به گزارش هنرآنلاین، قادر آشنا، رئیس مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که در سالن جلسات شهید غربال‌دوست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهارکرد: ۷۰۰ گروه نمایشی ثبت شده در کشور در زمینه نمایش فعالیت دارند؛ همچنین ۳۰۰ گروه نمایشی مراحل پایانی ثبت را می‌گذرانند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبارات نمایش کشور امسال به تامین نیازمندی‌های گروه‌های نمایش شهرستان‌ها اختصاص یافته است، تصریح کرد: آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ۵۰۰ هنرمند در این بخش دارد.
این مسئول با بیان اینکه هنر نمایش در کشور اقتصادی نیست، افزود: به دلیل ضعف متون نمایش و عدم تأثیرگذاری بسیاری از آثار نمایشی، استقبال از تئاتر در کشور رضایت‌بخش نیست.
آشنا خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای نمایشی در تلاش است تا چتر حمایتی خود را در حوزه‌های متعدد به استان‌ها سرازیر کند و فعالیت تعداد زیادی از هنرمندان در عرصه نمایش در استان‌ها این را می‌رساند که فعالیت در این راستا باید بیشتر شود.
وی از استقرار گروه‌های نمایش و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها خبر داد و اعلام کرد: تبادل گروه‌ها و فرستادن گروه‌ها از استانی به استان دیگر به منظور انتقال ارزش‌ها و مفاهیم ایرانی و شناسنامه‌دار کردن گروه‌های نمایشی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است.
این مسئول با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی به هنرمندان این رشته افزود: در بحث آموزشی ضعف جدی داریم لذا این موضوع را در استان‌ها در دستور کار داریم تا با نگاهی جدید شاهد تقویت انجمن نمایش استان‌ها باشیم و بتوانیم گروه‌ها را توانمند کنیم.
مدیر‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این راستا تربیت هنرمندان در بحث نظارت، داوری و ارزشیابی در دستور کار است.
آشنا در ادامه به عدم استقبال از عرصه نمایش در تمام استان‌های کشور اشاره کرد و اظهار کرد: علت عدم استقبال از عرصه نمایش این است که متناسب با فرهنگ مردم کار نمایشی تولید نمی‌شود.
وی تصریح کرد: باید به سمتی پیش برویم که کالای فرهنگی که با فرهنگ اسلامی، ایرانی و شرقی سازگار است را به مردم ارائه دهیم چرا که وقتی کارها انتزاعی می‌شود مخاطب خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/62