به گزارش هنرآنلاین؛ چرخیدن در مراکز خرید شهر تنها بخشی از جست وجویی است که میتوان در وادی لباس، با نگاهی مردم شناسانه، اجتماعی و اقتصادی داشت. جدای از اینکه مراکز خرید عمدتا با حضور خانمها پر شده، شاید بتوان به جرات گفت که چرخیدن برای یافتن لباس مناسب در ایران خود به نوعی تفریح تبدیل شده است. به همین خاطر در بسیاری از موارد ویترینها و زرق و برق موجود در آن تبدیل به رویکردی برای جذب شکار شده است. عمدهترین پوشاکی که در سالهای جاری ارزش خاصی در میان پوشش بانوان ایرانی داشته مانتو به عنوان لباسی کاربردی و اسلامی بوده است. میدان هفت تیر به عنوان یکی از مهمترین مراکز خرید کلانشهر تهران به حساب میآید که چندین فروشگاه مانتو و لباس زنانه در آن به کار مشغول هستند. گزارشی که میخوانید ماحصل گشت و گذاری در بین ویترینهای این قسمت از شهر و فروشگاه های سنتی است. رنگ ها با شادمانی به بازار رو آوردهاند کافی است وارد فضای یکی از فروشگاهها شوید تا رگالهای متعدد از مانتو زنانه نگاه شما را جذب کند. تنوع زیاد با طرحهای مختلف و رنگهای متعدد اولین عنصری است که برای مشتریان دلپذیر است. به نظر میرسد که در
سالهای اخیر، عنصر رنگ وارد فرهنگ لباس مردم، مخصوصا بانوان شده است و دیدگاههای جامعه مبنی بر عدم استفاده از رنگهای روشن رو به سمت دوران سنتی ایران شتافته تا حدی که رنگین کمان رنگهایی که در فروشگاه میبینید بسیار شبیه به لباسهای سنتی اقوام بختیاری، ترکمن و حتی شمال و جنوب کشور است و این نوید بخش اتفاقات نویی در حوزه لباس ایرانی است. یکی از فروشندگان این منطقه میگوید: از زمانی که رنگها تنوع بیشتری یافته علاقه مردم برای خرید نیز شدت پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از افراد به خاطر جذابیت رنگها از یک مدل خاص در چندین رنگ خرید میکنند. ورود طیف رنگهای روشن به بازار بیانگر اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگسازی این مقوله است. بسیاری از افرادی که برای خرید به فروشگاه مراجعه میکنند جذابیت رنگها با علاقه دنبال می کنند. نسترن- ۲۸ ساله معتقد است که لباسهای رنگی به او نشاط میبخشند و او میتواند علاوه بر ایجاد احساس انرژی مضاعف در خودش به اطرافیان نیز این شادابی را منتقل کند. رنگها به عنوان یکی از مهمترین عناصر دیده شدن طرحها هستند که به خودی خود به نمونهها و تولیدات جان میدهند. پارچههای وارداتی، طرحهای
ایرانی پارچههای مناسب فصل تابستان با دوخت و طرحهایی که در بازار موجود است تنها یک واقعیت را آشکار میکند. درهیچ فروشگاهی حرفی از ایرانی بودن مانتوها نیست. همه فروشندگان با افتخار از وارداتی بودن پارچهها و جنس و دوام آن سخن میگویند. پارچه «ویسکوز» از عمده جنسهایی است که در دوخت مانتوها به عنوان تابستانه استفاده میشود البته پارچههای «تیار» و «لنین» نیز در بازار وجود دارند. فروشندگان درباره اصالت این پارچه میگویند که به طور کلی نساجی ایران از بین رفته و به جز تولید پارچه چیت عملا هیچ تولید دیگری در این حوزه نداریم. به همین خاطر تمامی پارچههای یاد شده مربوط به ترکیه است و صد البته کره و ژاپن نیز برای وارد کردن پارچههایی چون ساتن و کریستال و به طور کلی طرحهای مشکی بر سر بازار ایران با یکدیگر رقابت میکنند. جالب این است که همه فروشگاهها از وارد شدن تعداد بالایی مانتوهای چینی با جنس و پارچه نامرغوب در بازار خبر میدهند که معلوم نیست چه کسانی و در چه فروشگاههایی این مقدار مذکور را به فروش میرسانند و اصلا تفاوت این مدلها در چیست؟ اساسا مشتری از کجا باید جنسهای نامرغوب چینی را که همه از آن سخن
میگویند، تشخیص دهد؟ ماجرای پارچه ویسکوز در تمامی فروشگاههای بزرگ شهر که به صورت تخصصی به عرضه مانتو میپردازند، همچنان ادامه دارد تا حدی که بسیاری از فروشندگان ادعا میکنند که علاوه بر اینکه پارچه متعلق به ترکیه است دوخت و طراحی لباس نیز در ترکیه انجام شده است. این در حالی است که برخی از فروشندگان دیگر این ادعا را رد میکنند و میگویند: از لحاظ قیمت، واردات این لباسها به صرفه نیست بلکه عده زیادی از تولید کنندگان به دروغ مدعی این هستند که کار رادر کشور دیگری تولید میکنند در صورتیکه تولیدات در ایران انجام میشود و تنها از مارک این کشورها برای افزایش قیمت استفاده میشود. تفاوت طراحی سنتی تا اسپرت ویترین مغازهها جذابیتهای خاصی را به نمایش میگذارد. در این ویترینها از مدلهای عبایی که به قولی سنتی هستند و کاملا باز و خنک گرفته تا مدلهای اسپرت که برخی فروشندگان آن را ترکیهای و حتی مربوط به اروپای غربی میدانند، وجود دارند. تا جایی که در یکی از فروشگاههای همین میدان هفت تیر در مرکز تهران، فروشندگان مدعی فروش مدلهای مانتو اسپانیایی در ایران هستند که البته با کمی بحث و گفتگو در یک انصراف
کوتاه، اعلام میکنند که طرح مذکور برگرفته از طرح اسپانیایی است. مدلهایی که به نام سنتی به فروش میرسند عمدتا گشاد و خنک هستند که بته جقه و در برخی موارد گلدوزی کوچکی بر روی یقه یا آستین آنها صورت گرفته اما در قسمت جلوی مانتو هیچ دکمه یا وسیلهای برای بستن مشاهده نمیشود. صد البته که در گفت و گو با گشت ارشاد میدان هفت تیر عنوان شد که لباسهای عبایی که هیچ دکمهای ندارند باید با سنجاق کاملا بسته شوند و بدون بسته بودن از نظر شرع جامعه با مشکل مواجه هستند. در جواب ما که چرا آستین این لباسها کوتاه است و آیا از نظر گشت ارشاد و اخلاق مشکل ساز نیست یکی از فروشندگان گفت: میتوانید وقتی از جلوی گشت ارشاد و اخلاق عبور میکنید پاگونها یا بندها را شل کنید تا آستین به حالت اول بازگردد و یا از ساق دست استفاده کنید. سوال اصلی اینجاست که چقدر انبوه مدلهای ارائه شده در فروشگاهها با معیارهای اخلاقی و فرهنگی ما همخوانی دارد؟ گزارش از سمیه باقری انتهای پیام/۶۱
کد خبر:
10423
نگاهی به بازار مانتو تهران (قسمت اول)
از مانتو سنتی تا طرحهای اسپانیایی موجود است!!!
پوشاک و لباس یکی از مهمترین عناصر زندگی بشری است که در طول قرنهای متمادی همراه با تحولات گوناگون جامعه رو به سوی تغییر داشته است. به همین خاطر بررسی این عنصر برای تعیین خط فکری و فرهنگی مردم جوامع ضروری به نظر میرسد.