سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران عصر ۲۱ شهریورماه همزمان با روز ملی سینما با یک ساعت تأخیر در باشگاه پیام برگزار شد.

در این مراسم که قرار بود اجرای آن را احسان کرمی عهده دار باشد، همایون اسعدیان به روی سن آمد و اعلام کرد از آنجایی که احسان کرمی در این زمان در حال اجرای نمایش محمدرحمانیان است، به ما قول داده تا پس از اجرای نمایش با موتور خود را به اینجا برساند تا رسیدن او من عهده دار اجرای این مراسم خواهم بود.

سپس هارون یشایایی رئیس جشن با خیرمقدم به سینماگران و هنرمندان گفت: خوشحالیم امسال با آبرومندی بیشتری این مراسم را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: سینمای ایران با نسل جوان نفس می‌کشد و اگر نسل جوان حمایت خود را از سینما دریغ کند دیگر سینما چیزی نخواهد داشت زیرا امید سینما به این نسل است.

تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران نیز برای خوشامدگویی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما اکنون در نوزدهمین جشن سینما هستیم که آن را با شکل جدیدی برگزار می‌کنیم و پس از حدود یک سال و در پی تشکیل انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران به الگوی جدیدی رسیده‌ایم. امیدوارم سینمای ایران هر روز سربلندتر و حامل پیام صلحی باشد که از قلب و ذهن ایرانیان برمی‌آید.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی گفت: دو جوان ایرانی کمتر از 72 ساعت قبل در ونیز دو جایزه دریافت کردند و آن را به مردم ایران تقدیم کردند و این باعث افتخار سینمای ایران است به ویژه آنکه سهم ما در سینما انتقال به نسل بعدی است. جای آنهایی که برای بنای بزرگ سینما تلاش کردند و امروز بین ما نیستند، همیشه خالی است و البته روزی هم جای ما خالی خواهد بود.

او همچنین از مجموعه وزارت ارتباطات قدردانی کرد که پس از هزار گرفتاری میزبان سینماگران شدند.

وی آرزو کرد که سینمای ایران به عنوان منبع صدا و تصویر مردم ایران همچنان پرهیمنه و پرقدرت باقی بماند.

اسعدیان هم با اشاره به اینکه برگزاری جشن خانه سینما هرسال سخت‌تر می‌شود و گاهی مشکلاتی از سوی سینماگران به وجود می‌آید اعلام کرد که در بخش اول جایزه بهترین انیمیشن اهدا می‌شود.

بعد از این سخنان، تصاویری از صحبت‌های نوید محمدزاده و وحید جلیلوند در ونیز بعد از دریافت جایزه‌شان در بخش "افق‌های نو" برای فیلم "بدون تاریخ بدون امضا" پخش شد.

در ادامه و در اولین بخش از اهدای جوایز تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن به فرنوش عابدی برای "پیشخدمت " اهدا شد. وی بعد از کسب جایزه خود گفت: روز سینما را به همه تبریک می‌گویم البته یک جورهایی نمی‌خواستم بیایم اما در لحظه آخر تصمیم گرفتم بیایم.

فکر کردم خانم‌ها نمی‌توانند وارد سالن شوند!

برای اهدای تندیس بهترین فیلم کوتاه جهانگیر و باران کوثری روی صحنه آمدند. باران کوثری گفت: وقتی فهمیدم مراسم در استادیوم ورزشی است ابتدا ترسیدم چون فکر کردم خانم‌ها نمی‌توانند وارد شوند و به جایش قرار است سینماگران کشورهای دیگر را بیاورند.

 پس از این سخنان تندیس این بخش به بهمن و بهرام آرک برای فیلم "حیوان " تقدیم شد. آرک پس از کسب جایزه خود گفت: امیدوارم بچه‌های فیلم کوتاه فراموش نشوند.

همایون اسعدیان در بخش دیگر از مراسم گفت: اهالی سیاست با حضورشان عرصه فرهنگ را سیاسی نکنند زیرا عرصه فرهنگ عرصه سیاست نیست.

برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی مستند نیکی و مجید مظفری روی صحنه آمدند و این جایزه را به مهدی قنواتی برای "همجا " اهدا کردند. وی پس از کسب جایزه گفت: خوشحالم این جایزه را دریافت کردم و جایزه‌ام را به امیر سینمای ایران یعنی امیر نادری تقدیم می‌کنم.

مرتضی رزاق کریمی در ادامه تندیس شایستگی و دیپلم بهترین فیلم مستند را به محسن استادعلی برای "زنانگی " اهدا کرد که در این جشن حضور نداشت.

اسعدیان در ادامه با اشاره به استرس‌های جهان امروز گفت: اتفاقات تلخی از درگیری‌ها در منطقه می‌شنویم ولی ما در جای آرامی زندگی می‌کنیم که این آرامش مدیون همدلی اقوام مختلف و مذاهب است که در ایران زندگی می‌کنند و سعه صدر دارند.

برای اهدای جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، جواد عزتی و محسن شاه ابراهیمی روی سن آمدند. عزتی پس از زنده نگه داشتن یاد جواد شریفی، تندیس این بخش را به ایمان کرمیان برای فیلم "ویلایی‌ها " اهدا کرد.

کرمیان گفت: این دومین سال است که این جایزه را دریافت می‌کنم و یک بوسه به آن می‌زنم.

به امید روزی که همه اتفاقات همه صنوف به خودشان واگذار شود

در ادامه مراسم سیروس ابراهیم‌زاده و اصغر همت برای اهدای تندیس بهترین جلوه‌های بصری به روی صحنه آمدند.

همت قبل از اهدای جایزه گفت: به امید روزی که همه اتفاقات همه صنوف به خودشان واگذار شود.

 وی سپس جایزه این بخش را به سینا قویدل برای "رگ خواب " اهدا کرد. قویدل بعد از کسب این جایزه گفت: از دریافت این جایزه از دست بزرگان و بودن در تیم حمید نعمت الله خوشحالم و این برای من افتخاری است.

ابراهیم زاده هم در سخنانی گفت: سینمای ما به همت جوانان جلو می‌رود و فرهنگ ما را به جهانیان نشان می‌دهد، امشب از آرایش این محل خوشحال شدم و از لوگوی روز ملی سینما نیز خوشم آمد، اما هنوز نمی‌دانم این حرکت‌ها جلوه‌های بصری است یا اینجا هم پارازیت می‌دهند.

اسعدیان سپس گفت: در این لحظه ۷۰ هزار نفر از طریق شبکه اینترنتی این مراسم را نگاه می‌کنند و این نشانگر اقتصاد سینماست.

پس از این صحبت‌ها درنهایت احسان کرمی به عنوان مجری مراسم خود را به روی صحنه رساند.

آرزوی سلامتی برای استاد شجریان

اسعدیان پیش از ترک صحنه با یادی از پیشکسوت‌ها اظهار کرد: همیشه گفته می‌شود چرا وقتی پیشکسوت‌ها می‌روند از آنها یاد می‌کنیم ولی من اکنون می‌خواهم برای استاد محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کنم.

در ادامه اهدای تندیس‌ها احسان کرمی از مجید مظفری و سروش صحت دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی سن بیایند. مجید مظفری با بیان اینکه قرار است به دو نفر جایزه داده شود، گفت: قرار است به یک استاد جایزه دهیم و همچنین به یک نفر که در حال قرار گرفتن در صف استادان است.

وی همچنین به استادان سینمای ایران، بهرام بیضایی، بهروز وثوقی، امیر نادری و فخری خوروش خسته نباشید گفت.

عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای "لانتوری " این تندیس را دریافت کردند. اسکندری ضمن تبریک به جلیلوند و محمدزاده گفت: این جایزه را به مجری گریم خود یعنی مانی اسکندری تقدیم می‌کنم چون آنها همیشه مظلوم هستند.

مظفری نیز با تبریک به برادران جلیلوند بیان کرد: امیدوارم سینمای ایران همیشه در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشد.

جوایز بین المللی ماحصل زحمات بزرگان ما است

در بخش دیگر از مراسم وحید جلیلوند به درخواست احسان کرمی روی صحنه آمد تا از او برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی در بخش افق‌های نو جشنواره فیلم ونیز تجلیل شود. جلیلوند با حضور روی سن گفت: از لطف همگی ممنونم. واقعیت این است که جایزه متعلق به من نیست و متعلق به همه بچه‌های تولید "بدون تاریخ، بدون امضا " است و زحمت همگی آنها باعث کسب این جایزه شد. البته علی برادرم هم برای این فیلم بسیار زحمت کشید. جوایز بین المللی ماحصل زحمات بزرگان ما است؛ آن‌هایی که وقتی جایزه می‌گرفتند در فرودگاه باید از در دیگری می‌آمدند تا کسی آنها را نزند. خدا عباس کیارستمی را بیامرزد. امثال عباس کیارستمی، جعفر پناهی، رخشان بی اعتماد، مجید مجیدی، اصغر فرهادی و ... راه را برای ما هموار کردند.

در بخش اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس احسان کرمی از ستاره اسکندری و مهران غفوریان دعوت کرد تا روی صحنه بیایند. ستاره اسکندری سخن خود را با یادی از ناصر تقوایی و فریماه فرجامی آغاز کرد و در ادامه مهران غفوریان از عباس بلوندی به عنوان برنده تندیس بهترین طراحی لباس برای "یتیم خانه ایران " نام برد.

سپس مریلا زارعی و مهران احمدی برای اهدای تندیس بهترین طراحی صحنه روی صحنه آمدند.

 زارعی ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: برای موفقیت اخیر سینما در عرصه جهانی به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند تبریک می‌گویم.

وی در ادامه بیان کرد: سینما از آنجایی که باید تأثیر بگذارد ابتدا باید تأثیر بگیرد. سال گذشته وقتی می‌خواستیم جایزه پیمان معادی را بدهیم از فاجعه منا یاد کردیم، امسال بازهم فجایع دیگری وجود دارد، مسلمانان در میانمار کشته می‌شوند و سکوت عجیبی از سوی مجامع بین المللی به ویژه سفیران صلح وجود دارد.

 مهران احمدی هم گفت: مفتخرم که امشب در این جشن هستم، همه عزیزان تاج سر من هستند.

سپس این جایزه به کیوان مقدم برای فیلم "فروشنده " تعلق گرفت. وی پس از کسب جایزه خود گفت: این جایزه زیبا را به همسر زیبایم تقدیم می‌کنم.

در ادامه کوروش تهامی بازیگر روی صحنه آمد و به اجرای یک قطعه پرداخت. وی پس از اجرای این قطعه گفت: این جشن را خدمت همه تبریک می‌گویم، قطعه "اشک مهتاب " را که از آثار محمدرضا شجریان است اجرا کردم، امیدوارم سایه او بر سر ما باشد.

سپس حسن زاهدی و وحید جلیلوند برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند و این جایزه را به بابک اردلان برای "رگ خواب " اهدا کردند.

رکوردار جایزه موسیقی متن در خانه سینما هستم

محمد سریر و بهنوش بختیاری تندیس شایستگی بهترین موسیقی متن را به کارن همایونفر برای فیلم "اروند " اهدا کردند. کارن همایونفر نیز با تبریک به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند گفت: من رکوردار جایزه موسیقی متن در خانه سینما هستم.

تندیس شایستگی بهترین تدوین به هایده صفی یاری برای فیلم "فروشنده " اهدا شد.

هایده صفی‌یاری از زنده‌یاد یدالله نجفی یاد کرد و گفت: آقای نجفی هرجا که می‌رفت همراه خود موجی از عشق و دوستی پراکنده می‌کرد.

در ادامه امین حیایی و میلاد کی مرام تندیس شایستگی بهترین نقش مکمل مرد را به فرید سجادی حسینی برای فیلم "فروشنده " اهدا کردند.

سجادی حسینی طی سخنانی کوتاه گفت: خداراشکر که کارم مورد قبول قرار گرفت، از فرهادی بزرگ هم تشکر می‌کنم.

علی جلیلوند و غرل شاکری نیز تندیس شایستگی بهترین نقش مکمل زن را به پانته آپناهی‌ها برای فیلم "لاک قرمز " اهدا کردند که به دلیل عدم حضور وی در مراسم، شبنم مقدمی به نیابت از او تندیس وی را دریافت کرد.

در ادامه مراسم کلیپی از یکی از دوره‌های گذشته جشن سینمای ایران پخش شد که در آن امین تارخ از محمدرضا شجریان به عنوان دماوند موسیقی ایران یاد کرد و از او خواست به روی صحنه بیاید. همزمان با نمایش تصویر قدیمی شجریان، مهمانان حاضر در نوزدهمین جشن سینمای ایران به احترام استاد آواز ایران ایستادند و او را تشویق کردند.

در بخشی دیگر از این مراسم فاطمه معتمد آریا و ایرج طهماسب برای اهدای تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد روی سن حاضر شدند.

اینجا ما را به آقایی پذیرفتند!

فاطمه معتمد آریا قبل از اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: اینجا ما را به آقایی پذیرفتند چون چند وقت پیش کارت‌هایی برای من صادر شد که روی آن نوشته بود آقای فاطمه معتمد آریا عضو هیئت مدیره. الان هم اعلام می‌کنم مرد و زن در حرفه ما مهم نیست. از صمیم قلبم آرزو می‌کنم که مدیران سینمای ایران با سینماگران دوست باشند. امروز بازیگرانی ممنوع الکار و ممنوع الچهره و ممنوع الحرکت می‌شوند و اغلب هم برای خانم‌ها این مشکلات به وجود می‌آید. من می‌خواهم بگویم نباید تمام مشکلات جامعه را بر گردن سینما بیاندازند.

در نهایت تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد به شهاب حسینی برای بازی در فیلم "فروشنده" اهدا شد که شهاب حسینی به دلیل اجرای نمایش "اعتراف" در جشن حاضر نبود و بابک کریمی به نمایندگی از شهاب حسینی این جایزه را دریافت کرد.

تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول زن توسط حمید نعمت الله، ساره بیات و نوید محمدزاده به لیلا حاتمی برای بازی در فیلم "رگ خواب" اهدا شد.

لیلا حاتمی پس از دریافت جایزه‌اش با اشاره به اینکه از اکیپ خوشایندی جایزه را دریافت کرده، از گروه سازنده فیلم "رگ خواب" تشکر کرد.

در ادامه فرشته طائرپور، ابوالحسن داودی، فرهاد توحیدی، هارون یشایایی، رخشان بنی اعتماد و غلامرضا موسوی برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به روی صحنه آمدند و تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه را به اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه فیلم "فروشنده" اهدا کردند که به دلیل عدم حضور فرهادی و سفر برای ساخت فیلم جدیدش در جشن بابک کریمی جایزه او را دریافت کرد.

همچنین تندیس شایستگی بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی برای "فروشنده" اهدا شد.

ابوالحسن داوودی پیش از اعلام نام بهترین کارگردان گفت: امیدوارم از فرصت این همدلی اهالی سینما استفاده شود و هیچ فیلمی توقیف نشود و اگر فیلمی هم رفع توقیف شد هیچ نهادی امکان نمایش را از فیلم‌ها نگیرد.

در خاتمه نیزتندیس شایستگی بهترین فیلم نیز به "فرشنده"ساخته اصغر فرهادی تعلق گرفت تا "فروشنده" گوی سبقت را از "رگ خواب" گرفته و صدرنشین جوایز نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران باشد.

فرشته طائرپور طی سخنانی گفت: دلم می‌خواهد به یک موضوع اشاره کنم. بخشی از صندلی‌های این مراسم خالی است. شاید مسئولان دوست نداشته باشند من این موضوع را بگویم. این مکان دیشب آماده شد. کارت‌ها دیشب صادر شد و همه آنهایی که چنین تجربه‌هایی برای اجرا داشتند خوب می‌دانند چقدر عاشقانه پای کار ایستادند تا این مراسم برگزار شود. سلام می‌کنیم به کسانی که در این جشن نیستند. اما با همه کارشکنی‌ها این جشن برگزار شد تا ثابت کنیم ما معماران رویاها و آرزوهای مردم هستیم.

وی افزود: وقتی فرهادی می‌تواند از ایران اسکار را کارگردانی کند در جشن کوچک ما یاد اصغر فرهادی عین حضور خودش است.

پیام ویدیویی فرهادی

اصغر فرهادی نیز در یک پیام ویدیویی از مدیران و داوان این جشن تشکر و اظهار کرد: در بین همه جشنواره‌ها که فیلم "فروشنده" در آنها شرکت کرد بیشترین جایزه را از جشن سینما گرفتهام. آرزو می‌کنم این رهاورد بیشتر باعث نزدیکی و همدلی اهالی سینما شود.

فهرست برندگان نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به این شرح است:

بهترین فیلم: "فروشنده"

بهترین کارگردان: اصغر فرهادی (فروشنده)

بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی (فروشنده)

بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی (رگ خواب)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: شهاب حسینی (فروشنده)

بهترین بازیگر مکمل زن: پانته آ پناهی‌ها (لاک قرمز)

بهترین بازیگر مکمل مرد: فرید سجادی حسینی (فروشنده)

بهترین تدوین: هایده صفی یاری (فروشنده)

بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (اروند)

‎بهترین فیلمبرداری: فرشاد محمدی (رگ خواب)

بهترین صداگذاری: بهمن اردلان (رگ خواب)

بهترین صدابرداری: بابک اردلان (رگ خواب)

بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم (فروشنده)

بهترین طراحی لباس: عباس بلوندی (یتیم خانه ایران)

بهترین چهره پردازی: عبدالله اسکندری و مهرداد میر کیانی (لانتوری)

بهترین جلوه‌های ویژه بصری: سینا قویدل (رگ خواب)

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان (ویلایی‌ها)

تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند: مهدی قنواتی (همجا)

بهترین فیلم کوتاه: بهمن و بهرام ارگ (حیوان)

بهترین فیلم انیمیشن: فرنوش عابدی (پیشخدمت)