به گزارش هنرآنلاین، پنجمین جشن آکادمی سمندریان با اهدای نشان این آکادمی به برترین‌های تئاتر یک سال گذشته، شامگاه 25 شهریور ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. بر این اساس امسال این نشان به بهرام بیضایی، محمد چرمشیر و حمید پورآذری سه هنرمند شناخته شده تئاتر تعلق گرفت.

این مراسم با حضور مهمانانی همچون اکبر زنجان‌پور، پرویز پورحسینی، سیروس ابراهیم‌زاده، اصغر همت، محمد چرمشیر، جعفر پناهی، مهدی شفیعی، پیمان شریعتی، محمدعلی سجادی، حمید پورآذری، حمید لبخنده، علی‌اصغر دشتی،   شیرین یزدان‌بخش، شبنم فرشادجو، رضا بهبودی، بابک برزویه و ... برگزار شد.

در این مراسم که الهام پاوه‌نژاد به عنوان مجری در آن حضور داشت با پخش نماهنگی از هما روستا و برگزاری مراسم دوره‌های پیشین جشن آکادمی سمندریان در سال‌های گذشته آغاز شد.

پس از پخش کلیپ "استاد و شاگرد" ساخته محمدعلی سجادی، سجادی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از این نماهنگ از فیلم "حمید و هما" ساخته خود او برداشته شده است، عنوان کرد: حمید سمندریان و هما روستا رابطه شاگرد و استادی را ثابت نگه نمی‌داشتند و با شاگردان‌شان دوست بودند. از نظر آنها استاد، شاگرد هم بود و در عین حال که یک انسان می‌تواند مدرن  هم باشد.

در ادامه بخشی از نمایش "دایره گچی قفقازی" به سرپرستی حمید لبخنده و کارگردانی محمودرضا رحیمی روی صحنه رفت و سپس کاوه سمندریان بیانیه پنجمین دوره جشن آکادمی سمندریان را قرائت کرد.

در بخش بعدی مراسم، ابراهیم حقیقی برای اهدای نشان‌ اول روی صحنه آمد و نخستین نشان این آکادمی به بهرام بیضایی اهدا شد که حمید امجد به نیابت از او این نشان را دریافت کرد.

امجد پس از حضور بر صحنه پیام بیضایی را قرائت کرد که در آن آمده بود: نمی‌دانم اگر حمید سمندریان بود شما را به خاطر لطف به من می‌نواخت یا سرزنش می‌کرد یا اگر هما بود از این مهربانی خشنود می‌شد یا نه. این انتخاب گردن شما بوده و من بی‌گناه‌ام. راستی اگر سمندریان این روزها بود به چی می‌اندیشید و به فکر کدام نمایش بر صحنه نیامده بود و آیا می‌شد فیلم دومش را ساخته باشد؟ او با زندگی‌اش به ما گفت اگر جان در این کار نمی‌گذارید، وقت خود را بی‌خود تلف نکنید. من از شما سپاسگزارم که مرا تصادفا یاد کردید. مدیون دوستی و همکاری با حمید سمندریان و سپس هما روستا بوده‌ام و احترام قلبی‌ام نثار یاد هردوشان.

دومین نشان آکادمی سمندریان توسط حسین عاطفی به محمد چرمشیر اهدا شد. چرمشیر با ابراز خوشحالی از این اتفاق یادآور شد: این دومین جایزه‌ای است که پس از جایزه بنیاد اکبر رادی دریافت می‌کنم.

در پایان نیز مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نشان سوم آکادمی را به حمید پورآذری تقدیم کرد.

در چهار دوره گذشته جشن آکادمی سمندریان هنرمندانی چون علی رفیعی، حسن معجونی، همایون غنی‌زاده، فرهاد آییش، محمد رضایی‌راد، مرتضی اسماعیل کاشی، پانته‌آ پناهی‌ها و... نشان این آکادمی را دریافت کردند.