سرویس تئاتر هنرآنلاین: آذین رئوف، فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه سوره است. وی اهل شهر رشت است که از همان سال‌های ابتدایی تحصیل در تهران در تئاتر فعالیت داشته است. رئوف با بازی در نمایش "خونین‌زار" به کارگردانی سهراب حسینی با اجرای مونولوگی به مشکلات زنان در جوامع پرداخته است. زنانی که از کودکی ناخواسته وارد بازی‌های بزرگ شدند. به همین بهانه گفت‌وگویی با این بازیگر داشته‌ایم و نظرات وی را در این باره جویا شدیم.

لطفا کمی از سوابق هنری خودتان بگویید.

در سال‌هایی که در دانشگاه فعالیت خود را آغاز کردم جوایز دانشگاهی در زمینه تئاتر و نقالی دریافت کردم که موجب شد در همان اوایل در چند سالن تئاتر اجرا داشته باشم. از همان زمان نیز به سمت تصویر و صدا کشیده شدم. موردی که باید بگویم این است که فعالیت من در زمینه گویندگی نبوده و در صداپیشگی عروسک تجربه کسب کردم و همچنین در کودکی در حوزه آواز فعالیت داشتم. در مجموعه‌های "شوخی کردم"، "در حاشیه" و "عطسه" با مهران مدیری همکاری داشته‌ام. همچنین با پیمان قاسم‌خانی در فیلم سینمایی "خوب، بد، جلف" و در  "شهر موش‌های 2" به کارگردانی مرضیه برومند نیز صداپیشه سه عروسک بوده‌ام. کیوان علی‌محمدی، امید بنکدار، مسعود آب‌پرور و مهران غفوریان از دیگر کارگردانی بودند که تجربه همکاری با آن‌ها را داشته‌ام. در نهایت با بهاره رهنما آشنا شدم و اکنون نیز به پیشنهاد او در نمایش "خونین‌زار" بازی می‌کنم.

"خونین‌زار" مونولوگی با یک بازی بدون حرکت است. دلیل‌تان برای انتخاب این نقش چه بود؟

طرح این نمایش متعلق به بهاره رهنما بود و پیشنهاد بازی من در این نقش را او  به سهراب حسینی داد. پس از شروع کار این متن به مرور کامل‌تر شد و قابلیت‌هایی که داشتم به کار کمک کرد. توانایی سهراب حسینی در زبان و سابقه من در حوزه بیان به دلیل تجربه صداپیشگی عروسک، وجوه مختلف بازیگری و صداسازی کار را بهبود بخشید. در حقیقت متن، بسیار مرا جذب کرد به صورتیکه پس از سال‌ها از کاری که انجام می‌دادم بسیار لذت می‌بردم.

آذین رئوف 1

درباره شخصیت همایون کمی توضیح دهید، شخصیتی که برای مخاطب بسیار جالب بود و به دنبال کشف آن خواهند بود.

در مورد همایون خیلی نمی‌توانم توضیح دهم. در حقیقت این چیزی است که درک و تصمیم‌گیری در رابطه با آن به عهده مخاطب خواهد بود. اما تصور من این است که لازم است برای زنی چون "مهری"، "همایون" به عنوان کسی که آرزویش را دارد وجود داشته باشد و بتواند در لحظه‌هایی که درد می‌کشد به آن پناه برد. این زن با وجود همه زشتی‌هایی که ناگزیر در آن زیسته است، همچنان آن قسمت از معصومیت را چنگ می‌زند که به عشق همایون قصه، آن را حفظ کرده است.

این که به عنوان یک زن به درد مشترک خیلی از زن‌ها پرداختی و این نقش را زندگی کردی چه حسی داشتی؟

این دغدغه همه زن‌ها است که من هم از آن مستثنی نیستم. همین قضیه باعث شد که گاهی برخی از دیالوگ‌های متن را که نشانگر اعتقادم به این موضوع بود را با تمام وجود بگویم و رضایت و تاثیر اجرا بر احساسات مردم نیز نشان از درک و لمس داستان است. خیلی خوشحالم که در این نمایش آن چه را که به آن اعتقاد دارم با صدای من فریاد زده می‌شود. چرا که هر کدام از ما به شکل‌هایی مختلف این داستان را زیسته‌ایم.

شما چطور به این نقش که به راحتی قابل ایجاد نبود و نیازمند وجودی آنی در انسان است، پرداخته‌اید؟

طی تعاملی که بین من و سهراب حسینی برای رسیدن به نقش به وجود آمد، باهم به یک اتفاق نظر رسیدیم. در این تعامل، لحظه به لحظه این رویداد اتفاق افتاده و این را مدیون کارگردانی هستم که دستم را در ایفای نقش باز گذاشت.

آذین رئوف 2

نمایش "خونین‌زار" به کارگردانی سهراب حسینی و بازی آذین رئوف که از 15 مردادماه به نمایش درآمده و اجرای آن تا 12 شهریورماه ادامه خواهد داشت. ساعت شروع نمایش 8 شب و محل اجرای آن تماشاخانه مکتب تهران است.