سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" روز یکشنبه 30 مهرماه با حضور تونی کرگ، مجسمه ساز و طراح انگلیسی- آلمانی؛ افشین درم بخش و تیل برکنر، برنامه ریز و هماهنگ کنندگان نمایشگاه؛ و محممدعلی زارع، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست زارع با تشکر از هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری این نمایشگاه گفت: مایه خوشحالی است که یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر را به موزه دعوت کردیم و بی‌شک این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه‌های موزه خواهد بود که برای هنرجویان و هنرمندان جنبه های آموزشی زیادی خواهد داشت.

پس از آن تونی کرگ با ابراز خوشحالی از حضور در ایران، در مورد نحوه شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: سال گذشته برای برگزاری نمایشگاه به ایران دعوت شدم و از موزه بازدید کردم. هفته گذشته نیز وارد ایران شدم تا آماده‌سازی نمایشگاه را انجام دهیم. نصب آثار پروسه سنگینی است که کند پیش رفته و امیدوارم هر چه زودتر به پایان برسد. همکاری دوستانه و پر ثمری با دوستان موزه هنرهای معاصر داشتیم و مشتاق هستم مرحله بعدی نمایشگاه را ببینم.

نشست خبری نمایشگاه آثار تونی کرگ هنرمند مجسمه ساز انگلیسی - آلمانی

او در مورد آثاری که به نمایش درخواهد آمد گفت: 60 مجسمه و 140 اثر روی کاغذ به نمایش در می‌آید که قدیمی‌ترین آن متعلق به سال 1970 است و جدیدترین آن اوایل امسال به وجود آمد. اگرچه این آثار به نوعی تاریخچه کاری من را نشان می‌دهند اما قصد نداشتم مروری بر آثار خود را برگزار کنم. بلکه آنچه برایم مهم است نمایش آثارم در کشوری است که هیچ شناختی از کار من نداشته است.

کرگ در مورد آغاز فعالیت هنری خود گفت: سال 1969 به یک مدرسه هنر در انگلستان رفتم و تحصیلات خیلی خوبی داشتم. ابتدا به مجسمه‌سازی علاقه‌ای نداشتم ولی زمانی که شروع کردم سه نسل از مجسمه سازان انگلیسی مشغول فعالیت بودند و فضای پر تحرک و با هیجانی به وجود آمده بود. من هم به این فضا پیوستم و آنچه برایم اهمیت داشت تحرک موجود در کار مجسمه سازی و کار با مواد مختلف بود. علاقه اولیه من طراحی و نقاشی بود ولی وقتی مجسمه سازی را شروع کردم برایم جذاب شد که چگونه می‌توان با مواد ساده، کارهای مختلف کرد و با هر تغیری در آن احساسات مختلف ایجاد کرد. چیزی که اصلا به آن علاقه نداشتم ساختن فرم های از پیش تعیین شده است و نمی‌خواهم طبیعت را بازسازی کنم.

این هنرمند با اشاره به اینکه هر نوع ایده و فکری را می‌توان در ماده پیدا کرد افزود: در این دنیا مجسمه سازی نقش مهمی دارد چون هرچه ساخته می‌شود برای انسان کاربرد ویژه‌ای دارد و در نتیجه کسل کننده و تکراری می‌شود. دنیای صنعتی دنیا را از فرم خالی می‌کند، اما مجسمه سازی این فرصت را دارد که چون کاربردی و صنعتی نیست دوباره غنای فرم را در ماده نشان دهد. مجسمه‌سازی علیه این تکرار و عدم جذابیت قیام می‌کند و با مواد مختلف ایده‌های نو را مطرح می‌کند.

کرگ افزود: وقتی کسی این نمایشگاه را نگاه می‌کند ممکن است فکر کند فرمها و تجربه‌های خیلی مختلفی در این سالها داشته‌ام، ولی در واقع تم‌های ثابتی در آثارم وجود دارد که در فرم‌های مختلف آمده است. رابطه انسان با طبیعت یکی از موضوعات کار من است. بعضی از آثارم نیز خیلی هندسی به نظر می‌رسد اما هندسه آنها الهام گرفته از طبیعت ارگانیک انسان است. این فرم‌های پیچیده فقط در سطح نیست بلکه از یک ساختار درونی طراحی شده و به سطح رسیده است. تم دیگر آثارم رابطه بین دانش و باور داشتن است. دانش و فلسفه، حدود چیزهایی که می‌دانیم را مشخص می‌کند، اما خارج از علم، چیزهایی هست که نمی‌دانیم و مجسمه‌سازی مثل ساختن آن چیزهایی هست که نمی‌دانیم و دیده نمی‌شوند.

پس از آن تیل برکنر با اشاره به اینکه قبلا تجربه برگزاری نمایشگاه آثار اتو پینه و گونتر اوکر را در ایران داشته است گفت: امیدوارم هنر به تجربه مشترک ما انسانها در واکنش به هستی تبدیل شود. خیلی دلمان می‌خواهد مشترکات ما به عنوان انسان بیشتر از آن چیزی باشد که ما را از هم جدا می‌کند. امیدوارم این نمایشگاه‌ها باعث تحکیم دوستی بین مردم، هنرمندان و کشورها شود.

افشین درم بخش نیز در مورد شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: این پروژه از زمان برنامه‌ریزی، تا ارسال آثار به ایران و... 4 سال طول کشید. سال گذشته کرگ به ایران آمد و و سعی کردیم فرهنگ ایران را بهتر به او بشناسانیم. او در اصفهان مجذوب مسجد امام شد و 4 ساعت در آنجا تنها بود. هنر ایران تاثیر عجیبی روی او گذاشت و اعلام کرد که می‌خواهد نمایشگاهی در ایران داشته باشد. آثار این نمایشگاه قبلا در منچستر و لوگزامبورگ به نمایش درآمده و برای این نمایشگاه از دو موزه جمع آوری شده است. این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کرگ است.

نشست خبری نمایشگاه آثار تونی کرگ هنرمند مجسمه ساز انگلیسی - آلمانی

کرگ با بیان اینکه مجسمه‌های نمایشگاه با مواد صنعتی، پلاستیک، برنز، چوب ، سنگ و فلز ساخته شده‌اند گفت: آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد تا 5 متر ارتفاع و3 تن وزن دارند. قرار است یک مجسمه با استفاده از سنگ مرمر ایرانی بسازم تا در باغ مجسمه موزه نصب شود. این اثر با ارتفاع 3 متر و در دو تکه ساخته می‌شود. در حال حاضر نیمی از مراحل ساخت آن انجام شده و عده‌ای مشغول کار روی آن هستند که امیدوارم تا یک ماه آینده این اثر به پایان بسد. این مجسمه مثل چند کار دیگر من از دو فرم هندسی مجزا تشکیل شده که مکمل یکدیگر هستند. یک بخش جذاب از سفرم به ایران همین ساختن مجسمه است.

این هنرمند افزود: سال گذشته که به ایران آمدم خیلی تحت تاثیر مناظر، معماری و تاریخ ایران ایران قرار گرفتم، اما در آثارم تاثیری از آن نگرفتم. ترجیح می‌دهم در استودیوی خودم کار کنم و فضای خارج از استودیو تاثیری در آثارم نداشته باشد. نمی‌خواهم در واکنش به محیط یا فرهنگ خاصی کار کنم و تنها روی تم‌های خودم فوکوس می‌کنم.

لازم به ذکر است نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" عصر روز 2 آبان  افتتاح می‌شود و تا 22 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است.