سرویس سینمایی هنرآنلاین: هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، فیلم "نفس" به کارگردانی نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد.

این هیئت با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و در نتیجه تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما، با عضویت سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل شد.

"نفس" روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است. کودکانی که به همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ خود (با بازی پانته‎آ پناهی‌ها) در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند. دنیای این کودکان دنیایی است پر از رؤیاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد اما...

گلاره عباسی، مهران احمدی، سیامک صفری، محمدرضا شیرخانلو، پانته‌آ پناهی‌ها، بهنوش بختیاری، ساقی زینتی و جمشید هاشم‌پور در این فیلم بازی می‌کنند.

آبیار "نفس" را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده است. این فیلم اولین بار در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی شد.

جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا و جایره بهترین کارگردانی از جشنواره شب‌های سیاه تالین (استونی) از دیگر جوایزی است که این فیلم تاکنون از آن خود کرده است.

آبیار 46 ساله اولین فیلمساز زن است که فیلمی از او به نمایندگی از ایران به اسکار معرفی می‌شود. "نفس" سومین فیلم بلند داستانی او بعد از فیلم‌های "اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند" و "شیار 143" است.

ایران تا پیش از این 22 بار در رقابت فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده و دو بار برنده و یک بار نامزد اسکار شده است. سال گذشته جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی رسید. فرهادی در 2013 نیز با "جدایی نادر از سیمین" برنده این جایزه شد. "بچه‌های آسمان" به کارگردانی مجید مجیدی در 1998 نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بود.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.