هنرآنلاین// هنر "گرافیتی" یا دیوار نگاری که نوعی نشانه گذاری هدفمند است را باید آشکارترین جلوه گاه انعکاس پسندها و ناپسندهای شهرنشینی به حساب آورد. این هنر که دیوارها و سطح‌های معابر عمومی‌را زمینه کار خود قرار می‌دهد، از نظر موضوعی عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در برمی‌گیرد. اگرچه پیشینه دیوار نگاری را به دوران باستان نسبت می‌دهند، اما تثبیتش را در دوره معاصر و مدرن امروز باید جستجو کرد. گرافیتی در حقیقت شکلی از"هنر خیابانی" است که از حالت رسمی‌و سفارشی خارج شده و به طرح تمایلات و آرزوهای فردی یا قشری از متن جامعه می‌پردازد. این هنر را می‌شود نوعی ابراز احساسات و ابراز وجود شهروندان تلقی کرد. شاید رواج و گسترش شکل‌های اولیه دیوارنگاری هم‌ زمان با جنگ جهانی دوم، و با مشاهده درج نام و نشان گروه‌ها بر روی دیوارها این شیوه را تبدیل به نوعی بیان هنری کرد. دیوار برلین که سراسر از این آثار پوشیده شده بود،یکی از نمونه‌های شاخص و موثر گرافیتی در سال‌های آغازین رواج آن است. این آثار امروزه در زمره گرافیتی‌های نوشتاری قرار می‌گیرند. گرافیتی‌های نوشتاری با انواع مختلفی چون "تگ"، "تروآپ"، "پی یس"و "پنل" شناخته می‌شوند. اما شکل دیگری از این هنر که با عنوان گرافیتی نمایشی شناخته می‌شود، در آمریکای دهه ۷۰ و با مرکزیت نیویورک رواج پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم گـــرافیتی در این سال‌ها انتقال آن از خیابان‌های شـــهر به دیوارهای مترو‌ها و ایستگاه‌های قطار بـــوده است . پدیدآورندگان گرافیتی برای کار خود دلایل متفاوتی دارند، اما یکی از مهمترین این اهداف بیان تاثیری است که زندگی شهری در آنان به وجود اورده است . هنرمند گرافیتی از شهر چیز‌هایی می‌گیرد و به آن چیزی باز پس می‌دهد. نقاش گرافیتی , مثل بسیاری از پیشروان هنر, از زمینه واقعی شهری برای بیان و ایجاد تاثیر استفاده می‌کند. رودرویی گرافیتی و افراد اجتماع در محل زیست روزمرۀ اجتماعی افراد و در دل شهر اتفاق می‌افتد. نه در فضای لابراتواری موزه‌ها و گالری. نقاش گرافیتی , مثل بسیاری از پیشروان هنر, از زمینه واقعی شهری برای بیان و ایجاد تاثیر استفاده می‌کند در حالی که تبلیغات شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ و محصولات مصرفی به صورت وسیع به شکل بیل بورد و تابلوهای دیواری و روی بدنه وسایل نقلیه عمومی‌شهری همه جا را پر کرده است , گرافیتی ارتباطی پیشرو از سوی هنر مند با قشر وسیعی از افراد اجتماع به عنوان مردم عادی است. امروزه، تکنیک‌ها و سبک‌های متفاوتی از دیوارنگاری‌ها با سرعت زیاد درحال تبدیل شدن به شکلی ویژه از بیان هنری هستند و این درحالی است که بحث و گفتگو درباره ارزش آنها میان هواداران و مخالفانشان همچنان ادامه دارد. انتهای پیام/بهروز فائقیان/31