سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم گفت: سال‌های گذشته به لحاظ فیزیکی و مکان، سینما در استان فارس وضعیت قابل دفاعی نداشت گرچه اکنون هم نیست. اما آن زمان وضعیت بسیار اسف بارتر بود.

بهزاد مریدی با این حال با اعلام اینکه ٥ سینمایی که وجود داشت روز به روز وضعیت نامناسبی داشت از نبود امکانات ابتدایی سینمای دیجیتال در این سالنها نام برد و افزود: سینماهایی هم که بازسازی شده بود دوباره وضعیت چندان مساعدی ندارند و صندلی ها، گرمایش و سرمایش و سالن تماشای فیلم دارای استانداردهای لازم نیست

وی با تمجید از سینماگران جوانی که در این سالها افتخارها و جوایزی را برای شهر و استان خویش کسب کنند عنوان کرد: از آنجا که جایی نبود که بخواهند آثار خود را به نمایش بگذاراند کماکان این وضعیت ادامه داشته است.

مریدی از اتفاقات خوشایندی در زمینه هنر هفتم در سراسر کشور خبر داد و گفت: با تشویق ها و حمایت هایی که شده به مرور بخش خصوصی ترغیب به ورود به حوزه سینما شدند و با آنان خاطرنشان کردیم که مفهوم سینما و هنر این نیست که قرار است هزینه کرد و منتظر پاسخی نماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس ادامه داد: همیشه متصور بودیم که فرهنگ موضوعی جدا از اقتصاد است و اصولا عیب است که فرهنگ بخواهند پول در بیاورد، این ایرادی است که در همه حوزه ها دیده می شد.

وی با این وجود کار فرهنگی را مستلزم درآمدزایی برای ماندگاری آن دانست و افزود: چنانچه با این ذهنیت بخواهیم ادامه دهیم اقتصاد فرهنگ و هنر شکل نخواهد گرفت و نمی تواند سرپا بایستد؛ اگر قرار است دولتی نشویم و تنها به حرف خودمان بسنده کنیم ناگزیر هستیم استقلال های مالی خودمان را رعایت کنیم.

مریدی از وضعیت سینما در شهرستانها ابراز رضایت کرد و گفت: روند دیجیتال شدن کمک کرد که سالن ها مجهز به امکانات پخش فیلم و به روز شوند و حداقل ها نظیر پخش همزمان با دیگر نقاط ایران به عنوان مزیت در نظر گرفته شد.

مدیرکل ارشاد فارس از وضعیت روبه رشد سالن های سینما در شیراز هم خبر داد و با توجه به ایجاد پردیس های سینمایی و تمایل برخی هتلها به ایجاد امکانات سینما اعلام کرد: کمتر از یک ماه آینده یک مجموعه بزرگ سینمایی با ٧ سالن بسیار زیبا توسط بخش خصوصی و البته حمایت های فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای سینمایی شیراز افزوده می شود.

وی وضعیت فیزیکی شیراز در زمینه سالن های سینما را بد توصیف نکرد و گفت: در کشور با وجود ٧ سالنی که در پیش داریم شیراز دومین شهری است که به لحاظ سالن وضعیت بهتری دارد و حرکت روبه رشدی داشته است. البته این کافی نیست زیرا این شهر منتصب به فرهنگ و هنر است و هرکاری که در این زمینه انجام گیرد کافی نخواهد بود.

در ادامه محسن مقدم عضو هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه شیراز با اعلام اینکه افزون بر فیلمسازانی که در این برنامه تقدیر می شوند، در جریان جشنواره فیلم کوتاه شیراز هم از تعدادی از افتخارآفرینان حوزه فیلم و سینما تجلیل خواهد شد گفت: این همه بضاعت فیلمسازی شیراز نیست و امیدواریم در آینده این روند شامل همه فیلمسازان استان هم شود.

در ادامه از ٢٠ فیلمساز استان فارس و عوامل سینما غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مناسبت روز ملی سینما تقدیر شد.

الهه بهرامی