سرویس تجسمی هنرآنلاین//

آنچه که ما را بر آن داشت تا طی هفته‌ای که گذشت پرونده دوسالانه‌ها را بررسی کنیم در واقع بحث اهمیت برگزاری دوسالانه‌ها و اما و اگرها در برگزاری دوسالانه‌ها و همکاری یا عدم همکاری انجمن‌های هر رشته است.

مدتی قبل علی اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی با اعلام این خبر که برگزاری جشنواره‌ها ‌‌و دوسالانه‌ها ‌‌به انجمن‌های تخصصی هنری واگذار می‌شود و مرکز هنرهای تجسمی‌ حمایت و پشتیبانی و نظارت بر دوسالانه خواهد داشت سرآغاز بحث جدید در برگزاری دوسالانه‌ها شد.

دراین بین حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان این مطلب که برگزاری دوسالانه‌های تخصصی بدون حضور و مشارکت جدی تشکل‌های صنفی، کاری ناقص و ابتر است گفت: قطعا امکان پذیر نیست که ما یک رویداد هنری ملی و یا بین‌المللی را بدون مشارکت و مباشرت یک نهاد تخصصی و یک تشکل صنفی انجام بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این به معنای واگذاری تمامی امور به آن بخش‌ها هم نیست. البته تا به حال هم از مشارکت‌ها استفاده شده است. عنایت ما به این است که مشارکت بخش‌ها خیلی جدی‌تر صورت بگیرد. حتی توجه بر این است که اگر در یک رشته هنری چند تشکل با کارکردهای مختلف وجود دارند، تلاش شود که از همه آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

اما با وجودی که به نظر می‌رسد حضور انجمن‌ها یک امر بسیار ضروری است و انجمن‌ها مرجع مهمی برای هر رشته هنری هستند، دوسالانه‌ای مانند دوسالانه عکس بدون حضور انجمن مربوطه در حال برگزاری است و از آن سو سال گذشته دوسالانه‌ای مانند مجسمه سازی با همکاری خوب انجمن مجسمه‌سازان برگزار شد.

رئیس انجمن مجسمه سازان اما معتقد است بودجه و امکان گسترده نمایش آثار تجسمی در اختیار معاونت هنری است و به همین دلیل باید در امر دادن اختیارات بیشتر به انجمن‌ها در برگزاری دوسالانه‌ها به یک تعریف مشخص در تعامل میان انجمن‌ها و مرکز هنرهای تجسمی برسیم.

آذری ادامه داد: امکان پذیر بودن واگذاری کامل دوسالانه‌ها به انجمن‌ها با توجه به شرایط گفته شده امکان پذیر نیست و در حال حاضر دست مراکز دولتی در این امر باز است. پس اگر ایده اجرای دوسالانه‌ها توسط انجمن‌ها هم پیش آید باز باید مجموعه‌ای به عنوان مدیران دولتی بودجه را به دست گیرند. ما به جز موزه معاصر مکان مناسبی برای نمایش آثار نداریم و آنهم چندسالی است که به امر برگزاری موزه و جشنواره‌ها اختصاص یافته است. پس باید به یک تعریف مشخصی در تعامل انجمن‌ها و مرکز هنرهای تجسمی در این میان برسیم.

وی اظهار کرد: اگر برگزاری دوسالانه‌ها به انجمن‌ها واگذار شود باز هم درصورتی که بودجه نباشد کاری از پیش نمی‌رود چرا که ما حتی برای گرفتن حامی‌ هم دچار مشکل هستیم و محدودیت‌هایی داریم.

گاهی اوقات نیز این عدم حمایت مالی و تعامل دوطرفه بین انجمن‌ها و مرکز هنرهای تجسمی و یا معاونت هنری باعث می‌شود تا دوسالانه‌ها با تعویق زمانی برگزار شوند مانند دوسالانه تصویرگری که سالهاست از زمان برگزاری آن گذشته است وشاید هنرمندان این عرصه هنری حتی برگزاری دوسالانه خود را به فراموشی سپرده باشند. هر چند با تعامل جدید میان این انجمن و معاونت هنری مهرماه طلسم برگزاری این دوسالانه نیز شکسته می‌شود.

علی هاشمی شهرکی رئیس انجمن تصویرگران با اعلام این خبر که احتمال دارد تاریخ برگزاری دوسالانه تصویرگری چند هفته به تاخیر بیافتد درباره تعامل میان انجمن‌ها و مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری دوسالانه‌ها گفت: نمی‌توان انتظار داشت وقتی مرکزی تمام هزینه‌های مالی را برعهده می‌گیرد هیچ دخالت و نظارتی هم نداشته باشد تنها به اعتقاد من این نظارت نباید مستقیم و بیش از اندازه باشد.

وی با استقبال از اینکه برگزاری دوسالانه‌ها به انجمن‌ها سپرده شود درمورد شیوه همکاری انجمن با مرکز هنرهای تجسمی اظهار داشت: با سپردن دوسالانه‌ها به انجمن‌ها کاملا موافقم اما با توجه به اینکه هزینه برگزاری دوسالانه سنگین است و تامین بودجه از عهده انجمن خارج است بنابراین دوسالانه‌ها همچنان باید از طرف دولت حمایت مالی شوند و در عین حال نمی‌توان انتظار داشت که وقتی مرکزی تمام هزینه‌های مالی را برعهده می‌گیرد هیچ دخالت و نظارتی هم نداشته باشد این دخالت تنها نباید مستقیم و بیش از اندازه باشد.

با توجه به صحبت‌های رئیس انجمن تصویرگران شاید به این نکته رسید که انجمن‌ها می توانند از بعد فکری و اجرایی به دلیل ارتباط مستقیمی که با هنرمندان رشته خود دارند با قدرت و توان خوبی در دوسالانه حضور یابند اما باید به این نکته نیز اذعان داشت که انجمن‌ها هرگز توان برگزاری یک دوسالانه را بدون حمایت مالی نخواهند داشت. انجمن یک اهرم اجرایی است و توان اجرایی کارهای بزرگی را دارد. امروز با نمایشگاه‌های متعددی در سطح کشور روبرو هستیم و بینال هم یکی از انواع نمایشگاه‌هاست. پس بهتر است این تعامل بیشتر شود تا در برگزاری دوسالانه‌ها تمرکز روی کیفیت کارها باشد و از سوی دیگر دوسالانه‌ها در تقویم مشخص خود برگزار شوند.

انتهای پیام/۳۲/۳۱