سرویس استان های هنرآنلاین: مستند زندگی فرهیختگان فرهنگ، ادب و هنر فارس توسط پویا کنگاوری ساخته می شود و آن گونه که این فیلمساز می گوید: ساخت مستندی درباره ابوالقاسم فقیری، دایه دار فرهنگ بومی محلی استان فارس؛ امین فقیری، پدر قصه نویسی استان فارس و منصور اوجی شاعر نامی شهر و کشورمان که دارای لحن خاص خود در اشعارش است را به اتمام رسانده و در حال ساخت زندگی دیگر بزرگان از جمله داریوش نوید گویی ناشر برتر کشوری اهل فارس، است.

این مستند ساز ابراز داشت: با خوش فکری که بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، به خرج داده و بنای تجلیل از پیشکسوتان را گذاشته است، من نیز دست به این کار زدم و از جمله برای استاد ابوالقاسم فقیری، استاد امین فقیری و استاد منصور اوجی، که به جرات افتخار آفرین بوده و هستند، آن هم به سفارش این اداره ٣ مستند از زندگی این فرهیختگان را ساخته که در روز بزرگداشتشان به تصویر کشیده شد.

پویا کنگاوری افزود: با توجه به محدودیت وقت همیشگی و با توجه به اینکه بنده اعتقاد دارم که در این نوع کارها، فیلم برداری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گویندگی را که از نظر من در مجموع تعریفی از کارگردانی است، برای انسجام کار، به شخصه خود انجام دهم، لذا از همان لحظه سفارش، کار را شروع می کنم .

او اظهار داشت: قصه این مستند ها به تناسب شخصیت هنری و فردی افراد با هم متفاوت بود، ولی هر سه مستند بر محوریت فعالیت های هنری افراد و خلاصه ای از زندگی شخصی آنها حرکت داشت که گوینده مسیر فیلم را به سمت فیلمنامه هدایت کرده است.

کنگاوری گفت: استاد امین فقیری در سال اول تا سوم راهنمایی معلم انشاء من بودن و بنده شناخت کاملی از زندگی و هنر نویسندگی ایشان داشتم و چندین کتاب را در همان دوره خوانده بودم ولی سال ها بی خبر بودم و هر بار که بنا به موقعیت شغلی نیازمند به نامه نگاری با یک اداره می شدم همیشه به یاد این ادیب می افتادم و به شاگردی ایشان افتخار می کردم .

وی ادامه داد: استاد ابوالقاسم فقیری بی شک یکی از دوست داشتنی ترین دوستان من هستند با این توضیح که من ایشان را تا روز قبل از فیلبرداری حتی یک بار هم ندیده بودم، ولی به محض ملاقات ایشان و خواندن چند صفحه درباره وی، مجذوب این مرد نازنین شدم و دوستی عمیقی با این مرد دوست داشتنی حاصل شد، ایشان در زمانی مدیرکل فرهنگ و هنر بودند و ١٥ سال گوینده رادیوشیراز بودند و واقعا گویندگی در مستند ایشان برایم کمی دشوار بود و آرزو می کنم که از این کار راضی باشند.

کنگاوری بیان داشت: در دوران نوجوانی نام استاد منصور اوجی را بارها و بارها شنیده بودم و چندین کتاب شعر ایشان را مطالعه کرده بودم و همیشه دوست داشتم ایشان رو ببینم که این اتفاق یک روز قبل از آغاز فیلمبرداری میسر شد، فردی بسیار منظم، با جذبه، با سواد، سر وقت و با وجود جدیت زیاد دوستداشتنی، همنشین اساتیدی چون شاملو اخوان ثالث، سیمین دانشور و سیمین بهبهانی، اینک در کادر تصویربرداری این مستند قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه افتخار میکنم که این سه عزیز امروز از دوستان خوب بنده هستند، گفت: در این راستا تصمیم به مصاحبه با دوستان قدیمی این اساتید گرفتم، از جمله استادان رحیم هودی، برادران عسلی، دکتر شبانی، دکتر ثابت و داریوش نوید گویی عزیز که وجود این عزیزان باعث روانی تدوین و بیان خاطرات شیرین شد .

کنگاوری در پایان خاطر نشان کرد: روند فیلمبرداری و تدوین برای هر کدام از مستندها حدود یک هفته به طول انجامید که شاید اگر زمان این فعالیت بیشتر بود نتیجهای بهتر حاصل می شد. فیلمبرداری ها اغلب در محل سکونت این اساتید انجام گرفت و این امر باعث ایجاد حس صمیمیت بیشتر با مخاطب شد. امید دارم با رویکرد شیوای مدیر و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هر روز شاهد ثبت و ضبط زندگی اساتید سرزمین فارس باشیم.

الهه بهرامی