حسن دولت آبادی نوع و شیوه اجرای نمایش عروسکی با تئاتری که در آن عروسک در اجرا حضور ندارد متفاوت دانست و به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: در تئاتر عروسکی شیوه اجرای عروسکی نیز مهم و تاثیرگذار است. در تئاتر تاثیر چهره و کلام را نمی توان در نظر نگرفت و در تئاتر عروسکی با چهره ای روبرو هستیم که طبیعی نیست و بسیاری از عکس العمل ها را از روی چهره نمی توان دریافت کرد.

وی در ادامه افزود: تصور عموم مردم بر این است که نمایش عروسکی فقط برای مخاطب کودک است در حالی که این اشتباه است در اجرای تئاتر عروسکی برای تماشاگر بزرگسال مضامین تغییر می کند، در این نوع اجرا برای بزرگسال، از عروسک برای بیان مفاهیمی متناسب با این گروه سنی استفاده می شود.

وقتی برای گروه سنی بزرگسال نمایشی به روی صحنه می رود، در حین اجرا اگر فضای اثر بپذیرد بر اساس خط سیر تئاتر، اتفاقاتی رخ می دهد که شاید برای تماشاگر کودک مناسب نباشد و این مسئله را بزرگ‌سال متوجه می‌شود که در آن لحظه به علت خاصی وقوع اتفاق ها به کار گرفته شده است اما در مورد تماشاگر کودک این طور نیست.

وی اجرای نمایش برای مخاطب کودک را دشوارتر از گونه‌های دیگر تئاتر دانست و بیان کرد: اجرای نمایش برای تماشاگر کودک تخصصی است زیرا مخاطب کودک صادق‌تر و خلاق‌تر است و به راحتی فریب نمی‌خورد و با اجرای نمایش می توان مفاهیمی را به آنها آموزش داد و بیان کرد که فراموش نکنند.

انتهای پیام/54/53