به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی "هنر برای صلح"؛ سعیده آبشناسان مدیر مجموعه هنری گوهران که در پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" نشان "حامی صلح" این رویداد بین‌المللی را دریافت کرد، ضمن تأکید بر ارزشمندی حمایت از جوانان و ایده‌های تازه دراین‌باره گفت: با توجه به اینکه در تمام سال‌های گذشته به کار فرهنگی پرداخته‌ام و در عرصه‌های مختلفی مانند تئاتر، سینمای مستند و هنرهای تجسمی فعال بوده‌ام، تصمیم گرفتم که در برگزاری این جشنواره مفید به جوانان کمک کنم و حامی  آن‌ها شوم.

وی در خصوص دلایل انجام این کار اظهار کرد: از آن‌جایی‌که در یک خانواده فرهنگی بزرگ‌شده‌ام، همواره دغدغه کار فرهنگی داشته‌ام لذا در این سال‌ها بیشتر به این سمت متمایل شده‌ام لذا فکر می‌کنم که برای چنین اقداماتی باید چیزی در درون فرد وجود داشته باشد به این معنا که بتواند با دانش و علاقه به سمت‌وسوی چنین اقداماتی سوق پیدا کند، زیرا در غیر این صورت و بدون داشتن تخصص موفقیتی در این زمینه حاصل نمی‌شود.

حامی پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" تصریح کرد: من از یک ماه پیش و زمانی که بسیاری از کارها انجام‌شده بود، تصمیم گرفتم که به جشنواره صلح بپیوندم زیرا دیدم که هیچ پشتیبان دولتی یا خصوصی از این جوانان حمایت نمی‌کند.

آبشناسان ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید پیوستن به یک رویداد هنری آن‌هم در فاصله زمانی یک ماه کار آسانی نیست زیرا قطعاً برای چنین کاری سیاست‌گذاری و رویکرد جشنواره اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما من این کار را انجام دادم زیرا خودم در زمان‌های بسیاری احساس تنهایی و عدم حمایت از سوی دولت یا نهاد خصوصی را داشتم لذا فکر کردم که امروز زمان مناسبی برای درک این جوان‌ها و کمک به آن‌ها است به همین خاطر نیز به این برنامه پیوستم و پشتیبان آن‌ شدم.

وی از اهدای 3 تابلو به پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" خبر داد و بیان کرد: در راستای حمایت از این برنامه فرهنگی من سه تابلو از هنرمندانی چون: جعفر روح‌بخش، بهرام دبیری و داریوش مهاجر را به این جشنواره ارائه کردم ضمن اینکه در این راستا حمایت‌های دیگری نیز انجام دادم.

این مجموعه‌دار، حمایت هنرمندان و هنردوستان از رویدادهای این‌چنینی را یک نیاز دانست و گفت: به نظر من هنوز در کشور ما واژه صلح هضم نشده است به همین خاطر وقتی یک رویداد شبیه به اهدای "نشان صلح" صورت می‌پذیرد باید با احتیاط بسیاری عمل شود که البته بسیار سخت است به همین خاطر فکر می‌کنم که نیاز است هنرمندان و هنردوستان در کنار گالری‌داران به مشارکت بیشتری در این‌گونه رویدادها بپردازند.

آبشناسان با اشاره به رویکرد بین‌المللی این دوره از جشنواره "هنر برای صلح" بیان کرد: این مساله که در پنجمین دوره جشنواره "هنر برای صلح" شاهد وجهه بین‌المللی این رویداد و حضور بخش‌هایی چون: سینما، تئاتر و موسیقی بودیم، بسیار خوب است لذا امیدوارم که همه دوستان به خاطر بسپارند که برنامه‌ریزی چنین جشنواره‌ای با این ابعاد و تنوع آن‌هم به مدت ده روز چه‌کار سختی است.

وی تأثیرگذاری دولت در رشد برنامه‌های فرهنگی را غیرقابل‌انکار خواند و افزود: در دوره اصلاحات همه ما شاهد این بودیم که وضعیت فرهنگ و هنر به‌یک‌باره دچار تغییر شد لذا من فکر می‌کنم که نقش یک رئیس‌جمهور و دولت در رشد هنر و فرهنگ بسیار پررنگ است در حالی که بخش خصوصی نمی‌تواند چنین تأثیرگذاری گسترده‌ای داشته باشد.

این مجموعه‌دار ادامه داد: باوجود اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند نقش گسترده و پررنگی به‌اندازه دولت داشته باشد اما من فکر می‌کنم چنین حرکت‌هایی هرچند کوچک، بهتر از دست روی دست گذاشتن است و می‌تواند آرام‌آرام روند رو به رشدی را به سمت حداکثرها پیش ببرد. البته این بدان معنا نیست که ما با یک چنین جشنواره‌ای می‌توانیم تمام کشور را درگیر مسائل فرهنگی و مفهوم صلح کنیم اما همین اقدام که امروز توانسته بخشی از جمعیت تهران را درگیر کند نیز اتفاق بسیار خوبی است.

آبشناسان نوع برگزاری جشنواره "هنر برای صلح" را حرفه‌ای خواند و تصریح کرد: به نظر من بازخورد جشنواره در بین مخاطبان بسیار خوب بود به‌خصوص که در بخش تجسمی شاهد انتخاب آثار بسیار خوبی نیز بودیم. البته در سایر بخش‌ها نظیر: موسیقی، تئاتر، سینما و ... نیز شاهد بازخورد بسیار خوبی در بین مخاطبان بودیم.

وی گسترده کردن افق دید را یک امر مهم و اساسی خواند و گفت: همه ما به دنبال رشد بیشتر هستیم به همین خاطر همیشه می‌خواهیم فراتر برویم و افق گسترده‌تری را در پیش رو ترسیم کنیم به همین خاطر مساله افزایش مخاطب همواره در برنامه‌های فرهنگی متعدد مدنظر من قرار دارد.

حامی پنجمین جشنواره "هنر برای صلح" افزود: امیدوارم که روزی این جشنواره بتواند به‌جای چند هزار نفر، چندین میلیون نفر از جمعیت کشورمان را مخاطب خود قرار دهد و بازخورد بیشتری داشته باشد.

آبشناسان صلح را مساله‌ای خواند که در زندگی روزمره هر فردی پررنگ است. وی دراین‌باره گفت: به نظر من در بدو امر هر فردی باید ابتدا با خود صلح کند تا بتوان این صلح را به جامعه تعمیم داد.

این گالری دار تأکید کرد: صلح واژه کوچکی نیست لذا ما تا به صلح فردی نرسیم هرگز نمی‌توانیم به صلح مدنی دست پیدا کنیم. به همین خاطر امیدوارم که چینین برنامه‌هایی بتواند زمینه‌ساز چنین امری برای افزایش صلح و شادمانی در کشورمان باشد.

لازم به یادآوری است، پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح" در کنار بخش نمایشگاهی تا 30 شهریورماه همه روز با برنامه‌های متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقه‌مندان به هنر و صلح خواهد بود.