند حرمتشان را عالمیان پاس خواهند داشت و آنان‌که به قید شرایط، خدمتگزار قوم خود بوده‌اند بر ملت است که پاسدار وفادار کلام دُرَربار و اشعار خوش‌عیار ایشان باشند. شاعر به واسطة روح لطیفش از هر زخمه، زخم برمی‌دارد و بر هر اندوه اشک می‌بارد و هر دردی به دردش می‌آرد و به هر رنجی تن می‌سپارد و در مسیر هر ظلمی تور طغیان می‌گذارد و بر هر خطری به خاطر تعهدش سرمی‌سپارد و سرودی می‌نگارد تا حکایت خوبان به دست نسیان سپرده نشود و داستان ناراستان برای تطهیر به گرمابه و گلستان برده نشود.
وزیر ارشاد در این پیام ادامه داده است که استاد عسگر شاهی اردبیلی شعر اجتماعی و سیاسی جامعه را حتی در سخت ترین شرایط قبل از انقلاب اسلامی به شکل متعهدانه سرود و جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد نمود.
حسینی، در پایان این پیام افزوده است: مضامین عرفانی نوین و مفاهیم مردم آشنا در اشعار این شاعر برجسته اردبیلی ، او را شاهی ایران نمود.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل نیز در این مراسم اظهار داشت: اردبیل در طول تاریخ، شخصیتهای بسیار بزرگی را در عرصه های گوناگون به ویژه در زمینه عرفان، فقه و علم و ادب پرورانده است.
وی افزود: آیت الله مقدس اردبیلی به عنوان یک شخصیت فقهی و بنیانگذار اصل مهم فقهی به این استان تعلق دارد و اشخاص دیگری مانند سید یونس یونسی و همچنین آیت الله مشگینی در زمینه اخلاق از دیگر چهره های برجسته و ارزشمندی هستند که از استان اردبیل برخاسته اند.
عاملی از سلسله صفویه و شاه اسماعیل صفوی نیز به عنوان فردی یاد کرد که برای اولین بار در ایران با تشکیل حکومت شیعی بزرگترین کارکرد اجتماعی دین یعنی تشکیل حکومت بر مبنای دین را به منصه ظهور رسانید.
وی خاطرنشان کرد: شاه اسماعیل صفوی همچنین یک شخصیت حماسی بوده و پیشنهاد می نمایم که دست اندرکاران ذیربط، ساخت فیلم جنگ چالدران را در برنامه خود قرار دهند.
عاملی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز سرداران زیادی از استان اردبیل مانند بنی هاشم ها، برزگر ها، یسری ها و نظایر آن در جبهه های نبرد حق علیه باطل حماسه های فراوانی را آفریدند و از دین، شرف و تمامیت ارضی کشورمان دفاع نمودند.
امام جمعه اردبیل همچنین با اشاره به دیگر استعدادهای استان اردبیل در زمینه مداحی، موسیقی، ورزش و هنر خاطرنشان کرد که مردم این استان در زمینه علاقه به اهل بیت (ع) زبانزد است.
وی از استاد شاهی به عنوان یک پدیده یاد نمود و اظهار کرد: این چهره برجسته بر مسایل عرفانی، اخلاقی و فلسفی اشراف دارد و در تاریخ ادبیات معاصر یک چهره ماندگار خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی در قسمت دیگری از سخنان خود از هویت و داشته های اصیل یک ملت به عنوان سپر محکمی در برابر تهدیدها یاد و خاطرنشان کرد که همواره آینده یک ملت روی گذشته های آنان ترسیم می شود و اگر یک جامعه گذشته های خود را از دست بدهد در واقع چیزی برای آینده خود نخواهد داشت.
وی تصریح نمود: دنیا در آتش فقر عاطفه می سوزد و در این میان شاعران کشورمان برای برانگیختن احساسات و عواطف مثبت انسانی وظیفه مهمی دارند.
پروفسور شاهین فاضل، یکی از اساتید ادب و شعر جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم از استاد عسگر شاهی اردبیلی به عنوان یکی از شاعران کلاسیک امروز یاد کرد.
وی گفت: این شخصیت برجسته ادبی اردبیلی دریایی از عرفان و ادب است که صحبت کردن درباره او در این مراسم امکان پذیر نیست و به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.
فاضل خاطرنشان کرد:شاهی یک شاعر خلاق و آفریننده است که دانسته های عرفانی و فلسفی او مرا حیران کرده است.
وی در این مراسم یک قطعه از سه قطعه اشعاری را که به گفته خودش در این سه روزه در سفر به اردبیل درباره استاد عسگر شاهی سروده است قرائت کرد که با تشویق و ابراز احساسات گرم حاضران مواجه شد.
در ابتدای این مراسم از تندیس استاد عسگر شاهی اردبیلی که توسط هنرمند نامی اردبیلی ودود موذن ساخته شده است با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
عسگر شاهی اردبیلی در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در محله تازه شهر اردبیل به دنیا آمد و علاوه بر کار تدریس در مدارس و دانشگاهها به لحاظ داشتن طبع لطیف، از زمان جوانی به سرودن اشعار گوناگون پرداخت. این شاعر و ادیب برجسته اردبیلی چندین کتاب خود را تاکنون به زیور طبع آراسته است.

انتهای پیام/64