به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به مفهوم صلح گفت: در روزگاران قدیم صلح در مقابل واژه جنگ به کار می‌رفت اما اکنون مفهوم صلح گسترش یافته است و شرایط آرام، بی‌دغدغه و خالی از کشمکش و ستیز را نیز در برمی‌گیرد.

او افزود: تاریخ پر است از ناآرامی‌هایی است که بشر برای خود ایجاد کرده است و هم‌نوعانش را به دردسر می‌اندازد و بدتر از همه به دیگر جاندران نیز آسیب می‌زند.

رجبی معمار ادامه داد: وقتی هنر در این وادی پا می‌گذارد رسالت مختلفی را بر دوش دارد. اول این که هنر می‌تواند کژی‌ها و پلیدی‌های ناشی از هرگونه ناآرامی از جمله جنگ را به تصویر بکشد تا اینکه عبرتی باشد برای آدمی که کمتر خشونت ورزد و تخریب کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: هنر می‌تواند واسطه‌ای باشد میان صلح و جامعه، می‌تواند صلح را ایجاد کند و آرامش را به جامعه بیاورد و خود نیز در این آرامش، شکوفا شود. چه چیز برای یک هنرمند بهتر از محیطی آرام که بتواند در آن به خلق آثار هنری بپردازد؟ پس هنر و هنرمندان باید تمام تلاش‌شان را بکنند تا صلح محقق شود.

در ادامه این مراسم استرکیش لاروش، مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: بزرگداشت روز جهانی صلح در سراسر جهان در 21 سپامبر برگزار می‌شود و این روز تاریخ جهانی مشترکی را برای تمامی انسان‌ها فراهم می‌آورد تا ورای تفاوت‌ها به صلح متعهد شده و به ساختن فرهنگ صلح که در قلب فعالیت‌های یونسکو قرار دارد، یاری دهند.

او افزود: یونسکو سازمان تربیتی علمی، فرهنگی ملل متحد، در سال 1945 در فضای پس از جنگ جهانی دوم با ماموریت کمک به همبستگی بیشتر میان انسان‌ها تشکیل شد. از آن جا که جنگ در ذهن انسان‌ها شروع می‌شوند، دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسان‌ها شکل گیرد.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران ادامه داد: این جمله شعرگونه در واقع مقدمه اساسنامه یونسکو است که 72 سال پیش توسط دولت‌های موسس یونسکو نوشته شده است. به عقیده من این جمله تا به امروز حقیقت خود را حفظ کرده است زیرا ما با افزایش خشونت، درگیری‌های مسلحانه، بیگانه‌هراسی، عدم تحمل و افراط‌گرایی در سراسر جهان مواجه هستیم.

او با بیان این مطلب که ما در یونسکو بر این باوریم که باید از طریق گفتمان و درک و اعتماد متقابل، در میان انسان‌ها همبستگی ایجاد کنیم گفت: آموزش، علوم، فرهنگ ابزارهای مهمی برای نزدیک‌تر ساختن بشر به یکدیگر هستند. موسیقی و هنر ابزار بی‌مانندی هستند که با شیوه‌ای قدرتمند و شخصی از مرزها فراتر رفته و انسان‌ها را در طول نسل‌ها، فرهنگ‌ها و جنسیت‌ها به هم پیوند می‌دهند.

مدیردفتر منطقه ای یونسکو در تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: یونسکو با هنرمندان بسیاری در سراسر جهان همکاری می‌کند که از تاثیر، جذبه و هنر خود بهره برده تا به ارتقای پیام صلح و گفت‌وگوی میان فرهنگی یونسکو کمک کند.

در بخش دیگری از این مراسم محمد سریر، رئیس عالی خانه هنرمندان ایران ضمن خیرمقدم به حاضران و با اشاره به اهمیت "صلح" گفت: همه ما می‌دانیم که صلح چقدر دارای اهمیت است و سازمان ملل متحد نیز پس از جنگ جهانی دوم برای حفظ صلح و ارتقاء روابط بین‌المللی شکل گرفت و هدف این سازمان توسعه فرهنگی است تا از این طریق صلح  و تفاهم در جهان جاری شود و از جنگ‌های بعدی جلوگیری شود.

او افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد تفاهم و صلح در جهان توسعه فرهنگی است تا از این طریق بتوانیم پایه‌های ملت‌ها را به هم نزدیک کنیم و هنرمندان همیشه پیام آوران صلح بوده‌اند و من خوشحالم که در خانه هنرمندان ایران میزبان 12 انجمن هنری و بیش از 50 هزار هنرمند از جای جای ایران هستیم تا با فعالیت فرهنگی به گسترش صلح و تفاهم در جامعه و جهان کمک کنیم.

اجرای موسیقی توسط گروه اینتر ارکستر تهران، تئاتر، اجرای موسیقی توسط گروه بنفش از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در بخش پایانی مراسم شرکت کنندگان از نمایشگاه "هنر برای صلح" دیدن کردند.