به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه "نوای شهر پارسیان"، این مجموعه استودیو‌ها شامل استودیوی صدابرداری موسیقی و استودیو صداگذاری است که از تاریخ یاد شده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

اتاق ضبط به مساحت ۷۰ متر مربع با سقف ۴ م‌تر، اتاق فرمان به مساحت ۲۰ متر مربع با سقف ۴ م‌تر، سیستم تغییر زمان "واخنش" اتاق ضبط از طریق متحرک بودن سقف از ۴۰۰ میلی ثانیه (جذب کامل) تا ۱۱۰۰ میلی ثانیه (انعکاس کامل)، سیستم تهویه مطبوع ساکت با نویز زمینه کمتر از ۳۰ دسی بل، تجهیز ۲۵ کانال پیش تقویت کننده با بهره گیری از برند‌های معتبر بین المللی، تجهیز نرم افزارهای اورچینال، تجهیز بیش از ۳۰ میکروفن استاتیک، دینامیک و ریبون برای ضبط ادوات محتلف موسیقی با بهره گیری از بهترین مدل‌ها و تجهیز به سیستم نور حرفه‌ای برای ضبط نماهنگ از قابلیت‌هایی است که برای ساخت استودیو "شهر صدا" در نظر گرفته شده است.

آیدین الفت مدیر استودیو "شهر صدا" در ابتدای این مراسم با بیان کرد: امروز بسیار خوشحالیم که بعد از یک سال و نیم، تلاش و کوشش همکارانم به ثمر نشسته و ما شاهد افتتاح یکی از مجهز‌ترین استودیوهای موسیقی هستیم. طراحی و ساخت این مجموعه به ما دوباره نشان داد که اندیشه منتظر ماندن برای انجام کاری در جای دیگر ثمری ندارد و ما باید فضا را به گونه‌ای هدایت کنیم که انجام چنین کارهای نباید متکی بر دیگران باشد. اتفاقا طی ماه‌های اخیر به همت همین بچه‌های موسیقی از جمله علی جعفری پویان بود که مراسم "سال نوا" به عنوان یکی دیگر از حرکت‌های خودجوش فرهنگی برگزار شد و نشان داد که اگر با اتکا به همت و تلاش هنرمندان کاری صورت گیرد، قطعا سرنوشت روشن و درستی خواهد داشت.

وی گفت: تصمیم ندارم در این مراسم از ویژگی‌های فنی و تکنیکی این مجموعه صحبت کنم اما فقط ذکر چند نکته لازم است که استودیو "شهر صدا" یکی از مجهز‌ترین استودیوهای ضبط موسیقی است و ما در این مدت برای حفظ تمامی موارد فنی و تکنیکی آن بیش از یک متر و بیست سانتی متر گودبرداری کردیم، ضمن اینکه بهره گیری از مشاورهای متخصصان برجسته صدا از جمله مهندس درخشان در انجمن اکوستیک ایران، بهره‌مندی از بهترین میکروفن‌ها و توجه به موضوع "ریکوردینگ آنسامبل (ضبط به شیوه گروه نوازی)" از جمله شاخص‌هایی است که می‌توانیم برای این مجموعه در نظر بگیریم.

این متخصص حوزه طراحی صدا در ادامه با اشاره به ویژگی‌های فنی استودیو "شهر صدا"، اظهار کرد: ما تا آنجایی که امکان داشته بهترین تجهیزات را برای استودیو نصب کردیم. البته جالب است بدانید طبق محاسباتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ۱۸ سال بعد باید کار کنیم تا هزینه‌های صرف شده برای استودیو به ما بازگردانده شود. اما بسیار خوشحالیم که میزان اجاره بهای این استودیو به حدی کم است که می‌تواند برای هنرمندان نوعی سوبسید به حساب آید، به عبارتی طبق اعداد و ارقامی که به دست آمده مبلغ اجاره بهای استودیو ساعتی ۵۰۰ هزار تومان است که ما آن را به ساعتی ۱۰۰ هزار تومان تقلیل دادیم.

الفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: چندین سال است که اتفاقات بسیار خوبی از جمله وارد شدن رشته فناوری صدا در حوزه دانشگاهی و ثبت عنوان "طراحی صدا" در جشنواره تئا‌تر فجر افتاده است. به هر حال این‌ها نتیجه تلاش من و همکارانم در حوزه صداست که هر زمان رویداد جدیدی در این عرصه اتفاق می‌افتد گویی خستگی ما از کارهای انجام شده مرتفع می‌شود.

محمد سریر عضو شورای عالی خانه موسیقی هم در این مراسم گفت: افتتاح این استودیو زحمت بسیار عمیق و ارزشمندی است که طی سال‌های اخیر کمتر انجام گرفته است. به هر حال ما در این حوزه‌ها دارای ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی هستیم که هنوز از آن‌ها به طور کامل استفاده نکرده‌ایم. بنابراین افتتاح چنین مجموعه‌هایی در حوزه صدابرداری می‌تواند سرمنشا اتفاقات ارزشمندی باشد. در عین حال علاوه بر اینکه باید به ساخت و ساز استودیوهای مجهز موسیقی توجه کنیم به کسانی که پشت این دستگاه‌ها می‌نشینند نیز تمرکز بیشتری داشته باشیم زیرا زمانی می‌توانیم از این استودیوهای مجهز به درستی استفاده کنیم که افراد متخصص نیز در این حوزه حضور فعالی داشته باشند.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان با قدرداتی از آیدین الفت در راه اندازی استودیو "شهر صدا" تاکید کرد: در این مدت استودیوهای حرفه‌ای زیادی ساخته شده، اما‌‌ همان گونه که آیدین الفت به آن اشاره کرد آن دلدادگی‌هایی که در این مجموعه‌ها لازم است کمتر انجام گرفت. اما من یقین دارم با همین کارهای خوب می‌توانیم شاهد رشد ظرفیت‌های فرهنگی کشور نیز باشیم. البته ذکر این نکته هم لازم است که در حوزه صدابرداری باید به این نکته توجه کنیم که کار صدابردار بالابردن بیخود و بی‌جهت کیفیت کار‌ها نیست، کار صدابردار این است که توانایی‌ها را به شکلی واقعی نشان دهد. کاری که قطعا شما عزیزان می‌توانید از همین کانال آن را اجرایی کرده و با تعهد قابل ستایشی که از شما سراغ دارم آن را به اهداف بالاتری نزدیک کنید.

کیومرث مرادی مدرس و کارگردان تئا‌تر که اجرای این مراسم را به عهده داشت، با اشاره به برنامه ریزی‌های دیگری که برای این مجموعه در نظر گرفته شده، توضیح داد: امیدوارم با برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفته این مکان پاتوقی برای اهالی موسیقی و تئا‌تر شود. به هر حال برای این مجموعه زحمت بسیار فراوانی کشیده شده که طی روزهای آینده شاهد اتفاقات دیگری نیز در حوزه تئا‌تر خواهیم بود.

اجرای کوارتت زهی "رسپینا"، اجرا، پخش کلیپی به کارگردانی امید بنکدار و ضبط دوئت رضا تاجبخش و حمید حامی از جمله بخش‌های دیگر مراسم افتتاح استودیو "شهر صدا" بود.

محمدرضا چراغعلی، مزدا انصاری، علی جعفری پویان، فرهاد هراتی، سامان احتشامی، میلاد عمرانلو، رضا عسگر‌زاده، حسن درخشان، سهراب بره‌مندی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.