حمید شاه آبادی،معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اکسپو 91 که اکنون شاهد برپایی‌اش در تالار وحدت هستیم به هنرآنلاین گفت: آنچه امروز در قالب بازار فروش آثارهنری شاهدش هستیم،نتیجه مصوبه قانونی سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای الزام دستگاه‌های دولتی به خرید آثار هنری است که محل اعتبارات آن باید تا ۳۱ تیرماه محقق شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد درباره عدم تصویب این قانون برای سال ۹۱ گفت: معاونت امور هنری امیدوار است با تغییراتی که در این حوزه اتفاق می‌افتد از طریق لایحه و ماده واحده جدید، امکان تصویب دوباره این قانون در سال جاری هم فراهم شود. اما نباید فراموش کرد که آنچه در سال ۹۰ محقق شد مرهون تلاش ویژه و فشرده‌ای بود.

شاه آبادی تاکید کرد: در حالیکه بودجه سال ۹۰ در اردیبهشت ماه به تصویب رسیده بود، قانون خرید آثار هنری در یک بازه چند ماهه فرآیند پیچیده آیین نامه‌های اجرایی را سپری کرد و به تصویب رسید. بنابراین ما نسبت به اجرای این قانون و شکسته شدن سد چند ساله تلاش برای خرید آثار هنری بسیار خوش‌بینیم.

وی همچنین با بیان اینکه این مصوبه درپی قانون اجرا نشده ۵ ساله‌ای به عنوان برنامه پنج ساله چهارم به تصویب رسید،اضافه کرد: البته اینجا گله خود را از مسول بخش برنامه و بودجه داشته باشم که مصوبه هیات وزیران ابقای ماده ۱۱۹ در بودجه سال ۹۱ بوده و هنگام اجرایی شدن آن، به رغم تلاش پیگیری همه دستگاه‌ها و جدیت کمیسیون فرهنگی مجلس در بودجه ۹۱ از قلم افتاد.

به گفته وی، به طور قطع بیش از مسوولان و مدیران وزارت ارشاد و معاونت هنری، مجموعه فعالان فرهنگی کشور به ضرورت این کار واقف و خواهان پیگیری قانون خرید آثار هنری هستند.

شاه آبادی ادامه داد: اکنون تمام تلاش مسوولان این است تا ۳۱ تیرماه که پایان مهلت قانونی اجرای قانون خرید آثار هنری است، مصوبه سال ۹۰ اجرایی شود.

وی توضیح داد: آنچه در پی مصوبه خرید آثار هنری مد نظراست، در درجه اول تامین مالی هنرمند نیست، بلکه پاسخ به نیاز هنری کشور است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد اظهارداشت: امکان ندارد که در یک مجموعه یا وزارتخانه‌ای، حرکت بزرگی در حوزه ساختمانی و تملک دارایی انجام شود، اما نمادی از فرهنگ، هویت و هنر این کشور را نداشته باشد. بنابراین بناها و ساختمان‌های ما به آثار هنری برای هویت بخشی احتیاج دارند.

وی از پیگیری برای اجرای قانون خرید آثار هنری در بودجه ۹۱ خبر داد و گفت: با تلاش‌های جدی وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس و اتفاق نظر جامعه فرهنگی این قانون در سال ۹۱ هم به طرق مختلف از جمله متمم بودجه قابل پیگیری است.

شاه آبادی اجرای قانون خرید آثارهنری از سوی دستگاه های دولتی را جز تکالیف این نهادها دانست وگفت:این قانون هم مثل سایر قوانین الزامات اجرایی دارد و سازمان های دولتی در صورت عدم اجرای آن باید پاسخگو باشند.

بزرگترین بازار فروش آثار هنری از ۲۸ تیرماه تا ۱۲ مردادماه در تالار وحدت برپاست.

انتهای پیام/۳۲/۳۱