به گزارش هنرآنلاین، بنکسی ،مثل بسیاری از گرافیتی کارها نیمه شب‌ها دور از نگاه‌ها، روی دیواره‌های شهر نقاشی می‌‍‌کند و اغلب هم مکان‌های غیرمتعارفی را برای نمایش آثارش بر مى‌گزیند. برای همین با این که این هنرمند گرافیتی بریتانیایی، بیش از ده سال است که فعالیت می‌کند،اما کسی تا به حال نه او را دیده و نه او را در حال نقاشی کردن روی در و دیوار مشاهده کرده. هر چند سه چهار سال که نامش به رسانه‌ها کشیده شده و محبوبیت عجیبی در بین مردم پیدا کرده است به طوری که علاوه بر دیوارهای بریستول شهر زادگاه بنکسی، دیوار شهرهای مختلف دنیا نیز پذیرای آثار او شده‌اند و این گرافیتی‌ها گاهی پا را فراتر نهاده و به چیدمان مبدل شده‌اند. چیدمانهایی که امضای او را دارند و اغلب مردم با یک نگاه هنرمندش را می‌شناسند.

بنکسی گرافیتی را از شهر زادگاهش آغاز کرد و در آن زمان بسیاری از نقاشی‌های بنکسی چند روزی بیشتر روی دیوار دوام نمی‌آورد و توسط شهرداری پاک می‌شد. اما اکنون نام‌های آشنای دنیای هنر مانند برد پیت، آنجلینا جولی، شارن اسبورن، کریستینا اگولیرا و دیگران صدها هزار دلار برای خرید آثار او می‌پردازند. تصور کنید که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که روی دیوار خانه‌تان، یک نقاشی چندین هزار دلاری کشیده شده است!

با وجود منع قانونی کشیدن گرافیتی روی دیوار، رئیس شورای شهر بریستول، دستور داده که نقاشی‌های بنکسی - به عنوان فرزند پرافتخار این شهر باید روی دیوارها حفظ شود. اما این که خالق کدام یک از این همه گرافیتی روی در و دیوار شهر، واقعا بنکسی است، خود سؤالی است مهم.

مشخصه بارز گرافیتی‌های بنکسی نگاه طنزآلود و گاهی طعنه آمیز او به سیاست است. او در استفاده مناسب از پرسپکتیو و بُعد دادن به اشیا متبحر است و تعریف خاص خودش را از هنر خیابانی دارد؛ آمیخته‌ای از این تعریف و تکنیک استفاده از شابلون، فضای خاصی به کارهای این هنرمند می‌بخشد .

جرقه اشتهار بنکسی زمانی زده شد که او یکی از گرافیتی‌هایش را روی دیوار گالری "تیت مدرن" لندن کشید. او در سال ۲۰۰۵ همین کار را در موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه هنر متروپلیتن، موزه بروکلین و موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیز اجرا کرد.

در ماه مه همان سال یکی دیگر از گرافیتی‌های او روی دیوار موزه بریتانیا دیده شد و در ماه اوت گزارش داده شد که دیوار حایل میان اسرائیل و فلسطین هم نمایشگاه گرافیتی‌های بنکسی شده است.

بنکسی همچنین مجموعه آثار گرافیتی‌اش را در سال های مختلف در کتاب‌هایی منتشر کرده است.

در ۲۰۰۳، در نمایشگاهی به نام «جنگ بر سر قلمرو» -نام نمایشگاه، Turf War، به معنای دقیق‌تر به منازعه بین گروه های تبهکار بر سر ناحیه‌ای مشخص اشاره دارد که در یک انبار برگزار شد، بنکسی روی چند حیوان نقاشی کشید. و بعد به هجویه سازی از نقاشی‌های معروف روی آورد. نمونه ای از این تلاش، برکه نیلوفرهای آبی اثر مونه بود. او نقاشی را با ترسیم یک برانکار و سبد خرید در تصاویر منعکس شده در آب تغییر داد. نمونه دیگر شب زنده داران از ادوارد هوپر است. این تابلوها در نمایشگاهی دوازده روزه در وستبرن گروو لندن در سال ۲۰۰۵ به نمایش درآمدند.

بنکسی شخصاً تعدادی کتاب منتشر کرده است که شامل تصاویر کارهایش در کشورهای مختلف جهان، تابلوها و نمایشگاه هایش به همراه نوشته هایی از خودش می‌شود.

انتهای پیام/۳۲/۳۱