به گزارش هنرآنلاین، با حکم مهدی یارمحمدی دبیر و مؤسس جشنواره فیلم مستقل خورشید، محمدرضا اصلانی، نگار اسکندرفر، سیف‌الله صمدیان، محمد شیروانی و وحید وکیلی‌فر به عنوان اعضای هیئت داوران بخش رقابتی ششمین دوره جشنواره فیلم مستقل "خورشید" معرفی شدند و آثار این دوره از جشنواره را داوری و ارزیابی می‌کنند.

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستندساز ایرانی، متولد سال 1322 در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی است. وی دوره آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.جامعه هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دهه چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم ـ شکل به‌ سامان‌ رسیده موج نو را امضاء کرد.اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال 1346 و با ساخت فیلم مستند "جام حسنلو" آغاز کرد و سپس آثاری چون "بد بده"، "با اجازه"، "چنین کنند حکایت"، "تاری خانه"، "فهرج"، "مش اسماعیل"، "ابوریحان بیرونی"، "میراث شیشه"، "چیغ" و "دل جهان" را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی ا‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود. در بیست‌ و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم "خاطرات یک هفتاد و پنج ساله" او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش "چشم واقعیت" این جشنواره را دریافت کرد. او از سال 1393 عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم مستقل "خورشید" است.

نگار اسکندرفر متولد 1335 و فارغ التحصیل روانشناسی بالینی است. از مهمترین سوابق حرفه‌ای او می‌توان به؛ همکاری در بخش‌های ادبی و هنری مطبوعات از سال ١٣٥٤، مدیریت موسسه فرهنگی لواسان طی سالهای ١٣٦٩تا ١٣٧٢، انتشار مجله ادبی کارنامه طی سالهای ١٣٧٧ تا ١٣٨٣ بعنوان صاحب امتیاز و مدیرمسئول)، و مدیریت مؤسسه چند منظوره فرهنگی هنری کارنامه از سال ١٣٧٩ تا کنون اشاره کرد. او از سال ١٣٨١ تا کنون مدیریت آموزشگاه سینمائی کارنامه را بعهده دارد و از جمله موفق‌ترین و سرشناس‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران است.

سیف‌الله صمدیان متولد 1332 در شهر ارومیه و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. او عکاسی را از سال 1347 و فیلمسازی مستند را از سال 1357 آغاز نمود. صمدیان سردبیر و مدیر مسئول مجله تصویر است و تدریس عکاسی در دانشگاههای ایران و دبیری جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر هنرمند را در کارنامه کاری خود دارد.

او تا کنون عضو هیئت داوری مسابقه عکس یونسکو (آسیا و اقیانوسیه) ژاپن، دبیر چهارمین نمایشگاه سالانه عکس ایران، عضو هیئت داوری جشنواره فیلم فجر، عضو هیئت داوری جشنواره فیلم میلان و عضو هیئت داوری جشنواره فیلمهای کوتاه اروپایی آلمان بوده است.

تصویربرداری، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی عکاسی و ارائه عکس و ویدئو آرت در بینال‌ها؛ موزه‌ها و مراکز فرهنگی معتبر در سراسر جهان از دیگر فعالیتهای اوست. از فیلم‌های مستند او می‌توان به؛ "تهران ساعت 25"، "ایستگاه سفید"، "هنر کشتن"، "بم؛ روز سوم؛ روز دهم"، "روزی که نبودی"، "روزی روزگاری در مراکش" و "76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی" اشاره کرد.

محمد شیروانی در سال ۱۳۵۲ در تهران و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. مخالفت‌های خانواده با سینما باعث شد که در نوجوانی به تئاتر و نقاشی روی بیاورد. در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبا شروع به تحصیل کرد اما از آنجا که علاقه‌مند به سینما بود دانشکده هنرهای زیبا را رها کرد. اما تا هفت سال موفق به ساخت فیلم نشد. در سال ۱۳۷۶ او از خدمت سربازی فرار کرد تا اولین فیلم کوتاه خود (دایره) را بسازد. این فیلم در سال ۱۳۷۷ منتخب منتقدان بین‌المللی جشنواره کن شد. از آن تاریخ به بعد، به صورت تمام وقت، به سینما پرداخته و در حال حاضر پیشگام سینمای آلترناتیو ایرانی‌ است.

فیلم‌های او در بیش از ۴۰۰ جشنواره بین‌المللی از جمله؛ کن، برلین، روتردام، ساندنس، لوکارنو، تورنتو، ترایبکا، بوسان و ... شرکت داشته‌اند و برنده جوایز معتبری شده‌اند .این در حالی ا‌ست که آثار او در ایران به شکل گسترده منتشر نشده‌اند. شیروانی در کنار فعالیت سینمایی خود، هر چند ماه یکبار "ورکشاپ سینمای آلترناتیو" را نیز برگزار می‌کند.

 

شیروانی در سال ۱۳۸۷ از سوی سینماگران فیلم کوتاه کشور به عنوان رئیس انجمن فیلم کوتاه خانه سینما برگزیده شد که در نهایت پس از ۸  ماه فعالیت استعفاء کرد. در خرداد ماه ۱۳۹۴ شیروانی در اعتراض نسبت به عدم نمایش فیلم‌هایش در ایران، همه فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی خود را روی وبگاه شخصی‌اش قرار داد و به قول خودش از زیر بار ١٨ فیلم گذشته‌اش خلاص شد.

او با رویکردى تازه سعى دارد در سال‌جارى فیلم سینمایى جدیدش را براى اکران گسترده بسازد. از فیلم‌هایش؛ "دایره"، "گیلاس‌هایی که کمپوت شد"، "ناف"، "رییس جمهور میرقنبر"، "هفت فیلمساز زن نابینا" و "لرزاننده چربى" در میان اهل فرهنگ و هنر و علاقمندان به سینما شناخته شده‌تر هستند.

وحید وکیلی‌فر، متولد 1360 در کرمانشاه و دانش آموخته سینما از دانشگاه سوره تهران است. او فعالیت هنری خود را در سال 1375 از تئاتر کرمانشاه آغاز کرده است و اولین تجربه کارگردانی او ساخت فیلم کوتاه "هه‌وری" (روسری کُردی) است. وکیلی‌فر اکنون به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مستقل در سینمای ایران مشغول فعالیت است.

از فیلم‌های سینمایی او می‌توان به؛ "گشر"، "تابور" و "یونس" اشاره کرد که "گشر"، "تابور" موفق به حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و کسب جوایز متعدد شده‌اند، از جمله جوایز او می‌توان به؛ جایزه دستاورد هنری جشنواره تسالونیکی، جایزه هوبرت بال جشنواره روتردام، جایزه منتقدین بین‌الملل و لوتوس طلایی بهترین فیلم جشنواره دوویل، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره مراکش، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سن پطرزبورگ، جایزه بهترین فیلم و مروارید سیاه جشنواره ابوظبی و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ساین دو نت اشاره کرد.

ششمین دوره جشنواره فیلم مستقل "خورشید" به‌ عنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه‌گرا در کشور؛ به دبیری "مهدی یارمحمدی" با موضوع آزاد و با پیام احترام به انسان و طبیعت در بخش‌های مختلف از جمله؛ بخش رقابتی "فیلم‌های مستقل تجربه‌گرا"، بخش رقابتی "زیباترین رؤیاها"، بخش رقابتی مقاله سینمای تجربه‌گرا، بخش "بین‌الملل" شامل؛ "مروری بر بهترین فیلم‌های کوتاه تجربی جهان در جشنواره کن ٢٠١٦" و "مروری بر فیلم‌های کوتاه تجربی تاریخ سینمای جهان" از روزهای 20 تا 23 شهریور ماه سال جاری در تالار شهید آوینی شهر بندرعباس؛ مرکز استان هرمزگان برگزار ‌می‌شود.