سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "شکلاتی" به کارگردانی سهیل موفق از جمله آثاری بود که در سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان مورد توجه و استقبال مخاطبان و داوران واقع شد. این فیلم در اولین حضور خود موفق شد، در پنج بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگرکودک  و بهترین بازیگری کاندید شود که از این میان جایزه بهترین بازیگری راشبنم مقدمی برای حمایت و حضور در این اثر  از آن خود کرد.

موفق درباره فعالیت‌های اخیر خود و همچنین اکران فیلم "شکلاتی" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: منتظر اکران فیلم " شکلاتی " هستیم که قرار است 29 آبان ماه هم‌زمان با روز جهانی کودک اکران شود. همچنین مقدمات پیش‌تولید فیلم " کافه نارون" را هم آغاز کردیم که پس از تمدید پروانه ساخت، انتخاب بازیگران، لوکیشن و ... را در دستور کارداریم.

او در ادامه درباره بهترین زمان برای اکران فیلم خود اظهار کرد: بهترین شکل اکران تابستانه فیلم‌های کودک و نوجوان این است که شما به‌عنوان تولیدکننده در فصل بهار بدانید که تابستان قرار است فیلمتان اکران شود و زمان کافی برای تبلیغات داشته باشید. به دلیل جابجایی جشنواره فیلم کودک و اینکه می‌خواستیم فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضورداشته باشد، از اکران پیش از موعد فیلم جلوگیری کردیم. هرچند قبل از آن برای اکران تلاش کردیم اما ازآنجایی‌که متأسفانه بازخورد عمومی اکثر فیلم‌های کودک در دهه گذشته قابل دفاع نبوده و به فروش خوبی نرسیده‌اند دفاتر پخش و سالن دارهای سینما خیلی انرژی برای فیلم‌هایی در این ژانر نگذاشته و نمی‌گذارند. البته خوشبختانه بعد از جشنواره کودک و نوجوان که بازخوردها دیده شد و فیلم شکلاتی به 9 سئانس ویژه رسید و یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کودک جشنواره لقب گرفت امیدها به پخش آن از سوی دفاتر پخش بیشتر شد.

شکلاتی

وی افزود: از سوی دیگر دکتر داروغه زاده نیز شخصاً پیگیر اکران فیلم‌های کودک شد تا این ژانر دوباره زنده شود؛ اما برای فیلم "شکلاتی" دیر بود و ما وقتی نداشتیم زیرا فیلم‌های تجاری و پرفروش تبلیغات وسیعی در این حوزه داشتند که به ما اجازه تبلیغ و دیده شدن نمی‌داد. درنتیجه بهترین زمان برای اکران را فصل شروع مدارس دیدیم؛ اما چون "شکلاتی" سکانس‌های موزیکال و شادی دارد به دلیل هم‌زمانی با محرم و صفر ارتباط مخاطب با فیلم به دلیل ایام شهادت و تعطیلی سینماها قطع می‌شد و این به ضرر ما بود. پس بهترین زمان برای اکران را اواخر آبان و هم‌زمان با روز جهانی کودک دیدیم. ضمن این‌که در فصل پاییز بهترین زمان برای اکران این نوع فیلم‌هاست چراکه مدارس بازشده و امیدواریم توافقاتی نیز با آموزش‌وپرورش در مدیریت کلان انجام شود تا مانند گذشته از فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان حمایت شوند.

این کارگردان جوان بیان کرد: "شکلاتی" با زبان کودکان و برای کودک و خانواده‌ها ساخته‌شده است که امیدوارم تماشاگران فیلم پس از دیدن آن با رضایت سالن‌های سینما را ترک نمایند. به‌طورکلی پی گیری کلیه امور اکران از قبیل برنامه‌ریزی جهت کمپین‌های تبلیغاتی مختلف و... را من به‌عنوان کارگردان تصمیم‌گیرنده و مجری نیستم و باید آقای ایرج محمدی به‌عنوان تهیه‌کننده و شرکت پخش‌کننده پیگیر ماجرا باشند. از بازخوردی که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان گرفتیم دوستان صاحب‌نظر و مخاطبینی که از نزدیک با آن‌ها صحبت کردم فرمودند که فیلم در ژانر خود یعنی کودک و خانواده نمره قبولی گرفته است و اینکه در ادامه راه یعنی اکران عمومی فیلم چه اتفاقی رقم خواهد خورد بسته به نظرات و تصمیمات تهیه‌کننده و پخش‌کننده خواهد بود البته این را اضافه کنم که بنده هر جا که لازم باشد در کنار فیلم خواهم بود و از هیچ کمکی در این رابطه دریغ نخواهم کرد.

شکلاتی

 موفق در ادامه درباره "کافه نارون " گفت: "کافه نارون" یک درام اجتماعی است و کاملاً متفاوت با کار قبلی من خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده میان من و تهیه‌کننده محترم، فیلم را آبان ماه جلوی دوربین خواهیم برد و هم‌زمان تدوین موازی آن آغاز می‌شود تا بتوانیم فیلم را به‌موقع روانه جشنواره فیلم فجر کنیم. از عوامل تولید فیلم تاکنون حضور کوهیار کلاری به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری قطعی شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در فیلمنامه جدید تغییراتی انجام‌شده است یا خیر، عنوان کرد: قصه همان قصه است و بیشتر تمرکزمان در بازنویسی را روی دیالوگ‌ها و نوع بیان قصه انجام دادیم و تغییر چندانی ندارد، روح کلی کار همان است و تنها روتوش‌هایی روی آن شده است. فیلمنامه این کار را حمزه صالحی بر اساس طرح و فیلمنامه اولیه‌ای از اکرم حسینیان به نام "این زندگی منه!" نوشته و من نیز به‌عنوان کارگردان همانند تمامی آثارم در کنار نویسندگان حضور دارم.

موفق در خاتمه اظهار کرد: از وزارتخانه‌های صنایع، آموزش‌وپرورش، بهداشت و سازمان محیط‌زیست درخواست می‌کنم فیلم "شکلاتی" را ببینند چرا که من نکات قابل‌توجه و درستی برای فرهنگ‌سازی در فیلم گذاشتم و امیدوارم که از فیلم شکلاتی در مسیر اکران حمایت شود. چراکه فرهنگ‌سازی باید از پایه شروع شود و به دلیل پیشینه کاریم در فیلم‌ها و سریال‌هایی که تا به امروز ساخته‌ام همیشه آموزش و فرهنگ‌سازی برای سنین پایه از اولویت‌های شخصی‌ام بوده و این دین را به‌عنوان یکشهروند برگردنم حس می‌کنم که در کنار لایه‌های شاد نکات آموزشی پنهان هم در کارهایم وجود داشته باشد. نکاتی مانند حمایت از تولید داخلی، بهداشت و سلامت و حفظ محیط‌زیست از نکاتی بود که به آن‌ها در "شکلاتی " پرداخته‌ام و امیدوارم که مسئولان ببینند و ما را حمایت کنند.

"شکلاتی " فیلمی در حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود که نگاه تازه‌ای به دنیای کودکان دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: همه‌چیز از یک جعبه شکلات شروع شد؛ یعنی من بچه بودم ... بچه هم که باشیم بازم شکلات عاشقانه‌ترین مزه دنیا است اما...

در این فیلم شبنم مقدمی، ناصر ھاشمی، محمدرضا ھدایتی، ارژنگ امیرفضلی، علی مسعوی، فرزین محدث، پریسا رضایی، جواد جوینده، شھره لرستانی و داریوش اسد زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند همچنین محمدرضا شیرخانلو، آیلی احمدی، محمدحسین بلوکات، سامان میرحسینی، شھاب شیر مردی و ھمراز اکبری بازیگران کودک این اثر هستند.