به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلام شهر تهران، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، سید مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهر سازمان زیباسازی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی برگزار شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری، گفت: خوشحالم که این دو سالانه 8 سال است که در حال برگزاری است.

او افزود: این دوسالانه شرایط و فضایی را ایجاد می کند که استعدادها شناسایی شوند، بدون تردید در آینده استادان بزرگ از روی این استعدادها شناخته می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: فعالیت نقاشی هایی که مرتبط با سیما ومنظر شهری است در شهر ما سابقه طولانی دارد به گونه ای که نقاشی ها در همه دروازهای تهران وجود داشت چراکه همیشه ارزش هنر را هنرمندان ما به خوبی درک می کردند.

مسجدجامعی با بیان اینکه نقاشی دیواری همیشه برای خود هویت داشته است، تاکید کرد: همیشه نقاشی ها به گونه ای از یکدیگر پشتیبانی می کنند که باعث موفقیت در خلق یک اثر می شود.

او با اشاره به اینکه نقاشی دیواری با حس و حال انقلاب در ایران شروع شد، افزود: امروز عرصه هنر دیوارنگاری بر عهده هنرمندان از گروه نقاشی افتاده است و می تواند بسیار مفید باشد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران در حال حاضر در دوره ای هستیم که نقاشی های دیواری شهر را زیبا می کند اما کمتر هویت مستقل خود را بروز می‌دهد چراکه شهر آشفته نمی تواند نقاشی آشفته نداشته باشد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در این دوره شاهد ارائه کارهای ارزشمند در حوزه نقاشی دیواری هستیم، گفت: تصور می کنم که برای یک کار هنری ماندگار باید برای متریال سرمایه گذاری کرد.

او ادامه داد: در رویکرد و آثاری که خلق شده یک فهم مشترک حاصل شده که همه ایرانی هستیم و در حوزه فرهنگ، هنر، رشعر و ادب اگر نامی از ایران است نام هنر ایران است، معتقدم حسی که در آثار ارائه شده وجود داشت نشان از بازگشت به هنر ایرانی متناسب با ظرفیت شهر است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امیدوارم در آینده بتوانیم مکتبی برای هنر ایرانی که سابقه طولانی هم دارد طراحی کنیم و از وضعیت زیباسازی جدا کنیم و برای مکان های ویژه شهری جایگاهی را تعیین کنیم.

مسجدجامعی گفت: ما باید مجموعه سیاست گذاری هایی داشته باشیم که یک بخش رویکرد آن به حوزه زیباسازی و دیگری به مکتب هنری باشد.

اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران‎

اهمیت به موضوع پژوهش مهمترین رویکرد دوسالانه دیوارنگاری بود

سید مجتبی موسوی دبیر جشنواره چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران در اختتامیه چهارمین دوره این دوسالانه، با بیان اینکه باید این رویداد که باعث تغییر در هنرهای شهری و برخورداری از اعتبار خاصی می شود را جشن گرفت، اظهار داشت: اگر نگاهی به دو رویداد گذشته دیوارنگاری بیاندازیم شاهد بهتر شدن آثار و ایده های هنرمندان خواهیم بود.

او ادامه داد: بدون تردید در حوزه دیوارنگاری ظرفیت های زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث شده که شاهد حضور پر رنگ هنرمندان در یکی از عرصه های هنر شهری باشیم.

موسوی با بیان اینکه باید شاهد مشارکت جدی تر هنرمندان در عرصه هنرهای شهری باشیم، تصریح کرد: دیوارنگاری در شهر تهران عمر بسیار طولانی دارد اما لازم بود که در دهه 80 موج جدیدی از نقاشی دیواری در شهر تهران اتفاق بیفتد و الگویی برای دیگر شهرستان های کشور باشد.

دبیر جشنواره دو سالانه دیوارنگاری گفت: لازم بود که به هنر دیوارنگاری به صورت حرفه ای توجه شود به همین منظور نیازمند این بودیم که این رویداد را به صورت جدی تر بررسی کنیم و برای پیشرفت در مسیر بهتری گام برداریم.

به گفته موسوی این رویداد و مجموعه فعالیت هایی که در حوزه دیوارنگاری انجام شده ثمره بسیار مطلوبی داشته است.

او افزود: یکی از دستاوردهایی که در دو سال گذشته در حوزه دیوارنگاری داشتیم این بود که بسیاری از هنرمندانی که فکر می کردند این فضا در اختیار آنها نیست به سبب نوع کار بتوانند مستقیما فعالیت هایی انجام دهند.

دبیر جشنواره چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران یادآور شد: در این دو سالانه فرصتی ایجاد شد که هنرمندان تصویرگر و گرافیست هم بتوانند در کنار هنرمندان نقاش اقداماتی انجام دهند و نقاشی های خوبی را روی دیوارهای شهر طراحی کنند.

به گفته موسوی در جشنواره تخم مرغ های نوروزی شاهد حضور حرفه ای هنرمندان تصویرگر و گرافیست بودیم اما در حوزه دیوارنگاری برای اولین بار این اتفاق رخ داد.

او با بیان اینکه باید به دنبال راهکارهایی باشیم که جلب مشارکت هنرمندان هنرهای تجسمی را به دنبال داشته باشد، گفت: عده ای از هنرمندان تاکنون به هنرهای شهری به صورت جدی ورود نکرده اند اما سرشار از ایده هایی هستند که در این حوزه می تواند موثر و مطلوب باشد.

دبیر جشنواره چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران در یک ماه گذشته به پایان رسیده است، گفت: این دوسالانه شامل دو بخش طراحی و خلق آثار هنری و یک بخش پژوهشی بود.

او ادامه داد: ما نباید خود را از نقدها و مطالعات دانشگاهی محروم کنیم به همین منظور هم نسبت به کارهای پژوهشی اقداماتی انجام دادیم که متناسب با نیازهای شهری باشد.

موسوی گفت: در این دو سالانه بیش از 500 نفر در بخش طراحی و بیش از 30 نفر در بخش پژوهش حضور داشتند اگرچه در بخش طراحی ما 95 اثر را به نمایشگاه دعوت کردیم و در بخش پژوهش 24 نفر انتخاب شدند.

دبیر جشنواره چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران یادآور شد: در این دوسالانه همه هنرمندان کار گروهی انجام دادند تا بتوانند آثار بهتری برای شهر خلق کنند.

موسوی ادامه داد: یکی از سیاست های که در این دوره مد نظر قرار گرفت این بود که روی دیوارهای سفید شهر کاری انجام ندهیم چراکه در شهر دیوارهای مستهلکی وجود داشت که معضل شهری محسوب می شدند به همین دلیل هم آنها را شناسایی و ساماندهی کردیم.

او با اشاره به دومین جشنواره بهارستان، گفت: جشنواره بهارستان اسفند سال گذشته و فروردین امسال انجام شد و آنجا هم شورای سیاست گزاری بهارستان و اعضای دبیرخانه و دوستان در سازمان زیباسازی فعالیت گسترده ای را شکل دادند به گونه ای که بیش از 800 هنرمند در بخش های مختلف حضور داشتند و به فعالیت هنری بپرداختند.

به گفته این مقام مسئول، بهارستان در بخش های خلق آثار در حوزه هنرهای شهری از قبیل آثار حجمی مجسمه و چیدمان، دیوارنگاری، تخم مرغ های نوروزی و همچنین درختستان برگزار شد.

او افزود: جشنواره درختستان در زمینه خلق آثار روی درختان خشکیده درختان چنار خیابان ولی عصر(عج) بود و جنبه های نوستالژیک داشت.

اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران‎

در اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری، ساره ارباب معروف، میثم اربابون، مریم آقاجانی، زهرا ظاهری، رسول عباسی جزو هنرمندانی بودند که توانستند در این مراسم دیپلم افتخار و تندیس دوسالانه را به همراه جوایز نقدی به دست بیاورند.

گفتنی است؛ در بخش پایان نامه های برگزیده بخش علمی-پژوهشی نیز اعضای هیأت علمی-پژوهشی دوسالانه، پایان نامه سحرناز پیردهقان را به عنوان پایان نامه برگزیده و همچنین مقاله انسیه زال آقایی را به عنوان مقاله برگزیده بخش علمی-پژوهشی انتخاب کردند.

لازم به ذکر است؛ اعضای هیأت علمی دوسالانه،با در نظر گرفتن کلیت ساختار مقاله و انطباق محتوی با محورهای دوسالانه، مقاله خانم انسیه زال آقایی را بعنوان مقاله برگزیده تعیین و شایسته تقدیر و دریافت جایزه نقدی تعیین کردند.

سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین به منظور گرامی داشت یاد و خاطره استادان و هنرمندان به نام کشور از جمله محمدحسین رحمتی، محمدحسن شیددل و همچنین ایرج کریمخان زند از خانواده این عزیزان در مراسم اختامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری تجلیل کرد.

گفتنی است در اختتامیه چهارمین دوسالانه دیوارنگاری همچنین از نفرات برگزیده دومین سالانه هنرهای شهری- بهارستان96 تقدیر شد که مهدی بادیه پیما با اثر پهلوان ها،فریبا بروفر با اثر جمع بهاری، فایزه پور کمالی راوری با اثر دایره زنگی، سمیرا حاجی محمد ولی میرزا با اثر باغ معلق، بهزاد المیرا و شفق رسولی راد به طور مشترک با اثر هفت عصرجشن نوروز، آیلار شهبازی با اثر تهران، مجید صادقی نژاد با اثر درخشش، نرگس محمدی با اثر دید و بازدید، لاله مقدم کوهی با اثر چهل تکه و حامد میرزا محمدی با اثر بافندگی پل توانستند جزو نفرات برگزیده این جشنواره باشند.

لازم به ذکر است؛ در این مراسم از هنرمندان پیشکسوت حوزه نقاشی دیواری استاد زنده یاد ایرج کریم‌خان زند، استاد زنده یاد محمدحسین رحمتی و استاد زنده یاد محمدحسن شیددل نیز تجلیل شد.

.