به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، ایران درودی  بعد از دریافت یک جلد کتاب حافظ به عنوان هدیه تولدش از مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، اولین تفأل را به نیت راه‌اندازی موزه‌اش زد و وقتی جواب مثبتی از لسان‌الغیب گرفت، لبخند رضایت روی لبانش نشست.

این هنرمند پیشکسوت عرصه هنر در جشن روز تولدش که عصر ۱۱ شهریورماه در گالری فرمانفرما برگزار شد، قبل از آنکه شمع تولدش را فوت کند، گفت: مدیرعامل خانه هنرمندان ۱۱ شهریورماه سال گذشته کلنگ موزه من را زد و جشن تولد ۸۰ سالگی من را در خانه هنرمندان گرفت. امیدوارم وقتی موزه‌ام آماده می‌شود، خودم هم باشم زیرا موزه من  یک مرکز تبادل فرهنگی خواهد شد.

او از تک‌تک مهمانانی که در جشن تولدش حضور داشتند، قدردانی کرد و افزود: از تک‌تک شما که با جان و دل با من همکاری کردید سپاس‌گزارم و خیلی خوشحالم که نامم ایران است. من به دعای شما احتیاج دارم تا با حضورتان موزه درودی را در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی در ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۷ افتتاح کنم.

درودی با قدردانی از تکتم فرمانفرما - مدیر گالری فرمانفرما - اضافه کرد: او پیشنهاد داد که جشن تولدم در گالری فرمانفرما و با این جلال و شکوه برگزار شود.

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد: نسل جوان، روزی بداند که ما برای هنر معاصر ایران چه کرده‌ایم زیرا نسل آینده ایران را خواهند ساخت. این نسل آنچه را که ما نداشتیم تلافی خواهند کرد. من با مقالات و کتاب‌هایی که نوشتم نقاشی نو را به ایران آوردم و زمانی که نقاشی را شروع کردم بدترین ناسزاها را شنیدم اما من فرزند این سرزمین و همین آب و خاک هستم.

او خطاب به مسجد جامعی - وزیر فرهنگ و ارشاد دوره اصلاحات - نیز گفت: از این به بعد تازه کار من با شما شروع می‌شود. شما بارها از نمایشگاه من در موزه هنرهای معاصر دیدن کردید بنابراین می‌خواهم که مجوز آرامگاه من را نیز بدهید.

درودی اعلام کرد: بعد از من، مستانه مهاجر تدوین‌گر و تکتم نعیمی مدیر برنامه‌هایم، کارهایم  را دنبال خواهند کرد.

احمد مسجد جامعی بعد از آنکه درودی شمع‌های تولد ۸۱ سالگی‌اش را فوت کرد، پیشنهاد داد آن شمع‌ها را برای موزه درودی نگه دارند.

ایران درودی

 ایران درودی که در شب تولدش بارها از خوشحالی هیجان‌زده شد و سعی کرد اشک‌های شوقش را پنهان کند، پیش از این نیز بارها اعلام کرده بود یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایش راه‌اندازی موزه‌اش است.

این نقاش همچنین  در مراسم نصب «کاشی ماندگار» که ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال با هدف معرفی خانه‌های گنجینه‌های ایران انجام شد، اظهار کرده بود: همیشه از بچگی می‌خواستم روزی سربلند بگویم که من از سرزمین فردوسی می‌آیم زیرا اگر فردوسی نبود، امروز نمی‌دانیم با چه زبانی با هم صحبت می‌کردیم. خوشحالم سال گذشته توانستم در سن ۸۰ سالگی و روز تولدم که ۱۱ شهریور است، کلنگ موزه‌ام را بزنم. در حالی که در بخش سی‌سی‌یو بستری بودم اما خودم را به محل کلنگ‌زنی موزه رساندم و حتی نیم ساعت سخنرانی کردم، در شرایطی که پزشکم با این کار مخالف بود.

تهمینه میلانی کارگردان سینما، مستانه مهاجر تدوین‌گر، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، محمد سریر آهنگساز، ماشاءالله شمس الواعظین روزنامه نگار، جعفر پناهی کارگردان، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان، جهانگیر درویشی از چهره‌های ماندگار معماری، عمید نائینی روزنامه نگار، ناهید انزلچی فعال بنیاد فرهنگی ایران و فرانسه، مهین معین زبان‌پژوه، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها، طاها بهبانی نقاش و مجسمه‌ساز، تکتم فرمانفرما مدیر گالری فرمانفرما و محمدحسن ملک‌مدنی شهردار سابق تهران از جمله میهمانان جشن تولد هشتاد و یک سالگی ایران درودی بودند.