سرویس تجسمی هنرآنلاین: "هورخش" چهارمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی در گالری مژده افتتاح می‌شود.

او درباره نام خاص این نمایشگاه گفت: هورخش نام یکی از نیایش‌های شیخ اشراق، شهاب‌الدین سهروردی است که البته مربوط به پیش از اسلام و از مظاهر بارز حکمت خسروانی در ایران باستان است. در این دیدگاه پیشوند "هو" به معنای نیک و مقدس است که در کنار پسوند رخش به معنی درخشان قرار می‌گیرد و مجموعاً به خورشید کنایه دارد اما مقصود از نور، خداوند بزرگ است.

کرمی شکل‌گیری آثار این نمایشگاه را مربوط به کشف و شهود دانست و افزود: از آنجایی که بنیان شکل‌گیری آثار این نمایشگاه بر اولویت کشف و شهود و دریافت حضوری و نه اکتسابی است، من از واژه "هورخش" استفاده کردم زیرا این مسئله از ویژگی‌های جدانشدنی حکمت و هنر ایرانی است.

این هنرمند با اعلام اینکه خلق این مجموعه دو سال طول کشیده است در خصوص معنای درونی آثار نمایشگاه "هورخش" اظهار کرد: مجموعه حاضر حاصل پژوهش و کنجکاوی‌هایی است که در مطالعه منابع خطی و تاریخ الفبا، طی دو سال داشته‌ام.

او ادامه داد: نیمی از کارها، تجربه‌ای بدون رنگ است که با استفاده از ارزش‌ها و توان‌های سیاه و سپید حروف شکل گرفته است.

هورخش

کرمی گرایش به کیهان شناسی با استفاده از ابعاد هندسی را از ویژگی‌های این نمایشگاه خواند و افزود: در آثار این نمایشگاه تلاش کردم تا با توجه به جهان‌بینی اشراقی و شهودی ایرانی که در تاریخ فلسفه روزگار اسلامی هم نشان‌هایش را شاهد هستیم، ابعاد وجودی و هندسه را در کارها استفاده کنم تا در آثار گرایش به کیهان‌شناسی جاویدان خرد و مکتب سنت‌گرایان دیده شود."

او در خصوص نحوه اجرای این آثار بیان کرد: تکنیک این نمایشگاه با تنوع مواد در نقاشی، کتاب‌آرایی و خوشنویسی شکل گرفته است به همین خاطر متریال اصلی آن را ذغال، مرکب، اکرلیک، رنگ و روغن و ترکیب مواد تشکیل می‌دهد.

کرمی در سال ۱۳۸۳ مدرک ممتاز را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت و هم زمان مدرک کارشناسی ارشد گرافیک اخذ کرده، او هفت سال است در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آزاد تدریس می‌کند.

نمایشگاه نقاشی خط- طراحی"هوروش"، تا 15 آبان ماه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 12 الی 20 در گالری مژده واقع در: سعادت آباد، علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک 27 به تماشاست.