به گزارش هنرآنلاین به نقل از شبکه خبری هنرمندان ایران، بر این اساس دو نمایش «آیین چهل پنبه» به کارگردانی سعید باغبان و «کاسه اشکنک» به کارگردانی محمد قاسمی از ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۷ در فضای باز خانه هنرمندان ایران اجرا خواهند رفت.

«آیین چهل پنبه» به نویسندگی و کارگردانی سعید باغبان بر اساس قصه یک مراسم آیینی در همدان است که برای چشم زخم نخوردن بچه های تازه به دوران آمده برگزار می شده است. در این مراسم زنان فامیل بعد از چهلمین روز تولد بچه، او را کنار آب چشمه ای روان می بردند و در آنجا با بستن مسیر آب، چهل عدد پنبه ی آغشته به نفت را که درونشان اسپند قرار داشته آتش می زدند و روی آب می انداختند. سپس کودک را بر روی دود ناشی از سوختن اسپند ها می گرداندند و ...

در این نمایش که به مدت ۱۵ دقیقه و از ساعت ۱۶:۳۰ اجرا می شود پیام ابراهیمی، مهدی نیک، امیر رضا کوندی، میلاد مستقیمی و اکبر مرادی به عنوان عروسک گردان حضور دارند.

«کاسه اشکنک» نیز نمایش دیگری است که به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی به یک مراسم قدیمی در ملایر می پردازد. در این نمایش بچه های روستا با درست کردن عروسک هایی خاص، درِ خانه های اهالی را می زدند و یک کاسه خالی را به نشانه ی شکم خالی بر روی شکم خود می گذاشتند و با تظاهر به غش کردن به اندازه وسع صاحب خانه از او طلب قوت می کردند. سپس این غذا ها را جمع آوری کرده و به نیازمندان رسانده و در نهایت با شکستن تمامی کاسه ها، به دلیل نبودن شکم خالی در روستا جشن و سرور برپا می کردند و ...

در این نمایش ۲۵ دقیقه ای که ساعت ۱۷ اجرا خواهد رفت، پری بارانی، محمد جواد چاردولی، رضا باغبان، شیما لطیفی و علی موسوی عروسک گردانی خواهند کرد و احسان سامی دستیار کارگردان، باقر بتولی و رضا احمدوند به عنوان نوازنده حضور دارند.

بر اساس اعلام دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ی بین المللی نمایش های عروسکی - مبارک، علاوه بر محوطه باز خانه هنرمندان ایران، چهار نمایش «قلا و بادوان» به کارگردانی سعید ذبیحی، «پوستین دیو» به کارگردانی آذر متفکر، «داستان آمرسینگ راتور دلاور» به کارگردانی خیرات رام و «کل کل حشرات» به کارگردانی مریم سعادت نیز در محوطه ی باز تئاتر شهر و کاخ گلستان اجرا خواهند رفت.

گفتنی است نمایش های فضای باز چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش های عروسکی- مبارک از دهم تا چهاردهم تیر ماه در محوطه های باز خانه هنرمندان، تئاتر شهر و کاخ گلستان اجرا خواهند رفت.

انتهای پیام/۵۴/۵۳