به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با موضوع سفر به ویرانه‌ها به همراه رونمایی از کتاب "گذشته استمراری"، 24 شهریورماه در گالری راه ابریشم برگزار می‌شود.

تهمینه منزوی، هنرمند عکاس درباره فضای عکاسی آثارش در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: کودکی من در خانه‌ای صد ساله سپری شد. خانه‌ای که پر از نقوش برجسته بر دیوارها و سقف بود. همیشه قدرت معماری و فضای قدیمی خانه به من احساس عمیقی می‌داد. در واقع گذشته، همیشه بخشی از این خانه بود.

نمایشگاه نقاشی تهمینه منزوی

وی ادامه داد: سالها گذشت و من بعد از دیدن عمارت‌های زیبا و تاریخی محل زندگی‌ام که تخریب می‌شوند تا برج‌هایی جای آنها را بگیرند، دوباره یاد گذشته کردم؛ گذشته‌ی آدم‌هایی که در این خانه‌ها زندگی می‌کردند. زیبایی منحصر به فردی در لابه لای آجرهای نیمه شکسته و دیوارهای ریخته شده وجود داشت و باعث می‌شد کودکی را در ذهنم بازسازی کنم.

این هنرمند ترسیم احساس گذشته را بخشی از دلیل نمایشگاه عکس خود خواند و تصریح کرد: در این زمان حسی از جنس ویرانی، کشش و مِیلی عجیب در مواجه با آنها مثل خیلی از بچه‌هایی که برای بازی  جذب خرابه‌ها می‌شوند در من ایجاد شد. همیشه در ویرانه‌ها چیزی از آبادانی وجود دارد. عنصری که در زمان سفر کرده و امروز به ما رسیده. تمام انسان‌هایی که روزی در این خرابه‌ها زندگی می‌کردند، نسبتِ غریبی با امروز ما دارند. انگار هر کدام بخشی از وجودشان را برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

نمایشگاه نقاشی تهمینه منزوی

منزوی افزود: وجود انسان‌ها در پس زمینه‌ی ویرانه‌ها کارکرد این اماکن را برایم تغییر می‌داد. به طوری که این فضاها با حضور دیگریِ معاصر تبدیل به مکانی "از نو ساخته" می‌شود. انسان‌ها با حضورشان نه تنها معنای دوباره‌ای به این فضاها می‌دهند، بلکه نگاهی نو به مفهوم وجودشان در جامعه هم دارند. هر یک انگار برای مرثیه‌ای بعد از ویرانی به آن مکان‌ها آمده‌اند، این آدم‌ها متعلق به همان شهر و کشوری هستند که این خرابه‌ها در آن وجود دارد.

نمایشگاه نقاشی تهمینه منزوی

وی حضور انسان ها را عامل مهمی در شکل بخشیدن به فضاها دانست و بیان کرد: تعدادی از مکان‌ها در افغانستان است، افغانستان به دلیل دهه‌ها در جنگ بودنش ،همیشه یادآور ویرانی در ذهنم بوده و تعدادی دیگر از عکس ها در چهار گوشه‌ی مختلف ایران است. اینکه حضور این آدم‌ها، به این خرابه‌ها زیبایی می آورد، تنها بخشی از ایده‌ی اصلی‌ست و بخش دیگر آن طردشدگی و نامرئی بودن این مکان‌هاست که سعی داشتم  با به تصویر کردن آنها از حاشیه به مرکز سوق داده شوند.     

 نمایشگاه انفرادى عکس تهمینه منزوى با چیدمان نیما علیزاده جمعه، ٢٤ شهریورماه از ساعت 16 تا 21 در گالرى راه ابریشم واقع در پارک لاله، بلوار کشاورز، بین وصال و قدس، پلاک ٢١٠ برگزار می شود.

همچنین در این نمایشگاه از کتاب "گذشته استمرارى" که توسط نشر نظر به چاپ رسیده نیز رونمایی می شود.