سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاهی از آثار هنرمند شهیر هندی در موسسه هنر شیکاگو برپاست. این نمایشگاه تا چهارم مارس سال 2018 برپاخواهد بود.

ام.اف حسین یا مقبول فدا حسین (2011-1915) نقاش  بنام هندی است که بعضا او را "پیکاسوی هند" خطاب می‌کنند. او از معدود نقاشان هندی است که توانست بر نسلی از هنرمندان هندی تاثیربگذارد.

مقبول فدا حسین نقاش بسیار پرکاری بوده است و از او قریب به 60 هزار نقاشی برجای مانده است.

 مقبول فدا حسین در سال ۱۹۱۵ زاده شد. در سنین کودکی مادرش را از دست داد. وقتی ۱۷ سال داشت در یک مسابقه برای یک نقاشی پرتره رنگ و روغن مدال طلا گرفت و به این ترتیب پدرش را راضی کرد او را به هنرستان بفرستد. او کار خود را در دهه ۱۹۳۰ با نقاشی تجاری و کشیدن پوستر سردر سینماها شروع کرد.

شهرت این نقاش در دهه۱۹۵۰ در هند افزایش یافت و یکی از آثارش به نام "زمین" جایزه‌ای ملی برایش به همراه داشت. در سال ۱۹۹۶ پس از انتشار آثارش در یکی از مجلات معتبر هند مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفت و جهانیان با آثارش آشنا شدند.

سال ۱۹۸۹ حسین به نشان "پادما ویبوشان" نایل شد که دومین افتخار شهروندی هند است.

حسین در سال ۲۰۰۶ از بمبئی به دبی و از آن‌جا به لندن نقل مکان کرد. او که مسلمان بود در سال ۲۰۱۰ شهروند قطر شد و از آن موقع بین قطر و لندن در سفر بود.

حسین پنج سال پس از ترک وطنش در تبعیدی خودخواسته به دلیل تهدیدات افراطی‌های هندو، در ۹۵ سالگی در بیمارستانی در لندن درگذشت.

تصاویری از آثار این هنرمند که در موسسه  هنر شیکاگو به نمایش درآمده است، می‌بینید:

 

1

 

2

 

3

 

4