سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایش "نوروز بل" به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی از لاهیجان یکی از آثاری است که در بخش آئینی و سنتی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور دارد.

محمدعلی صادق حسنی با بیان اینکه " نوروز بل" از دل سال‌ها تحقیق و بررسی در حوزه آیین‌های سنتی استان گیلان بیرون آمده است در خصوص ایده این نمایش به هنرآنلاین گفت: من در تحقیقاتی که در مناطق صعب العبور استان انجام دادم، متوجه جشنی شدم که احساس می‌شد مدتهاست از بین رفته است. این جشن که در روز 16 مردادماه به اجرا در می‌آید، نمایش‌گر آیینی کهن در گاه‌شماری دیلمی است که به عنوان جشن خرمن در مردادماه هر سال برگزار می‌شود.

این هنرمند ادامه داد: مراسم آغاز سال جدید مردم گیلان و مازندران (نوروزبل) براساس گاه‌شمار دیلمی بین سیزدهم تا هفدهم مردادماه برگزار می‌شد که روز دقیق آغاز سال گیلکی ۱۷ مرداد ماه هجری شمسی محاسبه شده است. کلمه "بل" در زبان گیلکی به معنای شعله آتش است که در آغاز سال جدید با روشن کردن آتش از روی شعله‌های آن می‌پریدند که به این صورت به "نوروزبل" مشهور شده است.

او خاطرنشان کرد: در این نمایش تلاش کردیم اعتقادات مردم و مراسم خاصی که در این روز برگزار می‌شود از جمله نحوه شکر خداوند پس از درو محصول، هدیه بخشی از محصول به دست آمده تحت عنوان باج و خراج به تهیدستان، آتش زدن لباس‌های کهنه برای از بین بردن کینه و ... اشاره‌ای داشته باشیم.

این هنرمند لاهیجانی که سابقه حضور در اکثر دوره‌های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را دارد و سه دوره کار منتخب این رویداد نمایشی برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر بوده، همچنین از ثبت ملی جشن نوروزبل همزمان با اجرای این نمایش خبر داد.

صادق حسنی با تاکید بر اهمیت بخش نمایش‌های آیینی و سنتی، گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله آثاری هستند که به سبب تلاشی که در جهت یادآوری آداب و رسوم، فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و بازی‌های بومی و محلی می‌کنند، همواره مورد توجه بوده و خیل وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب می‌کنند.

علی بیداوسی، فاطمه علی پرست، سید علی مرتضوی، علی شیدیان، مظاهر رمضان‌پور، سوگند عاشوری، منوچهر امیری، مینا حقانی، مائده داداشی، هانیه سامانی، محمد علیجانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا تا 20 شهریورماه در شهر مریوان در حال برگزاری است.