سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رویداد میزبان 7 سخنران از جمله آرش برهمند (روزنامه‌نگار)، جلال تهرانی (نویسنده و کارگردان تئاتر)، دکتر غلامرضا خسروشاهی (ریاضی‌دان و پژوهشگر ارشد)، دکتر هوشیار خیام (موسیقی‌دان و آهنگساز)، دکتر ماکان عیدی‌پور (کارشناس مسائل استراتژیک)، کامران کامرانی (کارآفرین و مشاور کسب و کار)، زهرا نعمتی (ورزشکار و قهرمان پارالمپیک) بود. سخنرانان تدکس با موضوع نوهنجار برای مخاطبان تدکس از مهم ترین تجربیات زندگی خود گفتند.  همچنین میهمانان ویژه این  مراسم بابک صفرنژاد، هوشنگ گلمکانی، اسماعیل شفیعی و بهادر مالکی  بودند.

نوهنجار بدین معناست که انسان مدرن با عبور از موانع و گذر از فرای روزمرگی به نقطه‌ی جدیدی از تاریخ بشری رسیده است. انسانی که برای بقا، می‌بایست خود را با شرایط انطباق داده و کنترل ذهن، بدن و جهان خود را به دست گیرد تا در مسیر شکوفایی قدم بردارد. این کار نیازمند زمان، تعهد و از همه مهم‌تر همکاری است. حاصل این موارد آینده‌ای است که «نوهنجار» ما را خواهد ساخت.

در ابتدای این مراسم که مهران نائل به عنوان مجری میزبانی مراسم را بر عهده داشت، شاهین جوادی نژاد بنیان گذار تدکس دانشگاه هنر با سخنان کوتاهی درباره اهمیت موضوعاتی همچون فرای روزمرگی و نوهنجاری در کشور، به حاضرین خوش آمد گفت و همایش به شکل رسمی آغاز شد.

غلامرضا خسروشاهی، از موسسین پژوهشکده ذرات بنیادی درباره تعطیلی دانشگاه ها در قبل از انقلاب و تحصن دانشجویان برای بازگشایی آن و هچنین تلاش جمعی از دانشمندان برای پرداختن به مقوله‌ی علوم بنیادی سخن گفت و درباره دفاع از علم در هر زمان و با هر امکاناتی صحبت کرد.

آرش برهمند در سخنرانی خود به تغییر معنای کلمه «داستان» پرداخت و  درباره چگونگی تبدیل زندگی انسان به یک روات داستانی در بستر رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و … صحبت کرد و اهمیت تشریح و کارگردانی این فرآیند توسط خود فرد را تشریح کرد.

هوشیار خیام با اشاره به مبداء و منشاء موسیقی به مقوله ریشه صداها در کشورهای مختلف پرداخت و با نواختن قطعاتی مختلف نشان دادند که چگونه موسیقی غربی، شرقی و حتی موسیقی سنتی ایرانی در هسته به هم مرتبط می‌شوند و یک وحدت صوتی بوجود می‌آورند.

ماکان عیدی پور با گذری از تاریخ قبل از جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، مفهوم صلح را در جامعه جهانی مورد بررسی قرار داد. عیدی پور راه حل های ارائه شده برای رسیدن به صلح فراگیر را مطرح کرد و علت شکست آن‌ها را توضیح داد. وی در نهایت به مفهوم بازدارندگی هسته‌ای رسید و چگونگی تبدیل خطرناک ترین سلاح به زمینه ای برای صلح را مورد بررسی قرار داد.

زهرا نعمتی در سخنرانی خود ‌برای اولین بار برداشتی متفاوت از زندگی خودشان را ارائه کرد. برداشتی که توام با جهان‌بینی این ورزشکار مطرح ایرانی بود. وی تشریح کرد که چگونه با وجود تمام موانع سختی که در جلو راهش قرار داشت به نبرد خود برای رسیدن به چیزی که آرزوی آنرا داشت؛ ادامه داد و دیگران را تشویق کرد تا برای رسیدن به خواسته های خودشان از حاشیه امن زندگی خارج شده و به تلاش خود ادامه دهند.

کامران کامرانی درباره جابه‌جایی مرزهای هنجار ها صحبت کرد و تشریح کرد که چگونه ویژگی هایی مانند رقابت، ‌سرعت و پیروزی از خصوصیات انسان امروزی است. خصوصیاتی که منجر به استرس و اضطراب این انسان می‌شود. کامرانی آگاهی و مهم‌تر از آن خودآگاهی را راه حلی برای حل این اضطراب معرفی کرد و توضیح داد که انسان با تسلط بر خود و خودشناسی می‌تواند بر نگرانی های جهان مدرن غلبه کرده و به آرامشی درونی دست پیدا کند.

همچنین در میانه  این مراسم هوشیار خیام و بابک صفرنژاد قطعه ای بداهه برای مخاطبان تدکس همنوازی کردند که با استقبال ویژه مخاطبان این همایش همراه شد.

تد (TED) یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی است که خود را وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده‌های الهام‌بخش و نو برای عموم شهروندان یا متخصصان و علاقه‌مندان به یک حوزه خاص کرده است و هر سال رویدادهای بسیاری با الگوبرداری از شیوه این سازمان و به‌صورت مستقل در کشورهای مختلف با همین هدف برگزار می‌شود.

همایش یک‌روزه تدکس دانشگاه هنر به دبیری خشایار رحیمی هشتم دی‌ماه در تالار فارابی دانشگاه هنر برگزار  شد.