سرویس معماری هنرآنلاین: امیرحمزه ثقفی طراح و معمار در خصوص نفوذ اندیشه‌های میان رشته‌ای در رویدادهای معماری و هنر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در رشته معماری همایش‌ها و نشست‌های زیادی برگزار می‌شود و بسیاری از این‌ها هم تبدیل به مکتوباتی می‌شوند و انتشار هم می‌یابند. در این میان به ندرت هم نشست‌هایی را شاهد هستیم که از کارشناسان رشته‌های دیگر هم بهره می‌برند. پیش از این، رشته‌هایی چون جغرافیا، اقتصاد و مدیریت که می‌توانند نقش مکمل داشته باشند کمتر به این رویدادها راه پیدا می‌کردند ولی در حال حاضر گشایشی به این سمت و سو را شاهد هستیم و این مسئله خیلی اهمیت دارد.

ثقفی که صاحب امتیازی و مدیر مسئولی فصلنامه تخصصی "بوم" را نیز عهده دار است درباره توجه این نشریه به محتوای میان رشته‎ای تشریح کرد: ما در مجله بوم از روز اول خیلی روی این موضوع حساس بودیم و برای خودمان این وظیفه را تعریف کردیم که تلاش کنیم این رشته‌ها را با هم آشتی بدهیم و به این وسیله ارتباطی ایجاد شود تا متخصصین با هم آشنا شوند و بدانند که عملکرد هر کدامشان در حوزه اجرایی می‌تواند به دیگری خسارت بزند یا مثبت باشد. پس بهتر است که همه این کارشناسان با دغدغه‌ها و روند فکری یکدیگر آشنا شوند و بتوانند به حفظ و بقای یک کشور، یک فرهنگ و یک جغرافیا بیشتر کمک کنند.

این طراح که دریافت جایزه "طاق طلایی اروپا" سال 2014 را در کارنامه دارد، با برشمردن مصداق‌های رویکرد میان رشته‌ای به فعالیت‌ها در زمینه معماری و هنر گفت: ما سینمای بدون معماری و شهرسازی و سینمای بدون خانواده و اجتماع -با همه آیین‌ها و رفتارهایش- نداریم. به هر حال  بازخورد همه حوزه‌های تخصصی با یک عینک خاص و به شیوه‌ای خاص در فیلم‌ها عرضه می‌شود. خب اینجا یک برداشت بهینه ای صورت گرفته است. حالا اگر این طیف را کمی وسعت بدهیم می توان فضایی را فراهم کرد تا دوستان معمار یا شهرساز همینطور آن‌ها که در زمینه محیط زیست و طراحی منظر فعالیت می‌کنند هم بیایند و نظراتشان را عرضه کنند. اینکه چه آسیب‌هایی را می‌بینند و چه دغدغه‌هایی را دنبال می‌کنند و اینکه از نظر آن متخصص چه چیزهایی در نظام اجتماعی مغفول افتاده، و چرا به این‌ها توجه نمی‌شود و چرا حیات آن حوزه که می‌تواند در حیات یک حوزه دیگر خیلی مؤثر باشد ، نادیده گرفته می‌شود.

وی در خصوص تاثیرات متقابل عرصه‌های هنر و اندیشه نیز بیان کرد:  بازخورد اتفاقات و اندیشه‌های اجتماعی و اعتقادات مردم کمک می‌کند که یک هنرمند چیزی را خلق کند. آن چیز هر چقدر در فرهنگ آن جامعه ریشه‌دار تر باشد ، ماندگارتر خواهد بود و بازگوکننده دوره‌ای خواهد بود که هنرمند در آن می‌زیسته است. پس نمی‌توانیم  به این مسائل بی تفاوت باشیم. به هر حال تغییرات و تحولات در جامعه صورت می‌گیرند و به همین ترتیب قطعاً هنرمند امروز از نظر نگاه به زندگی، اقتصاد، جامعه با هنرمند پنجاه سال قبل تفاوت‌های جدی دارد. خب حتماً یک اتفاقی می‌افتد که این تفاوت نگاه شکل می‌گیرد و ضرورت دارد این عوامل را هم مد نظر داشت.

ثقفی در همین زمینه افزود: برای مستندسازی جریان های امروزی باید با متخصصین رشته‌های دیگر هم ارتباط برقرار شود و نظر آن‌ها درباره تلقی‌شان از هنر امروز لحاظ شود. اشکالی نمی‌بینم که برای مثال یک متخصص مردم شناس یا جامعه شناس و حتی یک متخصص تاریخ نظرشان را درباره روند خلق آثار هنری، همینطور عرصه زیستی امروز را با ما درمیان بگذارند. این‌ها بدون شک می‌توانند حتی نقش منابع الهام و تاثیرگذاری‌های جدی در عرصه تولیدات هنری را رقم بزنند. ضمن اینکه در معدل کلی هم کمک می‌کنند تا به جمع بندی دقیق‌تر و عمیق‌تری از آنچه هنر یک دوره تاریخی معین را شکل می‌دهد، دست پیدا کنیم.