سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم درخصوص لهجه‌ها و گویش‌های استان فارس و شیراز سخن گفت.

بهزاد مریدی با بیان اینکه این پرسش بارها برای زبان‌شناسان مطرح شده است که آیا باید به لهجه‌ها و گویش‌هاتوجه کرد یا خیر، تصریح کرد: زبان روزی متولد می‌شود و روزی خواهد مرد و مرگ برای همه زبان‌ها و برای تمام لهجه‌ها و گویش‌ها فراخواهد رسید.

بهزاد مریدی ادامه داد: تأثیرات عمیق و درست و شایسته هر زبان و هر گویش در فرهنگ و تمدن هر جامعه تا قرن‌ها ادامه می‌یابد و توجه به اینکه چگونه یک جامعه،‌ ملت می‌شود و چگونه می‌خواهیم به تشییع و بدرقه یک زبان برویم در این زمینه شایان توجه است.

مریدی بر تأثیر زبان در فرهنگ و تمدن هر ملت اشاره کرد و ابراز داشت: لهجه‌ها و گویش‌ها هویت ما را می‌سازند و نباید در هنگام بیماری آن، از بهبودی آن زبان یا لهجه یا گویش ابراز ناامیدی کرد.

برای پاسداشت لهجه شیرازی با عشق و علاقه تلاش می‌کنم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطرنشان کرد: شیرازی نیستم؛ ولی با تمام وجود افتخار می‌کنم که شیرازی خوانده شوم و همچون شیرازی‌ها برای پاسداشت لهجه شیرازی با عشق و علاقه فعالیت می‌کنم.

او با پاسداشت ادب و فرهنگ فولکلور، آن را به مثابه ایمان خواند و گفت: هویت و ایمان توامان هستند و آن زمان که از آن‌ها دور می‌شویم، وجود آدمی پر از خلا و درماندگی خواهد شد و این حس را می‌توان در همه افرادی دید که در آن سوی مرز‌ها زندگی می‌کنند.

مریدی که به تدریس زبان‌شناسی در دانشگاه مشغول است، از تلاش خود برای علاقه‌مند کردن دانشجویان به لهجه شیراز و دعوت آن‌ها به پژوهش درخصوص این رشته گفت و از دفاع پایان‌نامه‌ای با عنوان بررسی اشعار بیژن سمندر از نشانه‌شناسی مکتب تارتو ۱۹۷۳ توسط یکی از دانشجویانش خبر داد و افزود: باعث افتخار من است که به زودی پایان‌نامه دیگری درباره اشعار استاد طارمی شکل می‌گیرد؛ هم‌اکنون نیز دو مقاله در خصوص بیژن سمندر از مکتب نشانه‌شناسی فرهنگی ۱۹۷۳ در دو همایش بین‌المللی فراخوانده شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز امیدواری کرد توجه به خرده‌فرهنگ‌ها و هویت قومی که درخت تنومند هویت ملی را می‌سازد، هم از منظر احساسی و هم از منظر علمی مد نظر پژوهشگران قرار گیرد.

در ادامه این نشست جمال زیانی، مؤلف کتاب "گلگشتی در شیراز"، بر ضرورت شناخت فرهنگ شیراز در میان کوچه و بازار قدیمی شیراز تأکید کرد و گفت: اکنون چهره شیراز دگرگون شده و این شهر به  ابَرشهری بدل شده است.

او افزود: برای شناخت شیراز قدیم نباید همه چیز را مانند گذشته تماشا کنیم؛ چون گسترش شهر و مدرنیسم، آثار به جا مانده را زیر چرخ‌های خود درهم کوبیده است؛ اما ناامید هم نباید بود.

"گلگشتی در شیراز" مجموعه مقاله‌هایی است که در روزنامه‌های خبرجنوب و عصر مردم به چاپ رسیده است؛ همچنین سخنرانی‌هایی که در انجمن‌های ادبی شیراز ایراد شده است، در این کتاب آورده شده است.

الهه بهرامی