سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" عصر روز سه‌شنبه دوم آبان ماه با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، علی اصغر کاراندیش معاون وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، تونی کرگ، مجسمه‌ساز و طراح انگلیسی- آلمانی و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

علی محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این برنامه گفت: باید به مجسمه‌سازان تبریک گفت که امسال هم دوسالانه مجسمه را برگزار کردند و هم میزبان یک هنرمند جهانی هستند. با دیدن آثار تونی کرگ به اهمیت و جایگاه او در دنیای هنر پی می‌بریم. سال گذشته او به ایران سفر کرد و پس از آشنایی با فرهنگ و سرزمین ما تصمیم به برگزاری نمایشگاهی گرفت که آثار آن توسط 5 کامیون از آلمان به تهران آمد. سپاس ویژه دارم از گالری برکنر آلمان و افشین درم‌بخش که مقدمات این نمایشگاه توسط آنها انجام شد. و تشکر از همکاران خوبم در موزه که تلاشی بی‌وقفه برای آماده سازی این نمایشگاه داشتند. همچنین تشکر می‌کنم از تونی کرگ که خودش چیدمان نمایشگاه را بر عهده گرفت.

آیین افتتاحیه نمایشگاه تونی کرگ با عنوان

پس از نمایش فیلم کوتاهی در مورد آثار و نظریات کرگ، این هنرمند پشت تریبون آمد تا با مهمانان مراسم افتتاحیه صحبت کند. او هم پس از تشکر از درم‌بخش و برکنر گفت: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه برایم خیلی غیر منتظره بود، ولی حالا تجربه‌ای خیال انگیز است. من در طول زندگی خود با ایرانی‌های زیادی آشنا شدم و همیشه تحت تاثیر متانت و شیوه زندگی آنها قرار گرفتم. ولی ایران کشوری است که ما از راه دور آن را می‌شناسیم، بنابراین بعد از اینکه هیجان اولیه من فروکش کرد، برای آمدن به اینجا کمی نگران شدم. اما سال گذشته که به ایران آمدم تحت تاثیر مردم، طبیعت و فرهنگ اینجا قرار گرفتم. من به عنوان یک مجسمه‌ساز، یک ماتریالیست هستم. ماده مبنای همه چیز است. بنابراین فرقی نمی‌کند اهل کجا باشیم، همه ما از یک ماده سرچشمه می‌گیریم.

آیین افتتاحیه نمایشگاه تونی کرگ با عنوان

پس از کرگ رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز یکی از هنرمندان بزرگ آلمان را معرفی می‌کنم. نمی‌گویم هنرمند آلمانی چون تونی کرگ در اصل آلمانی نیست. عده‌ای از ما سوال کردند چرا از کسی که آلمانی نیست حمایت می‌کنیم. باید بگویم برای ما مهم نیست که او از کجا آمده، مهم این است که چه کاری انجام می‌دهد. هنرمندان اظهار می‌کنند و مواد را شکل می‌دهند ولی تونی کرگ فراتر رفته و ایده‌ها را هم شکل داده است. او فقط قانع به این نبوده که اثر هنری ایجاد کند و آن را بفروشد تا زندگی کند، بلکه شکل دادن به عقاید و ایده‌ها را در نظر داشته است. با برگزاری این نمایشگاه در ایران، تونی کرگ قدمی در کمک به برقراری ارتباط فرهنگی بین ایران و آلمان برداشته است. این همکاری ریشه صد ساله دارد و حالا شاهد شکوفایی بیشتر آن هستیم.

سپس در ادامه این مراسم هادی منتظری، نوازنده پیشکسوت کمانچه به صحنه آمد و دقایقی به تک‌نوازی کمانچه پرداخت.

علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این برنامه بود. او با ابراز خوشحالی از اینکه پس از دو سال صحبت در مورد برگزاری این نمایشگاه، سرانجام این اتفاق رخ داده است گفت: در چند سال گذشته چند نمایشگاه خوب بین‌المللی داشتیم و فکر می‌کنم موزه هنرهای معاصر در حال ایفای نقشی است که می‌باید ایفا می‌کرد. این نمایشگاه 8 ماه در ایران ادامه دارد و به شهرهایی مانند اصفهان و کاشان می‌رود. شباهت‌هایی میان این آثار با طبیعت ایران وجود دارد که می‌تواند برای تونی کرگ جذاب باشد.آیین افتتاحیه نمایشگاه تونی کرگ با عنوان

مرادخانی افزود: سیاست ما در 4 سال گذشته معرفی آثار هنرمندان برجسته ایران و هنرمندان جهانی بوده و امیدواریم همکاری ما با هنرمندان، با برگزاری نمایشگاه‌های خوب ادامه پیدا کند. همچنین برنامه ارسال و نمایش آثار گنجینه و هنرمندان ایرانی به آلمان که باعث معرفی هنرمندان ما در سطح جهانی می‌شود از برنامه‌های قبلی ما بود که امیدواریم با انجام دادن کارهای حقوقی آن، به زودی این اتفاق رخ دهد.

در ادامه این مراسم نمایشگاه آثار تونی کرگ به صورت رسمی افتتاح و علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه پرداختند. در نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" 60 مجسمه و 140 اثر  طراحی روی کاغذ به نمایش در آمده است که قدیمی‌ترین آن متعلق به سال 1970 و جدیدترین آن به اوایل سال 2017 باز می‌گردد. این نمایشگاه تا  22 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است.