به گزارش هنرآنلاین؛ منصور شرفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل درآیین اختتامیه کنگره پاسداشت استاد شاهی اردبیلی در مجتمع فدک این شهر اظهار داشت: این کنگره از روز یکشنبه کارش را در اردبیل آغاز کرده بود و با هدف تجلیل از مفاخر استان که مصوب شورای فرهنگ عمومی این منطقه بوده است در تجلیل از شخصیت نام‌آشنای شاهی شاعر و مرثیه‌سرای حسینی با شور و استقبال خوبی از سوی شاعران کشوری و بین‌المللی به ویژه از جمهوری آذربایجان برگزار شد تا مقدمه‌ای باشد برای تکریم سایر مشاهیر و مفاخر این استان در عرصه‌های مختلف.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان اذعان کرد که مقام واقعی صاحبان قلم و اندیشه به عنوان سوگندخوردگان به ساحت الهی بسیار والاتر و ارزشمندتر است چرا که قلم روایت‌کننده عشق به خالق هستی و بندگان پاک و مطهری است که از اعجاز کتب آسمانی و خداوند متعال به شمار می‌روند.

این مسئول از قلم و کلام به عنوان عطیه الهی در مشق عشق یاد کرد و بیان داشت: یکی از شاخه‌های متعالی هنر و فرهنگ شعر و تلاش شاعر برای طی کردن مراحل سیر و سلوک است که به زیباترین بیان و گفتار مطرح می‌شود.

شرفی شاعر را هنرمند تمام عیار در سرودن شعر و زیباترین کلام در مدح و رثای ائمه اطهار (ع) و مکتب حسینی یاد کرد و افزود: شاعران با کلام روح‌القدس خود در حقیقت تاثیرگذاری فراوانی در عرصه هنر و ذوق و شوق داشته‌اند و باید این مرتبت را قدر دانست.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: استان اردبیل نیز از شاعران خلاق و بلندمرتبه برخوردار است که استاد شاهی اردبیلی از این دریای پرگوهر یکی از استوانه‌های شعر این دیار و خطه آذربایجان است که شهرتی ملی یافته است.

براساس این گزارش، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تاثیرگذاری شعر شاهی را به دلیل درونمایه معنوی، ارزشمدار و ارزشمند خواند و اذعان داشت: در کنار برنامه تجلیل این شاعر نام‌‌آشنا از سه کتاب "نظم پریشان مجموعه غزلیات و قصاید فارسی شاهی، تا قاف اندیشه شرح غزلیات عرفانی حافظ و کولون یله تاپشردی "(خاکسترش را به باد سپرد) مجموعه غزلیات ترکی او همزمان با این کنگره رونمایی شد.

شرفی اضافه کرد: برای این کنگره بین‌المللی تا پنجم خرداد ماه ۴۰ عنوان مقاله و شعر ارسال شده بود که مصمم هستیم مجموعه نفیس از آثار جمع‌آوری شده و مقالات ارسال شده تدوین و به چاپ برسانیم.

وی همچنین به رونمایی از تندیس شاهی نیز اشاره کرد و گفت: این تندیس برای مدتی کوتاه در محل مجتمع فدک اردبیل مستقر شده و بعد از تعیین مکانی با عنوان موزه مفاخر اردبیل به آن مکان انتقال می‌یابد. انتهای پیام/64