به گزارش هنرآنلاین، سید علیرضا حسینی؛ دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور هدف از برپایی اکسپو را رشد اقتصاد هنر خواند و گفت: در روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه، بخش خصوصی برای خرید وارد میدان شد که همچنان نیز ادامه دارد. در بخش دولتی شاید نقشی که می‌توانستیم ایفا کنیم این بود تا از بخش خصوصی پررنگتر باشد به دلیل اینکه با دستگاه‌های دولتی ارتباط داشتیم و باید از مسئولان می‌خواستیم تا وارد میدان شوند. مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی با اشاره به خرید برخی از دستگاه‌های دولتی از نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی، اظهار داشت: دستگاه‌ها را می‌توان بر مبنای میزان توجه به خرید آثار هنری به سه گروه دسته بندی کرد. در مذاکراتی که با مسئولان دستگاه‌ها داشتیم برخی از آنان ضمن ابراز علاقه‌مندی به این امر نمایندگان خود را به ما معرفی و آثار را انتخاب ‌کردند. به تعبیری خود را موظف دانستند تا این قانون را اجرا کنند. برخی دستگاه‌ها نیز توجیه نبودند و تازه موضوع را پیگیری می‌کردند که می تواند به خاطر نبود چنین قانونی با لفظ «باید» در قانون خرید آثار هنری برای است و آن‌ها برای آن تدبیر و تمرینی نکرده‌اند. حسینی ادامه داد: دستگاه‌هایی نیز هستند که این موضوع را به زیرمجموعه‌های خود واگذار کرده‌اند که برای این گروه کار پیچیده، گسترده و حالات مختلفی برای آن متصور است؛ شاید بودجه عمرانی ساختمانی خود را در استان خود هزینه کنند و یا در معماری‌ها آثار هنری را استفاده کرده‌ باشند که این از طریق اسناد قابل بررسی است. دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور گفت: تلاش ما این است تا ۳۱ تیرماه دستگاه‌های دولتی سرعت خود را در خرید آثار هنری بیشتر کنند و مابقی نهادها نیز در این زمینه به قطعیت برسند. وی تصریح کرد: حتی اگر دستگاه‌های دولتی از اکسپو استان خود یا از گالری ها نیز خرید کنند، هدف ما محقق شده‌است. هدف ما این است که اثر هنری از هر مسیری خریداری شود و در این زمینه موجی که اکسپو ایجاد کرد به این هدف کمک رسانده‌است. حسینی به وعده‌های برخی از وزیران برای خرید از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: عده‌ای از وزیران و معاونان وزرا در مصاحبه‌های خود با روابط عمومی اکسپو ۹۱ ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از هنر و هنرمند، وعده دادند که از این نمایشگاه خرید خواهند کرد. وی همچنین یادآور شد: پیرامون موضوع خرید نهادهای دولتی از اکسپو ۹۱ با رییس جمهوری صحبت و ضمن تشکر از برخی دستگاه‌ها، نگرانی خود را از فرارسیدن روزهای پایانی مهلت انجام این خرید، برگشت بودجه اختصاص یافته به آثار هنری به مجلس و اینکه این رقم به اشتباه مصرف نشود، ابراز کردم. وی ادامه داد: رییس جمهور اظهار داشتند این موضوع از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین جلسه هیئت دولت مطرح شود تا خود نیز پیگیری و از آن پشتیبانی کنند و دیگر دستگاه‌های دولتی به صورت جدی وارد میدان شوند، که این موضوع در جلسه اخیر هیئت دولت مطرح شد. در ادامه، حسینی با اعلام خبر تمدید نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی تا ۲۵ تیرماه، گفت: با رایزنی‌هایی که انجام دادیم تصمیم نهایی این شد اکسپو را تا ۲۵ تیرماه تمدید و این فرصت را ایجاد کنیم تا با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی مهلت دستگاه‌های دولتی برای خرید از اکسپو، این اقدام به فرجام برسد. به گفته دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور، تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶۰۰ میلیون تومان از اکسپو خرید و مبلغ آن را نیز واریز کرده‌است، همچنین سازمان نوسازی مدارس قول خرید ۱۹۰، وزارت بهداشت ۳۱۷، استانداری مازندران ۱۰۵ و سازمان زندان‌ها قول خرید۲۰ میلیون تومانی را داده‌اند که نمایندگان آن‌ها در حال انتخاب آثار هستند. وی تصریح کرد: به نظر می رسد خرید از اکسپو قابل توجه باشد و میزان آن زمانی قطعیت پیدا می‌کند که دستگاه‌ها آثار انتخابی خود را از اکسپو خارج و مبلغ آن را به حساب واریز کنند تا فروش آثار را قطعی تلقی کنیم. مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی افزود: بخش خصوصی نیز تاکنون ۴۰ اثرخریداری کرده است که مجموع رقم آن‌ها نیز اعلام خواهد شد. حسینی با تاکید بر استمرار برگزاری اکسپو و قانون خرید اثر هنری از سوی نهادهای دولتی، اظهار داشت: اگر بخواهیم کار خوبی انجام شود باید مستمر باشد و برای انجام آن برنامه ریزی کرد. نمایشگاه تاکنون با موفقیت همراه بوده و همین‌که وزارت‌خانه‌ها بودجه خود را برای خرید آثار هنری کنار گذاشته‌اند، خوب است اما این اقدام باید استمرار داشته باشد. وی افزود: هدف ما زمانی به خوبی محقق می‌شود که حداقل ۱۰ سال این قانون و الزام به اجرای آن استمرار داشته باشد تا خوب جا بیفتد. دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور با اشاره به سفارش معاون وزیر ورزش و جوانان برای طراحی و ساخت تندیس‌های مورد نیاز این وزارت‌خانه، بیان کرد: باید به مرحله‌ای برسیم که دستگاه‌ها سفارش دهند و هنرمندان تولید کنند؛ به معنای دیگر با توجه به نیاز جامعه آرام آرام خرید اثر هنری برای نهادها فرهنگ‌سازی شود. حسینی اظهار داشت: یکی از ابزارهای این فرهنگ‌سازی این است که قانون خرید آثار هنری در سال‌های متوالی در بودجه تعریف شود و به دنبال آن دستگاه‌ها سفارش اثر دهند؛ به بیان دیگر بازار هدف مدنظر قرار گرفته شود تا اقتصاد هنر رشد کند. با تحقق این هدف ارتباط بین هنرمند و دستگاه‌ها نیز برقرار می‌شود که این حتی نقطه عطفی در اکسپو خواهد بود. وی درباره تصویب قانون خرید آثار هنری توضیح داد: قطعا این موضوع در سال ۹۲ پیگیری خواهد شد اما برای سال جاری عزم جدی می‌خواهد. ما نیز در اکسپو سعی می‌کنیم رفت و آمد مسئولان زیاد شود و امیدواریم رسانه‌ها نیز در این راستا کمک کنند تا مسئولان وارد موضوع شوند. مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی اشاره‌ای نیز به گفت‌وگوی خود با وزیر آموزش و پرورش داشت و گفت: در گفت و گو با وزیر آموزش و پرورش ابراز نگرانی کردم با توجه به گستردگی نوسازی مدارس، بودجه خرید آثار هنری به خزانه برگردد که ایشان گفت مطمئن باشید اعتبار برای خرید آثار هزینه می شود. حسینی تصریح کرد: بهتر است تمام بودجه‌ای که به خرید آثار هنری اختصای می‌یابد در قالب گزارش توسط دستگاه‌ها اعلام شود، از این رو از مسئولان آن‌ها خواستیم به صورت شفاف این رقم را اعلام کنند. وی درباره انتخاب مشاوران هنری برای دستگاه‌ها اظهار داشت: راه حل این قضیه استمرار تصویب قانون مربوط به خرید اثر هنری است؛ اگر این اتفاق بیفتد وزارت‌خانه‌ها به این می‌رسند که به مشاوران هنری نیاز دارند و این خود به خود ایجاد می‌شود ولی اگر این قانون یک سال باشد آن‌ها بودجه را صرف کارهای عمرانی می‌کنند. همچنین در این راستا کارشناسان هنری و همچنین مدیر نگارخانه‌ها می‌توانند به دستگاه‌ها مشاوره دهند. دبیر شورای سیاستگذاری اکسپو ۹۱ درباره عدم تصویب قانون خرید اثر هنری در مجلس نهم، توضیح داد: ظاهرا در این زمینه اعضای کمیسیون تلفیق نظرات متفاوتی داشتند؛ عده‌ای می‌گفتند این اعتبار باید یک جا به یک سازمان تعلق گیرد که برخی مخالف این بودند. همچنین برخی معتقدند وزارت ارشاد و میراث فرهنگی عهده دار این موضوع شوند. وی ادامه داد: این امر فرصت، فرهنگ‌سازی و دبیرخانه دائمی می‌خواهد. اگر در سال ۹۲ این قانون تصویب شد از همین حالا ارتباطات، سفارشات و نیازهای وزارت‌خانه‌ها ارزیابی و گرفته می‌شود. اقدامات زودگذر و یک بار برای همیشه نمی‌تواند فرهنگسازی کند بلکه باید مستمر و با دستگاه‌ها و همین طور با هنرمندان وارد مذاکره شد. حسینی اظهار داشت: در عرصه هنرهای تجسمی عرضه و تقاضا باید یکدیگر را پیدا کنند تا هدف اصلی اکسپو مبنی بر اقتصاد هنر محقق شود. وی در ادامه درباره واگذاری دوره‌های بعدی اکسپو به بخش خصوصی گفت: تصمیم گیری درباره چگونگی برپایی اکسپو برای دوره‌های بعد با معاونت هنری است. برای یک دوره برپایی این نمایشگاه به بنیاد رودکی واگذار شد و ما نیز انجام وظیفه کردیم که قطعا تمام تجربیات اکسپو ۹۱ به صورت مکتوب ارائه خواهد شد. ممکن است سال دیگر اکسپو را به بنیاد واگذار کنند و ممکن است این اتفاق نیفتد که تصمیم گیری نهایی بعد از ارزیابی اکسپو ۹۱ خواهد بود. دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور درباره ارزیابی خود از این نمایشگاه بیان کرد: برای این امر هنوز زود است چون از چندماه گذشته در حال رایزنی و ارتباط با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی هستیم. از سویی خوشحالیم که برخی نهادها در این نمایشگاه رفت و آمد می‌کنند و از سوی دیگر نگران هستیم؛ چراکه برخی از دستگاه‌ها رقم یک دهم درصد بودجه عمرانی ساختمانی خود را اعلام نمی‌کنند. نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور (اکسپو ۹۱) از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شده‌است و تا ۲۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/31