سرویس تئاتر هنرآنلاین: پردیس تئاتر "شهرزاد" با 3 سالن و بیش  از 700 صندلی در حال حاضر بزرگ‌ترین سالن بلک باکس خصوصی کشور با امکانات فنی مناسب است که در خیابان حافظ، تقاطع خیابان‌های نوفل لوشاتو و رازی واقع شده است. این فضا و امکانات مناسب و نزدیکی به تالار وحدت و تئاترشهر تهران و اساسا بافت فرهنگی منطقه، کمک زیادی به بهتر دیده شدن و استقبال از این مجموعه کرده است.

با شهرزاد جعفری مدیر پردیس تئاتر شهرزاد به  گفت‌وگو نشستیم تا درباره این مجموعه، ویژگی‌ها، نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم. 

جعفری در ابتدا در خصوص روند شکل‌گیری پردیس تئاتر شهرزاد و اهداف کلی آن به هنرآنلاین گفت: از کودکی به هنر سینما و تئاتر علاقه داشتم و در سال‌های اخیر جزء مخاطبین پروپا قرص تئاتر بودم. خودم طراح صحنه و دکور چند نمایش بودم که آخرین آن بهار امسال در تالار وحدت اجرا شد، چند سالی بود که خانواده‌ام مکان فعلی پردیس را خریداری کرده بودند و قصد ایجاد هتل داشتند اما پروسه اداری و گرفتاری‌های شغلی خانواده اجازه این کار را از ایشان گرفت و عملا طراحی و مراحل اداری تا صدور مجوز حداقل حدود 4 سال به طول انجامید.

از این رو تصمیم همگی بر این شد تا با توجه به این که در نقشه‌های هتل هم 3 طبقه زیرین برای سالن‌های بزرگ تئاتر و موسیقی (فضایی شبیه تالار وحدت، اما در 5 سالن با ابعاد گوناگون) درنظر گرفته شده، از این زمان خالی استفاده و سازه‌ای قابل اجرا و مختص تئاتر طراحی کنیم تا خود پیش زمینه‌ای برای سالن‌هایی که بعدها قرار است در ابعاد بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته شود، باشد. در این مدت چند سال این پلاک به عنوان مرکزی فرهنگی معرفی شد و برهمین اساس؛ در زمانی حدود 6 ماه طراحی و ساخت این مجموعه در بخشی از زمین آغاز شد و به لطف خدا به سرعت جای خود را در میان اهالی هنر باز کرد.

او با اشاره به اهداف کلی پردیس تئاتر شهرزاد ادامه داد: هدف اصلی ما بالا بردن سرانه فرهنگی شهر تهران و استفاده علاقمندان از هنر نمایش بوده و واقعیت این است که با جمعیت حال حاضر شهر تهران باید 100 پردیس با این امکانات در دسترس علاقمندان باشد و من خوشحالم که توانسته‌ایم بخشی از نیازهای فرهنگی و هنری شهرمان را تامین کنیم.

_MG_5202

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در توضیح برنامه‌های این مجموعه برای اجرای نمایش‌ها، خاطرنشان کرد: جدولی برای زمان‌بندی فعالیت‌ها در نظر گرفتیم که فاز اول آن اجرای نمایش‌های برتر و شاخص بوده که خوشبختانه پس از گذشت حدود 4 ماه از راه‌اندازی این پردیس به بخش زیادی از خواسته‌های‌مان رسیده‌ایم و آثار شاخصی از جمله "هملت" به کارگردانی کیومرث مرادی، "شرق دور شرق نزدیک" به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، "لامبورگینی" به کارگردانی سیامک صفری، "شیرهای خان باباسلطنه" به کارگردانی افشین هاشمی، "کوکوی کبوتران حرم" به کارگردانی افسانه ماهیان، "گفتگوی برجای ماندگان" به کارگردانی میلاد شجره و ... در این مجموعه به صحنه رفته است.

اولین جشنواره تئاتر شهرزاد تا پایان سال 

او در خصوص رویکرد این پردیس تئاتر نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی نیز توضیح داد: در ادامه سیاست‌های‌مان بنا داریم از ابتدای آذرماه سال جاری نسبت به شروع کلاس‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی اقدام کنیم. همچنین با مشورت و کمک گرفتن از اساتید معتبری چون دکتر مسعود دلخواه برنامه‌های آموزشی تدوین شده و نشست‌های تخصصی در تمام زمینه‌ها در برنامه‌های آتی پردیس قرار دارد، ضمن اینکه به زودی یکی از سالن‌ها برای نمایش فیلم‌های گروه "هنر و تجربه" (درسانس‌های غیرفعال تئاتر) شروع به فعالیت خواهد کرد و تا پایان سال اولین جشنواره تئاتر شهرزاد نیز در جدول برنامه‌های‌مان قرار می‌گیرد.

جعفری در خصوص نحوه ارزشیابی و انتخاب آثار نیز توضیح داد: خوشبختانه در ابتدای فعالیت‌مان با دوستانی آشنا شدیم که دغدغه‌مند تئاتر بودند، از جمله عباس غفاری که مدیریت هنری پردیس را عهده‌دار است و سابقه حضور فعال در عرصه هنرهای نمایشی را دارد، ایشان به عنوان کسی که با اهالی تئاتر بهترین و بیشترین ارتباط را در مجموعه ما دارد وظیفه اصلی این گزینش را برعهده دارد اما تیم چند نفره‌ای از جمله خود آقای عباس غفاری، خانم صدیقه صحت تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون، آقای علی شعایی نویسنده و کارشناس نمایش و خودم با بررسی و خوانش متون و البته بازبینی آثار و بررسی جوانب گوناگون از جمله سوابق کارگردانان و گروه‌های نمایشی به جمع‌بندی در خصوص قبول یا رد اثر می‌رسیم. البته آثاری هم بوده که پس از دریافت مجوز متن و بازبینی توسط شورای مرکز هنرهای نمایشی با وجود صدور مجوز، توسط خودمان مردود اعلام شده و اجازه اجرا در سالن‌ها را پیدا نکرده است. ضمن اینکه برخی آثار و یا کارگردانان توسط آقای غفاری و یا خود بنده دعوت شده‌اند تا آثار جدیدشان در این پردیس اجرا شود؛ از جمله جناب آقای دکترعلی رفیعی، حسین کیانی، نادر برهانی‌مرند و از جوان‌ترها وحید رهبانی و...  و یا از اساتیدی که در خارج از ایران فعال هستند؛ آقای صدرالدین زاهد و ابراهیم مکی که قرار است در ماه‌های بهمن و اسفند نمایش‌هایی را در پردیس شهرزاد اجرا کنند.

_MG_5181

 

یک پاتوق دانشجویی در آینده نزدیک

او با اشاره به نحوه کار با گروه‌های دانشجویی و شهرستانی نیز با بیان اینکه کمک به گروه‌های دانشجویی برای شناسایی استعدادهای نو را جزو وظایف اصلی خود می‌دانیم، ادامه داد: از نیمه آذر برنامه‌ای را تدارک دیدیم که اتفاقا این ایده با مشورت و همفکری دوستانی از جمله آقای شاهد پیوند بوده که جمعه‌های دانشجویی برگزار کنیم. قرار است به زودی فراخوان این برنامه توسط روابط عمومی پردیس منتشر شود و به زودی این مجموعه به یکی از پاتوق‌ها برای اجراهای  دانشجویی با شرایط ویژه تبدیل خواهد شد. اخیرا هم سفرهایی را آغاز کرده‌ایم و فیلم اجراهایی به دست‌مان رسیده که نمایش‌های برگزیده و خوب شهرستان‌ها را در زمان‌های خاصی به اجرا برسانیم. نخستین برنامه پردیس  شهرزاد نیز "شب زاهدان" است که دو گروه نمایشی با دو اثر در سالن "3" نمایش‌های‌شان را در یک هفته اجرا و در کنار آن نمایشگاهی از آثار و ابنیه دیدنی در گالری ما برگزار خواهند کرد.

_MG_5157

 کمک از جایی دریافت نکردیم

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره چگونگی تامین هزینه‌های این مجموعه، گفت: برای ساخت این مجموعه جدای مبلغ زمین که جزء برآورد ساخت و تجهیز نیامده است، مبلغی حدود 3 میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه شده و سعی کردیم بهترین تجهیزات فنی را برای سالن‌ها فراهم کنیم. ریالی وام یا کمک از جایی دریافت نشده، بخشی اعتباری بوده و بخش عمده نقدی؛ همچنین با حساب اولیه‌ای که داشتیم بعد از 3 سال به هزینه اولیه‌ای که داشتیم با تلاش زیاد البته خواهیم رسید اما دلخوش‌ هستیم مکانی را ساختیم که در حال حاضر به یکی از قطب‌های فرهنگی شهرمان تبدیل شده و شاخص‌ترین نمایش‌ها را روی صحنه دارد. بخشی از هزینه‌ها با دریافت درصد از گروه‌ها تامین و بخشی هم با تولید آثار فاخر در عرصه نمایش و برگزاری کلاس‌های آموزشی و.. تامین می‌شود.

جعفری با اشاره به امکانات و تجهیزات پردیس شهرزاد، توضیح داد: پردیس شهرزاد دارای 3 سالن بلک باکس حرفه‌ای است که سالن "1" و"2" دارای ظرفیت حدود 300 صندلی است که با خارج از ظرفیت در برخی نمایش‌ها از جمله در اجرای نمایش "شیرهای خان باباسلطنه" به 480 نفر و در نمایش "پچپچه‌های پشت خط نبرد" به 510 نفر هم رسید و بلیت فروشی شد و سالن "3" که تاکنون موفق‌ترین نمایش اجرا شده‌اش "بهمن کوچیک" بوده، دارای 120 نفر ظرفیت است که با امکانات پیش‌بینی شده و خارج از ظرفیت در برخی نمایش‌ها تا 170 نفر با خارج از ظرفیت را پوشش داده است.

او ادامه داد: برای تجهیز فنی مجموعه با مشاوره دکتر راستگار که جزء بهترین‌های این حرفه هستند، انواع نورها و سیستم‌های حرفه‌ای صدا را تهیه کردیم و با توجه به در پیش بودن جشنواره درصدد تکمیل امکانات هستیم، درحال حاضر سالن‌های "1" و "2" دارای 96 خط نوری هستند و سالن "3" دارای 48 خط نوری است. ضمن اینکه برای آسایش مخاطبین کافی شاپی در طبقه دوم تدارک دیدیم که تایم قبل و بعد نمایش‌ها مورد استفاده مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد و به زودی با نمایش‌هایی اجراهای کافه‌ای ما هم آغاز خواهد شد. گالری در طبقه همکف و کافه گالری درطبقه دوم نیز هر 10 روز آثار نقاشی جدیدی به نمایش می‌گذارد.

_MG_5211

جعفری خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم به جهت ایمنی هم تدارکات لازم را ببینیم و کلیه فضاهای مجموعه از این نظر آمادگی دارند و سیستم اطفاء حریق و درب‌های خروج به خیابان هم از جمله امکانات پیش بینی شده مجموعه است. البته ما هر روز در تدارک بهتر شدن و به روزتر شدن هم هستیم چون تیم جوان و پویایی امور فنی پردیس را عهده دارند و به خدمات‌رسانی بهتر برای مخاطبین فکر می‌کنند.

 

تئاتر کودک و نوجوان در اولویت 

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در خصوص نحوه حمایت و استقلال پردیس و حمایت از نمایش‌های کودک و عروسکی نیز توضیح داد: برای مجموعه شهرزاد تربیت مخاطب خصوصا کودکان و نوجوانان در اولویت است. ما اولین سالن خصوصی هستیم که از ابتدا به نمایش‌های کودک توجه نشان دادیم و روزانه تا 2 سانس را به این موضوع اختصاص دادیم. "ماه پیشونی" به کارگردانی خانم آزاده انصاری و تهیه‌کنندگی نادر برهانی‌مرند اولین نمایش اجرا شده و "رویای ماه" احسان مجیدی آخرین نمایش کودکی است که در این مجموعه اجرا شده است. البته "کلوچه‌های خدا"، "کدو زری" و... دیگر نمایش‌های ما بودند اما اخیرا توسط حامد زحمتکش که مسئول بخش کودک و نوجوان پردیس شهرزاد است سفارش چند کار جدید دادیم و از آذرماه نمایشی از محمد عاقبتی با بازی خانم لیلی رشیدی را در برنامه های‌مان داریم. اما واقعیت این است که فعالیت در عرصه نمایش‌های کودک و عروسکی با دشواریی‌هایی روبرو است و عملا تاکنون برای مجموعه ما درآمدزایی نداشته و نگاه ما هم در این زمینه تنها نگاه حمایتی بوده چون مراکز دولتی همچون تالار هنر، تئاتر کانون در پارک لاله با سوبسیدها و قیمت بلیت‌های پایین عملا ورود به این عرصه را سخت کرده‌اند اما امیدواریم با آثار جدیدمان بتوانیم در کنار این مراکز از نمایش‌های کودک حمایت کنیم.