به گزارش هنرآنلاین، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت اردیبهشت تئاتر ایران و هفته تئاتر خیابانی آذربایجان غربی کمبود سالن تخصصی برای تئاتر را از مشکلات اصلی حوزه تئاتر کشور دانست و افزود: امیدواریم با افتتاح تالارهای مرکزی در دست احداث در برخی مراکز استان‌های کشور بخشی از این نیاز را برآورده کنیم.
وی از اجرای سه هزار و ۴۰۰ نمایش تئاتر طی سال گذشته در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن طرح استقرار گروه‌‌های تئاتری با حضور ۵۵۷ گروه آغاز و ۶۱۱ گروه موفق به دریافت پروانه موقت شدند که برای طرح استقرار گروه‌های تئاتری دفتر ویژه‌‌ای ایجاد شد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گروه‌هایی که در این طرح پروانه موقت دریافت کرده‌‌اند، پروانه دائم ۳ ساله دریافت می‌کنند که بر اساس آن صاحب بودجه سالانه و ثابت شده و این امر بزرگی برای جامعه تئاتری کشور است. راه ‌اندازی شبکه تئاتر خانگی و تشکیل شورای تئاتر کشور
معاون امور هنری وزارت ارشاد از راه‌اندازی شبکه تئاتر خانگی خبر داد و با بیان اینکه از اردیبهشت ‌ماه تئاترهای تخصصی کشور به صورت حرفه‌‌ای ضبط و به شبکه نمایش خانگی راه پیدا می‌کند، ادامه داد: این شبکه مستقل از شبکه نمایش فیلم‌های سینمایی بوده و شورای انتخاب، بازبینی و فرایند تولید خاص خود را دارد و با مجوز معاونت امور هنری وزارت ارشاد در سراسر کشور فعالیت می‌کند.
شاه آبادی همچنین از تشکیل شورای تئاتر کشور در سال ۹۱ با هدف نظارت عالیه بر تئاتر خبر داد و اظهار داشت: با آمیخته شدن این هنر با اعتقادات، به نوعی رنگ و بوی تازه‌‌ای به خود گرفته و اگر هنرهای آیینی و سنتی ما نبودند، بسیاری از آنچه که امروز با آن سروکار داریم را نداشتیم.
وی یادآور شد: هنرهای آیینی و سنتی به نوعی یادآور گذشته ما و قوام دهنده آنها هستند تفاوت تئاتر با سایر حوزه‌ها برقراری ارتباط دو سویه است، در فضای تعاملی در تئاتر شکل می‌گیرد گویی صحنه و مخاطب در یک سو هستند و اثری را خلق می‌کنند.
به گفته شاه آبادی با تلفیق باورهای دینی با تئاتر این تعامل دو سویه می‌تواند پیام اعتقادی جامعه ما را به مخاطب خود منتقل کند، فکر می‌کنم تمام اقداماتی که در این گونه جشنواره‌ها انجام می‌شود بخشی از احیا بسته تئاتر کشور می‌تواند باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون یخ تئاتر در استان‌ها در حال باز شدن است، ادامه داد: هنری که سالها در انحصار تهران بود و اکثر هنرمندان برای ادامه فعالیتهای تئاتری باید به مرکز می آمدند ولی هم اکنون در استانها زمینه فعالیت و اجرای نمایش گروهها در سالنها و تئاتر خیابانی فراهم شده است. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم اکنون تئاتر در حال طی مسیر درست برای کسب جایگاه واقعی خود در عرصه هنر کشور است، ادامه داد:جشنواره های تئاتر ملی و استانی محصول اجراهای عمومی در مناطق مختلف کشور است.
شاه آبادی صحنه تئاتر را صحنه تعامل دو سویه مخاطب و گروه نمایش دانست و عنوان کرد: شکل گیری اثر محصول تلاش هنرمند بوده که باید منجر به ایجاد فهم مشترک بین مخاطب و گروه هنری شود.
وی یکی از سیاستهای حوزه تئاتر کشور را دور کردن اداره هنرهای نمایش از عرصه اجرا به سمت سیاست گذاری و تامین منابع و امکانات لازم عنوان و اضافه کرد: هم اکنون ۶۱۲ گروه نمایشی در کشور وجود دارد که هر یک به عنوان یک واحد هنری عملیاتی می تواند حرکت بنبادی در حوزه نمایش انجام دهد. انتهای پیام/۶۱