فهمیه فروغی، یکی از سه برگزیده بخش نوآورانه دوازدهمین دوسالانه عکس ایران به هنرآنلاین گفت: در این دوسالانه نگاه خاص و ویژه‌ای به هنرمندان جوان شده است ولی کاش دراین دوسالانه آثار نسل قدیم و جدید عکاسان درکنار هم به گونه‌ای قرار می‌گرفتند که ما جوانان بتوانیم آثار آنها را دیده و از آنها کسب تجربه کنیم.

فروغی در ادامه درباره برگزاری دوسالانه عکس در یزد ،به هنرآنلاین گفت: برپایی دوسالانه‌ها خارج از تهران و تمرکز زدایی از پایتخت اتفاق بسیار خوبی است و ما هنرمندان شهرستانی را امیدوار کرده و باعث می‌شود آثار ما نیز دیده شود.

وی که از شهر اصفهان در این دوسالانه شرکت کرده بود درباره عکس برگزیده خود گفت: این عکس قطعه‌ای است از مجموعه عکسی با محوریت مقایسه زن با طبیعت و کنکاش در وجود زن و به دلیل اینکه هر مخاطبی بتواند خوانش ذهنی خود را از این عکس داشته باشد آن را بدون عنوان در دوسالانه به نمایش گذاشتم. پیش از این نمایشگاهی از این مجموعه در خانه هنرمندان اصفهان به نمایش درآمد که با استقبال خوبی رو به رو شد و می‌توانم بگویم مزد زحماتم را دریافت کردم.

این هنرمند جوان عکاس با اشاره به این که فرهنگ خرید آثار هنری به خصوص عکس هنوز در میان مردم کشورمان جانیفتاده است اظهار کرد: مردم خیلی علاقه‌ای به خرید عکس ندارند و ترجیح می‌دهند بیشتر یک کپی غیر اورجینال از عکس داشته باشند. فکر می‌کنم بیشترین عاملی که باعث این تفکر می‌شود عدم درک درست خرید عکس از سوی مردم باشد چرا که تصور می‌کنند مراحل گرفتن یک عکس روند ساده و راحتی دارد و ترجیح می‌دهند بیشتر از آنکه روی عکس سرمایه‌گذاری کنند برای هنرهای دیگری مانند نقاشی و یا حتی صنایع دستی این سرمایه‌گذاری را داشته باشند. در واقع عکس را به دلیل تعدد چاپ، هنر نمی‌دانند و در نتیجه تعداد خرید آثار عکاسی درکشور بسیار پائین است.

فروغی با توجه به این که در دوسالانه امسال دو بخش نوآورانه و مستند وجود داشت گفت: به نظرم این مرزبندی‌ها در عکاسی خوب نیست و به نوعی آسیب به بدنه اصلی عکاسی می‌زند، چرا که با این مرزبندی‌ها به نوعی نگاه عکاس را محدود به همان عرصه کرده و باعث رکود درعکاسی می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این که از یک مجموعه تک عکسی انتخاب می‌شود نگاه اشتباهی است چرا که نمایش مجموعه عکس باعث می‌شود تاثیر بیشتری روی ذهن مخاطب داشته باشد. با نمایش یک تک عکس پیام اصلی مجموعه را نمی‌توان به درستی به مخاطب ارائه کرد. گاهی عکاس از یک سوژه تک عکسی می‌گیرد که حاوی کل پیام است. این دو با هم تفاوت‌هایی دارند که باید نشان داده شود اما در این دوسالانه متاسفانه رعایت نشد و از مجموعه‌ها نیز تک عکس انتخاب کردند.

آثار دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران از میان ۱۴ هزار و ۷۱۳ عکس رسیده به دبیرخانه دوسالانه انتخاب شده است.

انتهای پیام/۳۲/۳۱