سرویس تجسمی هنرآنلاین، اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس درباره برگزاری نمایشگاه "رقص سماع" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مدتی پیش بابک برزویه عکس‌هایی از مراسم سماع که در قونیه برگزار شده بود را به من نشان داد که سبب شد علاقه سالیان طولانی من به مولانا شکوفا شود زیرا همواره به مولانا تحت عنوان استاد معنا علاقه‌مند بوده‌ام.

او ادامه داد: پس از دیدن آثار زیبای بابک برزویه تصمیم گرفتم، حال خوبی را که از اتصال به مولانا و آثار این شاعر دارم با آثار بابک برزویه پیوند بزنم لذا از وی خواستم تا اجازه دهد بتوانم بخشی از کلام مولانا را روی عکس‌های اورجینال این مجموعه به نمایش بگذارم.

این هنرمند خوشنویس، درباره نحوه اجرای آثار در مجموعه "رقص سماع" توضیح داد: در این مجموعه من روی 15 عکس بابک برزویه کار کردم و روی دستار یا بیرق سماع‌کنندگان به تصویر خط‌های اورجینال پرداختم. در این روند گاهی سعی کردم حس خود را با استفاده از خطاطی و البته در نقاطی با رنگ به تصویر  منتقل کنم.

افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی و عکاسی اسرافیل شیرچی و بابک برزویه در گالری گویا

شیرچی تصریح کرد: از ابتدای امر قصد من همراهی با آثار بابک برزویه بود اما با توجه به اینکه تعداد آثار برای یک نمایشگاه کم بود، تصمیم گرفتم بخشی از آثار خودم را که به نوعی با مولانا و اشعار او ارتباط دارند، نیز به نمایش بگذارم به همین خاطر 14 اثر از خطاطی‌های گذشته من که مربوط به این حوزه بود نیز به مجموعه افزوده شد.

او نمایشگاه "رقص سماع" را اتفاق فرهنگی مناسبی دانست و افزود: از نظر من در چنین روزگاری که زندگی بسیار سخت است، برگزاری چنین نمایشگاهی یک اتفاق فرهنگی بسیار مناسبی است که بازخوردهای خوبی را نیز به دنبال داشت.

شیرچی این نمایشگاه را یک حرکت نوین خواند و گفت: این نمایشگاه اتفاق تازه‌ای بود که نباید از آن هراس داشت البته می‌دانم که همواره اولین قدم‌ها بهترین‌ها نیست اما همین که سعی کنیم تا در راه هنر گام برداریم قابل تحسین است.

افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی و عکاسی اسرافیل شیرچی و بابک برزویه در گالری گویا

او ادامه داد: از نظر من خط شکسته ایرانی و نستعلیق سماع عارفانه‌ای است که توانست به نوعی با این آثار همراه شود؛ البته من فکر می‌کنم که این حرکت می‌تواند جرقه مناسبی برای همکاری بیشتر هنرمندان عکاس و خوشنویس یا معماران و خوشنویسان شود.

این هنرمند، تلطیف فضای جامعه را با استفاده از هنر ممکن خواند و گفت: خدا را شاکرم که در این روزها سخت می‌توانیم کاری فرهنگی انجام دهیم؛ زیرا این  اقدامات می‌تواند روح امید را در مردم زنده نگاه دارد زیرا حفظ روحیه مردم وظیفه جامعه هنری است.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند از نمایشگاه "سماع مولانا" تا بیستم دی در گالری گویا واقع در خیابان کریم‌خان زند، روبه‌روی ایرانشهر، شماره ۹۱ دیدن کنند.