سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده "آموزش نی‌ انبان" به قلم محسن شریفیان با همکاری بابک شهرکی چهارشنبه ۲۲ شهریور با حضور محسن شریفیان نوازنده نی انبان و سرپرست گروه "لیان"، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، محسن شریفیان گفت: در تمام سال‌های فعالیت کاری و اجرایی‌ام تلاشم را کردم تا هرچه بیشتر به این ساز بپردازم و امروز باعث خوشحالی است که کتاب آموزش این ساز با کمک و همکاری دوستانم بابک شهرکی توسط موسسه "ماهور" به انتشار رسیده است.

مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده

وی افزود: در تمام این کتاب به تمامی بخش‌های نی انبان پرداخته شده است. شاید باور نکنید، اما در دنیا بیش از 130 گونه ساز نی انبان داریم و من به تمام آن‌ها پرداخته‌ام. ضمن اینکه در این اثر تألیفی تلاش شده تا بر اساس جمع‌بندی‌های موجود در متدهای آموزشی اروپایی و ایرانی، فضا به شکلی برای مخاطب معرفی و آموزش داده شود که بتواند با این ساز ارزشمند آشنایی بیشتری پیدا کند. این کتاب اولین کتاب آموزشی در زمینه‌ساز نی‌انبان است که می‌تواند مبنای خوبی برای شروع یک کار بزرگ باشد. ما هیچ کاری نکردیم، فقط به خودمان جرئت دادیم تا از خودمان فضایی را شروع کنیم و در این راه هم آماده‌ایم که همه ما را نقد کنند. البته اولین نقدی که خودم به این کتاب دارم، بر این مبنا است که چنین فضایی باید در ابتدا به صورت حضوری تدریس می‌شد اما چون من اجازه تدریس در بوشهر را ندارم و نهادهایی که ما را دوست ندارند، اجازه تأسیس آموزشگاه، ثبت مؤسسه و تدریس را به من نمی‌دهند، مجبور شدم تا در قالب یک کتاب آموزشی، کار را دنبال کنم.

او ادامه داد: بیشتر از همه از این خوشحالم که امروز در این مراسم رونمایی آقای نوربخش حضور دارند تا بتوانیم نقدها را به ایشان منتقل کنیم، من به‌عنوان یک هنرمند دوست دارم که بیش از پیش به موسیقی اقوام توجه شود. البته ایشان قول‌هایی را در این زمینه به من دادند و قرار است در اساسنامه خانه موسیقی نیز این شکل از موسیقی پررنگ‌تر به کار خود ادامه دهد.

شریفیان همچنین گفت: گروه لیان چند روز آتی نیز در شهر شانگهای به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

شریفیان همیشه سرعت بالایی دارد

محمد موسوی مدیر نشر "ماهور" نیز گفت: محسن شریفیان همیشه سرعت بالایی دارد به‌ طوری که دیروز نمونه کار را تحویل من داد و امروز شاهد رونمایی از آن هستیم. از بابت انتشار این کتاب بسیار خوشحالم چرا که امروزه این شکل از موسیقی در حال فراموشی است و افرادی مانند شریفیان مایه مباهات است که روی این شکل از موسیقی پیگیری جدی دارند.

مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده

حضور کتاب آموزشی ساز نی انبان بسیار جای خوشحالی دارد

بابک شهرکی سومین سخنران نشست هم گفت: حضور کتاب آموزشی ساز نی انبان بسیار جای خوشحالی دارد چون جای خالی آن در عرصه موسیقی حسابی احساس می‌شد و نیازمند این است که بیشتر از این پرداخته شود. از همین‌جا جای محمود جهان را گرامی می‌داریم چرا که در زنده نگه داشتن این ساز تلاش کرد.

وی افزود: از وقتی با محسن شریفیان در زمینه این کتاب آموزشی نگاه جدی‌تری داشتیم، قضیه برای ما آکادمیک‌تر شد، به طوری که تکنیک‌ها و روش‌هایی در این زمینه خلق شد که برای خودمان هم بسیار جذاب و زیبا بود. خوب به خاطر دارم در زمانی که با محسن کار را آغاز کردیم، بسیاری از دوستان بوشهری ما را نفی می‌کردند و به ما می‌گفتند که این‌ها خائنان موسیقی هستند. اما خوشبختانه مدت‌های زیادی است که این رویه کمرنگ شده و ما شاهد ظهور و بروز فضای جدیدی در عرصه موسیقی نواحی بوشهر هستیم که برای ما بسیار ارزشمند است.

وظیفه ما حمایت از هنرمندانی است که در زمینه معرفی موسیقی اقوام ایرانی تلاش می‌کنند

حمیدرضا نوربخش هم گفت: محسن شریفیان در این سال‌ها تلاش زیادی کرده که در یک قالب دلسوزانه و متعهد نسبت به موسیقی و فرهنگ بومی‌اش تلاش‌های زیادی را انجام داده است و خوشبختانه در این راه به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرد و این وظیفه همه ماست که او و تمامی هنرمندانی که در زمینه معرفی موسیقی اقوام ایرانی تلاش می‌کنند، حمایت کرده و کوشش آن‌ها را پاس بداریم. موسیقی محسن شریفیان و گروه "لیان" خیلی طرفدار دارد و بنده در این دو سالی که به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر حضور داشتم، از نزدیک شاهد بودم که اجراهای او، یکی از بهترین برنامه‌های جشنواره بوده است.

وی افزود: محمد موسوی با یک نگاه صد درصد فرهنگی، کارهایی را انجام می‌دهد که بسیاری از انتشاراتی‌ها از آن استقبال نمی‌کنند و باید خدا را شکر کرد که چنین ناشر فعالی در عرصه موسیقی وجود دارد و این کارها را با وجود دشواری‌های کار موسیقی و نشر انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این سال‌های من که شبانه‌روز به آن فکر می‌کنم، ماجرای کپی‌رایت است که واقعاً نمی‌دانم دیگر باید با این موضوع چگونه برخورد کنم. بنده امیدوارم در این چند ماهه کارهای مهمی در این زمینه اتفاق بیفتد؛ البته که بخش مهمی از ماجرای کپی‌رایت بر عهده مردم و آگاهی آن‌ها در این زمینه است که باید شکل گسترده‌تری پیدا کند.

مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده

از هر فرصت برای حمایت از موسیقی نواحی ایران استفاده خواهیم کرد

مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر در ادامه مراسم گفت: موسسه توسعه هنرهای معاصر پس از تجربه اکسپو میلان، در قزاقستان نیز مسئولیت کمیته فرهنگ و هنر و اجرای برنامه‌های هنری این رویداد را بر عهده داشت. اگرچه در این رویداد به دلیل انقباض بودجه این بخش، تعداد محدودی هنرمند برای اجرای برنامه اعزام شدند.

وی افزود: طبق اعلام رسمی، حدود سه هزار نمایش هنری در شاخه‌های موسیقی و رقص‌های محلی و سنتی کشورهای مختلف در اکسپو اجرا شد این در حالی است که در اکسپوی میلان کمتر از نیمی از این تعداد رویداد هنری برگزار شده بود. همچنین کشور میزبان، از دو هزار هنرمند جوان خود برای اجرای برنامه هنری در این رویداد دعوت کرد که نشان از گستردگی برنامه‌های هنری به نسبت رویداد میلان دارد. علی‌رغم خیز قزاقستان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در این اکسپو ما در این خصوص حضور کمرنگ‌تری داشتیم. اگرچه کشورهایی که قرابت کمتری با قزاقستان داشتند اجراهای متنوع موسیقی و تئاتر در این اکسپو ترتیب داده بودند.

او ادامه داد: به‌جز برنامه روز ملی ایران که با اجرای گروه رستاک همراه بود در مدت سه ماه برپایی اکسپو یک گروه آئینی خردسالان تبریز، گروه عروسک‌های غول‌پیکر و همچنین گروه متشکل از نوجوانان هنرمند موسیقی نواحی اعزام شدند. علی‌رغم محدودیت کمی، به لحاظ کیفی این گروه‌ها مورد توجه مخاطبان اکسپو قرار گرفتند به نحوی که از گروه نوجوان نواحی ایران درخواست شد تا در سالن‌های عمومی قزاقستان اجرا کنند و این اجرا نیز مورد استقبال قرار گرفت. انتخاب گروه‌ها با نظر و مشورت کارشناسان و اساتید حوزه هنر انجام شد و قطعاً ظرفیت‌های هنری بسیاری برای ارائه در این رویداد مهم جهانی وجود دارد که متأسفانه آنچنان که باید نتوانسته‌ایم بهره ببریم. امیدواریم با تصویب بودجه جداگانه و توجه بیشتر، سهم فرهنگ و هنر ایران از این رویداد که از آن به المپیک فرهنگی یاد می‌شود قابل توجه شود، مسیری که دیگر کشورها به درستی ضرورت آن را درک و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

افضلی همچنین گفت: به عنوان مجری سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هر فرصتی که برای حمایت از موسیقی نواحی ایران به دست می‌آید، استفاده خواهیم کرد، چرا که مأموریت و رسالت ما، حمایت از این گروه‌هاست. البته ما اهل سخنرانی و تبلیغات فراوان نیستیم و همکاری ما با نهادهای تندخوانی موسیقی، یک همکاری پشت‌ پرده‌ای است که بیشتر دوست داریم جنبه اجرایی و عملی پیدا کند. به هر حال ما در زمینه خدمت‌رسانی به هنرمندان و ماجراهایی نظیر تأمین اجتماعی، جلسات متعددی برگزار کردیم و در حال رفع مشکلات هستیم. ما به عنوان خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر در هر بخشی که بضاعت داشته باشیم، در خدمت هنرمندان عزیز هستیم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش آید که این حمایت‌ها استمرار بیشتری داشته باشد.

لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان قطعه‌ای کوتاه را بعنوان حسن ختام برنامه با این ساز برای حضار اجرا کرد.