علی معلم منتقد و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین پیرامون موضوع آسیب شناسی زیبایی شناسی در سینما با اشاره به مغفول ماندن بخش عکس در سینما عنوان کرد: متاسفانه این روزها در بخش عکس سینما دچار مشکل هستیم و این به دلیل وجود تهیهکنندگان غیر حرفهای است که اطلاعات چندانی در این حوزه ندارند. از سوی دیگر نیز گسترش آثار سفارشی که مخاطب در آنها کم اهمیت است باعث شده تا عکس و تبلیغات نقش اساسی در سینما نداشته باشند. این تهیهکننده سینما ادامه داد: با ورود حجم وسیعی از نیروهای بیتجربه و بالا آمدن عوامل کم کار و بی اطلاع در حوزه کاری خود باعث شده بخش عکاسی فیلم که جزو اولینها و مهمترین بخشها در یک پروژه سینمایی است مغفول مانده و دچار تزلزل شود و هر کسی که دوربین در دست داشت فکر کند عکاس فیلم است. این نگاه متاسفانه به شدت از نظر زیبایی شناسی ضعیف است و پاسخ مناسب برای گیشه و مطبوعات ندارد در نتیجه بحرانی را بوجود آورده است که در حافظه بصری مخاطبان نمیتوانند قرار بگیرند، این درحالی است که بسیاری از فیلمها با یک فریم و حتی یک عکس به یاد ماندهاند و درحال حاضر این بعد از کار بسیار کمرنگ است و دیده نمیشود. مدیر مسئول ماهنامه "دنیای تصویر" در ادامه خاطرنشان کرد: یک عکس خوب باید معرف شناسایی فیلم در مقام و ژانری که نمایش داده میشود باشد و از خصایص زیبایی شناسی بهرهمند باشد، با یک عکس خوب یا با چند فریم عکس خوب میتوان فضای فیلم را تشخیص داد و بسیاری از فیلمهای این روزهای سینمای ایران فاقد این موضوع هستند و دیگر نمیتوان گفت عکسهای سینمایی کارت شناسایی فیلم هستند. معلم در پایان گفت: سینما بخشی از زیباییشناسیاش را مدیون هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی و عکاسی است، گفت: سینما مدیون فرآیند هنرهای پیش از خود است و در بسیاری از موارد از آنها درس و الگو گرفته است. نزدیکی یک فیلمساز به شناخت تصویری آثار پیش از همه به خود وی کمک میکند تا بتواند فیلمش را سامان دهد و بسیاری از کسانی که از این عرصه آمدهاند بسیار دقیقتر هستند و آشنایی با هنرهای تجسمی از بعد زیبایی شناسی هنر نیز کمک بسزایی انجام میدهد. این روزها به همت علی معلم و مجله دنیای تصویر نمایشگاه ۱۱۰ چهره سینمای ایران در گالری پردیس ملت برپاست و امروز و فردا ساعت 18 میزگرد تخصصی پیرامون عکاسی پرتره سینمایی و مسایل عکاسی با حضور صاحبنظران برگزار میشود.
انتهای پیام/۳۲/۳۱