سرویس استان‌های هنرآنلاین: ظهر روز چهارشنبه 22 شهریور ماه مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان با حضور جمعی از مسئولین، اساتید تئاتری و جمعی از هنرمندان و دوست‌داران تئاتری در سالن اجتماعات آموزش و پرورش مریوان برگزار شد.

فاتح بادپروا دبیر دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: یکی از نقاط قوت این دوره از جشنواره ارسال ۵۴ اثر به بخش بین الملل بود که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورمان ۶ کشور در این جشنواره حضور پیدا کردند.

او عنوان کرد: پس از مراحل بازبینی آثار ۲۰ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر آیینی و ۵ اثر در بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان راه پیدا کردند.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اینکه در این دوره کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های نقد و بررسی قابل توجهی برگزار شده است، بیان کرد: در این دوره ۱۲۰ اثر در پارک ها، روستاها و در کنار دریاچه زریوار برگزار شد و ۳۶ هزار نفر تماشاچی در این جشنواره از این اجراها بازدید کردند.

بادپروا با تاکید بر این موضوع که امسال پوشش رسانه‌ای این جشنواره توسط خبرنگاران در سطح مطلوبی اجرا شده است، افزود: برای اولین بار رسانه‌های خارجی از کشورهای چین، ایتالیا و ترکیه حضور داشتند و این فستیوال به تمام جهان بیشتر شناسانده شد.

او ضمن اشاره به اینکه در حاشیه این جشنواره از دو کتاب تخصصی تئاتر رونمایی شد، عنوان کرد: ما با برگزاری چنین رویدادهایی خواهان توسعه شهر مریوان هستیم.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اینکه مردمان صاحب اصلی این جشنواره هستند، یادآور شد: مسئولان استانی و شهرستانی در خصوص اعتبار  برگزاری این جشنواره توجه ویژه‌ای داشته اند و امیدوارم این کمک ها در آینده نیز در خصوص تئاتر استمرار داشته باشد.

 

حضور مسئولانه مردم ویژگی برجسته جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

 مهدی شفیعی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی  تئاتر خیابانی در نقطه صفر مرزی نشان دهنده امنیت در این نقطه از ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه نگاه مدیران نمود خوبی در برگزاری جشنواره  داشته، عنوان کرد: ویژگی این دوره  جشنواره واگذاری مدیریت در همه بخش‌ها به مسئولان و هنرمندان  شهر مریوان بود.

او ادامه داد: دبیر این جشنواره از هنرمندان خوش فکر مریوان است که در سال گذشته بعد از اختتامیه به عنوان دبیر انتخاب و همین باعث شد  یک سال دبیرخانه جشنواره  فعال شود.

 مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اضافه کرد: اگر شاهد حضور کشورهای خارجی و تعداد بیشتر گروه‌های داخلی در این دوره هستیم  بخش مهمی از آن  نتیجه مدیریت دبیر جشنواره بوده است.

 شفیعی افزود: علاوه بر اینکه  مدیریت و سازماندهی این جشنواره توسط هنرمندان و دست اندر کاران مریوانی انجام شد و در سایر بخش‌های مدیریتی و اجرایی، تمام هنرمندان برجسته تئاتر خیابانی حضور داشته‌اند.

وی اظهارداشت: واگذاری همه امور به هنرمندان و حضور همیشگی و مسولانه مردم در نقد و اجرای نمایش‌ها از نکات برجسته این جشنواره است.

او اظهارداشت:  امیدوارم همگرایی تمام مدیران و هنرمندان تئاتر هر سال افزایش یابد چراکه تقویت همگرایی و هم افزایی از ضرورت‌های کیفی برگزاری جشنواره است.

 

عنصر مردمی بودن عامل شکوفایی تئاتر خیابانی است

حجت الاسلام رحیم جعفری گفت: بعد از نزدیک چهار سال خدمت در کردستان در بخش تئاتر خیابانی شاهد رشد،ب الندگی و تعالی در این عرصه هستیم.

او با اشاره به اینکه  در طول تاریخ مهمترین ویژگی تئاتر خیابانی مردمی بودن است، عنوان کرد: این نوع از تئاتر عنصر اصلی آن مردم هستند به همین دلیل دارای  جذابیت،خلاقیت، رشد و تعالی است.

او اظهارداشت: علی رغم تنگ نظری‌ها و تفکرات متحجرانه‌ای که در تمام دنیا وجود دارد، کارهایی که عنصر مردمی در آن دخیل باشد همواره پایدار و تاثیرگذار خواهد بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: تمام کارها در تمام حوزه ها باید به مردم برگردد که از آن استفاده و لذت ببرند.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه عنصر مردمی بودن می‌تواند منجر به شکوفایی و تعالی تئاتر خیابانی شود، بیان کرد:  متفکران و صاحب‌نظران  دنیا روی سرمایه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی می‌کنند و خوشبختانه در غرب کشور این همه سرمایه ارزشمند اجتماعی وجود دارد که باید در راستای حفظ آن تلاش کنیم.

او عنوان کرد: اضافه کردن مجدد بخش  کودک و نوجوان، برگزاری جلسات نقد و بررسی و حضور اساتید کانون منتقدان ایران و برگزاری کارگاه آموزشی اساتید  مطرح کشور در حوزه تئاتر از جمله ویژگی‌های این دوره بوده است.

 

اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای ایجاد سالن اجرای تئاتر در مریوان 

محمد شفیعی فرماندار شهرستان مریوان نیز در این مراسم اختتامیه، طی سخنانی اظهار کرد: مریوان این ماه میزبان چند جشنواره ملی و بین‌المللی بود، که بی‌شک چنین برنامه‌هایی منجر به معرفی هر چه بیشتر این شهر مرزی به اقصی نقاط کشور و دنیا می‌شود.

او ضمن تشکر از فعالیت اهالی رسانه، عنوان کرد: در چند ماه اخیر شور و هیجانی زیادی در انتشار اخبار بین خبرنگاران ایجاد شده بود.

شفیعی اظهارداشت: متولیان حوزه هنر و مسئولان فرهنگی در مریوان نگاه توسعه محور نسبت به این جشنواره دارند و همین موجب ارتقای این رویداد ارزشمند شده و می شود.

فرماندار شهرستان مریوان با اشاره به اینکه  از سال گذشته استارت برگزاری این دوره از جشنواره زده شد، افزود: وزیر سابق و فعلی نگاه مثبتی به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی داشته و دارند.

 او از عدم حضور معاونان وزیر ارشاد در این جشنواره گلایه کرد و افزود: معاون هنری وزیر ارشاد قرار بود در اختتامیه شرکت کند که روز گذشته با تماس  تلفنی عنوان کرد به دلیل ترافیک کاری در این مراسم نمی‌تواند حضور پیدا کند.

محمد شفیعی اضافه کرد: تدبیر و امید دولت باعث ایجاد و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری در کشور شده است.

او در ارتباط با عدم حضور مسئولان ارشد استان کردستان هم در این برنامه افزود: استاندار کردستان به دلیل فوت برادرشان نتوانستند حضور پیدا کنند ولی حمایت‌های این مقام مسئول از بدو شروع جشنواره تاکنون کاملا ملموس بود.

شفیعی با اشاره به اینکه مردم مریوان استقبال خوبی از اجرای نمایش‌ها داشتند، اظهارداشت: در شرایط خاصی و در آستانه تحولی در منطقه این جشنواره در مریوان برگزار شد.

او عنوان کرد: مردم، مسئولان و هنرمندان دست به به دست هم دادند که در نقطه صفر مرزی این جشنواره با این عظمت برگزار شود و بر اساس گفته صاحب‌نظران این دوره یکی از  بی سابقه‌ترین دوره‌ها  ازلحاظ کمی و کیفی بوده است.

فرماندار شهرستان مریوان همچنین در پایان سخنان خود  وعده اختصاص ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را برای ساخت سالن اجرای تئاتر در این شهر  داد.

 

در انتهای مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان برندگان در بخش‌های مختلف به ترتیب زیر اعلام شد:

 نگاه مردمی

مرور: "آرایشگاه صلواتی" از اصفهان

کودک و نوجوان: "افسانه دیو و کدو" از کرمانشاه

مسابقه: "موسسه کاریابی" از مریوان

آیینی: "این زندگی" از مریوان

جوایز سپاه پاسداران مریوان:

"رهگذر" از مریوان

"بمانی زایی" از رشت

"آرایشگاه صلواتی" از اصفهان

بهمن صادق حسنی: شهروند افتخاری مریوان 

آیینی

موسیقی:

برگزیده تندیس و ده میلیون ریال "گیله‌دخت" نوید لاهیجی

طراحی فضا:

برای نمایش "گیله‌دخت" از  امین قدیری و مجتبی خلیلی تقدیر شد.

برگزیده تندیس و پانزده میلیون ریال: نمایش " آینه زندگی" حسین احمدی 

 کارگردانی:

تقدیر و پانزده میلیون برای نمایش " آینه زندگی" فاروق حسن‌پور

برگزیده تندیس و بیست میلیون ریال برای نمایش " گیله‌دخت" آرزو علی‌پور

تحقیق و ایده‌پردازی:

تقدیر  از نگار نادری برای نمایش " گیله‌دخت" نگار نادری

برگزیده "آینه زندگی" فاروق حسن‌پور

بخش آزاد

بروشور:

برگزیده "تندیسی برای شهر" سعید سبحانی

طراحی لباس:

برگزیده تندیس و ده میلیون ریال "تولیدی لیلی و مجنون" کوروش معین‌فر

موسیقی 

تقدیر "گوش‌های پرحرف" محمد اسلامی

برگزیده تندیس و پانزده میلیون ریال گروه موسیقی تولیدی لیلی و مجنون 

طراحی فضا:

تقدیر و ده میلیون ریال " تولیدی لیلی و مجنون" محمد ثلاثی

برگزیده و تندیس و پانزده میلیون ریال "آخرین مرزهای اشتغال" سوران حسینی 

بازیگری زن:

تقدیر و پنج میلیون ریال

"دختر کبریت فروش" بیتا شهبازیان

"تندیسی برای شهر "هیلن محمدی

" فریاد درد دارد " پریسا قلی‌پور

رتبه سه

ده میلیون ریال برای "پهلوان ناپهلوان" فرخنده دریایی

 رتبه دو 

"تولیدی لیلی و مجنون" مهتاب زند

الهه پورجمشیدی "موسسه کاریابی"

بازیگری مرد:

تقدیر

آرتین امجدی" دیوار"

سامان شکیبا "تولیدی لیلی و مجنون"

خبات فتحی "آخرین مرزهای اشتغال"

سوم

"تندیسی برای شهر " مختار محمدی

دوم

 مصطفی کولیوندی برای "ویروس" 

اول

حسین ایزدی "تولیدی لیلی و مجنون"

نویسندگی:

سوم

"آخرین مرزهای اشتغال" سوران حسینی

دوم

"تندیسی برای شهر" مختار محمدی

اول

"تولیدی لیلی و مجنون " پژمان شاهوردی

کارگردانی:

سوم

"ویروس" سعید خیراللهی

دوم 

"آخرین مرزهای اشتغال" سوران حسینی

اول 

"تولیدی لیلی و مجنون" پژمان شاهوردی

کارهای راه یافته به فجر:

آیینی:

"آینه زندگی" فاروغ حسن‌پور چو "گیله‌دخت" آرزو علی‌پور

آزاد:

"تولیدی لیلی و مجنون" 

"آخرین مرزهای اشتغال"

"ویروس"

"تندیسی برای شهر"

"موسسه کاریابی "

"بغض"

"درددل روی خط حامل"

"فرار از زندان "

"داد درد دارد "

کارهای راه یافته تیرنگ

"بمانی زایی" صادق حسین پور

"گیله‌دخت "آرزو علی‌پور

"نوروزبل" صادق حسنی