سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی از آلبوم "تار و پود" به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی وحید تاج روز چهارشنبه ششم دی‌ماه در بنیاد آفرینش‌های نیاوران با حضور چهره‌هایی نظیر پژمان حدادی، وحید تاج، مهدیه محمدخانی، اسماعیل تهرانی، ارشد طهماسبی، حسین بهروزی نیا و... برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری ویدئو کلیپی از بخش‌های این آلبوم پخش شد و برخی از منتقدان و اهالی موسیقی نظرات شخصی خود را مطرح کردند. سپس فرشاد توکلی یکی از پژوهشگران موسیقی متن بلندی را در وصف این آلبوم روی سن برای حضار خواند. مهرداد مؤمنی نیز در وصف آلبوم متنی بر اساس ریتم آلبوم اجرا کرد.

وحید تاج سومین سخنران روی سن آمد و گفت: پنج سال است که با استاد متبسم برای خواندن این پروژه در ارتباط هستم. این تبادل‌نظرها به آلبوم "تار و پود" ختم شده و امروز شما می‌توانید این اثر را بشنوید. زمانی که نت‌ها را برای من فرستادند، دیدم که این اثر در عین سادگی، چقدر پیچیده است. واقعاً حس می‌کردم که در جاهایی دچار چالش می‌شدم. در عین حال ملودی‌ها را به‌راحتی حفظ می‌کردم. می‌دانستم که مخاطب هم می‌تواند به‌راحتی این ملودی‌ها را حفظ و زمزمه کند.

وی افزود: امیدوارم روزی در ایران شرایط برای شنیدن صدای خوانندگان زن فراهم شود تا آهنگسازان بزرگی مانند متبسم ناچار نشوند برای یک اثر، با دو خواننده با جنسیت‌های متفاوت کار کنند.

رونمایی از آلبوم

آخرین سخنران برنامه حمید متبسم بعد از حضور روی سن و تشکر از حضار گفت: نوازندگان در این آلبوم از جان و دل مایه گذاشتند تا این اثر به گوش شما برسد. تمامی آثارم را در یک ده از زندگی و برای انگیزه‌ای ساختم، این آلبوم نیز در زمان آشنایی من و همسرم ساخته شد و در نتیجه تمامی اشعار با همفکری او صورت گرفت.

وی افزود: شکرگزارم که در دورانی زندگی کردم که استادانی مانند فرامرز پایور را دیدم و تجربه کردم. شاهد بودم که چگونه می‌شود به موسیقی پرداخت بدون اینکه به فکر پر کردن جیب بود. انتخاب ساز گاهی به خاطر امکانات است. اگر ارکستر سمفونیکی در اختیار داشته باشم ممکن است برای سازهای بیشتری موسیقی را بنویسم. البته امکانات بخشی از ماجراست. اما مهم در این اثر رسیدن به صدایی است که دور از موسیقی قاجار باشد. صدایی که ما را به پیش از اسلام برود. به همین دلیل خواستم از سازهایی استفاده کنم که این فضا را ایجاد کنند. ترکیب‌های متفاوت هم برای من مانند نوعی مبارزه‌طلبی هم هست. زنگ سه‌تار و قیچک بم و بربط ممکن است ما را به فضاهایی ببرد که در قدیم بوده است.

او ادامه داد: کنسرت این آلبوم را در دو تالار رودکی و وحدت در دی‌ماه روی صحنه می‌بریم با این تفاوت که اجرای رودکی ویژه و برای اهالی هنر برگزار می‌شود تا نظر آن‌ها را درباره اثر جویا شوم ولی اجرای وحدت برای عموم برگزار خواهد شد.