فرزاد ضرغام نژاد تولیدکننده و مدیر یک مانتو فروشی در گفتگو با هنرآنلاین گفت: بازار فروش پوشاک به خصوص در حوزه مانتو به دلیل نوسانات موجود در بازار و مسائلی که بر این حوزه تحمیل می‌‎شود دچار وضعیتی بینابین است به نحوی که نمی‌توان یک روند یکسان را برای فروش پوشاک در کشور بیان کرد. وی افزود: وارد شدن مانتوهای چینی با کیفیتی بسیار پایین و زرق و برق بالا و قیمت‌هایی نازل از جمله مسائلی هستند که باعث خرابی بازار فروش در ایران شده‌اند. ضرغام نژاد بی‌توجهی به واردات در عرصه پوشاک را خطری جدی دانست و اظهار داشت: واردات لباس‌های چینی بدون توجه به استیل زنان ایرانی یکی از دلایل به خطر افتادن تولیدکنندگان داخلی و نارضایتی مصرف کنندگان است ضمن اینکه این امر به خودی خود می‌تواند سبب ایجاد آثار مخرب فرهنگی در جامعه شود. تولیدکننده مانتو فروشی تین جشنواره مد و لباس را مثبت خواند و خواستار تداوم این نوع رویکردها شد و بیان کرد: جشنواره مد و لباس حرکت مثبتی برای این حوزه محسوب می‌شود اما عدم تداوم برنامه‌های این چنینی و بی‌توجهی به تولیدکنندگان و طراحان باعث متوقف شدن اثرات مثبت این نوع برنامه‌هاست. وی همکاری با طراحان را لازمه تولید داخلی نامید و گفت: طراحی بر اساس نیاز جامعه سبب افزایش دامنه خرید و رضایت مصرف کنندگان می‌شود اما پیدا کرد طراح مناسب که بازار را پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به درستی بشناسد و نیاز سنجی سطح توقع خریدار را بداند، بسیار سخت است چرا که بسیاری از طراحان پس از دانشگاه ایده‌آل‌های ذهنی دارند که قابلیت اجرا در جامعه امروز ایران را ندارد. ضرغام نژاد نبود قانون ثبت اثر برای طراحان و تولیدکنندگان را مشکل اساسی مد و لباس دانست و بیان کرد: بسیاری از طرح‌هایی که در نمایشگاه دائمی جشنواره به نمایش گذاشتم توسط طراحان دیگر مورد بهره‌برداری قرار گرفت این در حالی است که یک طرح و ثبت آن بخش مهمی از سرمایه یک تولیدکننده‌ به شمار می‌رود به همین خاطر تا زمانی که پیشگیری از کپی آثار را از طریق قوانین مدون انجام ندهیم قابلیت گسترش در این بخش را نخواهیم یافت. انتهای خبر/31/61