آرش عباسی، نمایشنامه نویس و کارگردان درباره روند نشر آثار ادبیات نمایشی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: از سوی ناشران و سرمایه گذاران، هیچ عامل ترغیب کننده برای جدیت در کار نسل نو نمایشنامه نویس وجود ندارد؛ این در حالی است که همواره بازار دیگر گونه های ادبی داغ بوده و چاپ چندم برای بسیاری آثار امری طبیعی به نظر می رسد.

وی در ادامه گفت: البته نمایشنامه نویس همواره مایل است تا اثرش به روی صحنه رود و باید پذیرفت نمایشنامه به عنوان یک اثر ادبی باید توسط مخاطب خاص خوانده شده و هر اثر فاخر، با اعلام آمادگی از سوی یکی از خوانندگان نمایشنامه که در حوزه کارگردانی فعال است به اجرا گذاشته شود.

عباسی با اشاره به نبود بازار مناسب برای فروش آثار ادبی در حوزه هنرهای نمایشی تصریح کرد: متأسفانه ناشران تمایلی برای چاپ نمایشنامه ندارند و در قیاس با دیگر گونه های ادبی، نشر نمایشنامه مهجور مانده است.

این هنرمند که نمایشنامه "آفتاب از میلان طلوع می کند" را در ماه های اخیر و به همت بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسانده است تصریح کرد: فرهنگ کتابخوانی در کشور تبلیغات مناسبی ندارد و مسئولان و دلسوزان این عرصه باید با ترفندهایی به ترویج این فرهنگ بیاندیشند.

وی، ارزش چاپ نمایشنامه را در ماندگاری آن عنوان کرد و گفت: بی شک، شاهکار های کلاسیک و ادبی جهان با تعدادی اجرای صحنه ای ماندگار نشده اند و اگر از سوی ناشران، با نشر و چاپ چندم مواجه نبودند، امروز به عنوان یک خوراک ادبی آموزشی در حوزه تئاتر مطرح نمی شدند.

عباسی در پایان گفت: باید نمایشنامه وارد سبد خرید آحاد جامعه شود و با گذشت زمان، مخاطب خاص و عام به جذابیت این گونه ادبی پی برده و خریداران نمایشنامه، در راستای حمایت از ماندگاری این هنر فاخر، مشوق مسئولان و ناشران باشند.

انتهای پیام/۵۲/۵۳