سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه هنری_ محیط زیستی "جان کویر" در آرت سنتر باغ، نمایشگاه آثار علی اشرف صندوق آبادی با عنوان "دیباچه خط" در گالری ترانه باران، نمایشگاه آثار سامان فرهنگی در گالری دید و نمایشگاه گروهی آثار انتزاعی با عنوان درون فرم و رنگ در گالری فرمانفرما نمایشگاه‌هایی هستند که در گالری‌گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفتیم.

 

دیده‌های کویر در دل قاب‌ها و بوم‌ها

نمایشگاه "جان کویر" در گالری آرت سنتر که هنرمندان باسابقه‌ای چون علی اتحاد، سعید احمد‌زاده، مهدی احمدی، امیر اصغرزاده، فریدون امیدی، علیرضا امیرحاجبی، مهناز پسیخانی، نیکو ترخانی، جمشید حقیقت‌شناس، محمد حمزه‌ای، بهروز دارش، کامبیز درم‌بخش، لیلا رفاهی، گیزلا وارگا سینایی، نسرین شاپوری آذر، بهزاد شیشه‌گران، طاهره صمدی، قدرت‌الله عاقلی، کیوان عسگری، فرشاد فرشته حکمت، بهنام کامرانی، مرتضی گودرزی (دیباج)، حسین محجوبی، جمشید مرادیان، مانلی منوچهری و علی ندایی در آن به ارائه اثر پرداختند به دنبال انعکاس زیست بوم کویری ایران در آثار هنری به اشکال متنوع و مختلف است.

در بیشتر آثار این نمایشگاه یوزپلنگ به عنوان مهم‌ترین گونه جانوری این منطقه در مرکزیت تصاویر حضور دارد. هر کدام از هنرمندان این نمایشگاه سعی بر آن داشته‌اند تا متناسب با فضای آثار خود که پیش از این خلق کرده‌اند وجوه مختلف کویر چون محل زندگی، گونه‌های جانوری و در کل مشاهدات خود از این سفر را به تصویر بکشند.

نمایشگاه پروژه هنری_محیط زیستی

در بیشتر این آثار حتی آثاری که وجوه انتزاعی دارند، همه چیز به صورت شفاف و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی و رمزگان تصویری ارائه شده ودر هر اثر هنرمندان سریع‌ترین مسیر را برای به تصویر در آوردن اثر خود پیش گرفته‌اند.

البته به دلیل تنوع در سیر فکری هنرمندان، مخاطب در این نمایشگاه با آثار متعددی همراه است که همگی از لحاظ ساختار تصویری به سراغ روشن‌ترین و صریح‌ترین المان‌های کویری رفته‌اند.

در نهایت این نمایشگاه به دلیل ماهیت محیط زیستی خود می‌تواند نمایشگاه قابل توجهی باشد. جایی که در آن تلاش شده نادیده‌هایی از کویر عرضه شود.

 

تغییر در فضای خوشنویسی با اضافه کردن رنگ‌ها

در نمایشگاه آثار علی اشرف صندوق آبادی که در گالری ترانه باران با عنوان "دیباچه خط" برقرار است، آثاری به نمایش در آمده است که شکلی متاخرتر نسبت به دیگر آثار این استاد به نام خوشنویسی دارد.

بیشتر آثار او که با خط ثلث به نگارش در آمده است، بیشتر اشعار شاعران کهن به خصوص حافظ را روایت می‌کند. در کنار این اشعار او بسیاری از تابلوهای "بسم الله الرحمن الرحیم" خود را نیز در این نمایشگاه به نمایش درآورده است.

نمایشگاه آثار علی اشرف صندوق آبادی در گالری ترانه باران

ویژگی مشترک و منحصر به فرد آثار این خوشنویس اضافه کردن رنگ‌های متنوع و تذهیب‌های کمتر دیده شده در آثار اوست که هر کدام به شکل مختلفی توانسته زیبایی‌های بصری متنوعی را به دایره خوشنویسی که هنری خشک و محدود به نظر می‌رسد، اضافه کند.

این رنگ‌ها که در فرم نهایی آثار شکلی مکمل‌کننده نسبت با حروف ایجاد کرده‌اند از لحاظ مختلفی، نوع حس دریافتی واژگان و کلمات و اشعار را نیز متناسب با این رنگ‌ها تغییر داده است.

 

تابلوهایی که مرگ طبیعت را هشدار می‌دهند

سامان فرهنگی در نمایشگاه نقاشی‌های خود در گالری دید، طبیعت را در خلال تصاویر انتزاعی بازتعریف کرده است. در آثار این هنرمند وجوه انتزاعی تصویر به گونه‌ای است که در نگاه نخستین آن چه که در دل بوم به دست آمده و یا به نمایش در آمده است، مشخص نیست و به دلیل وجود برخی المان‌ها و نمادهای واقعی که به صورت محو در دل این آثار وجود دارد، آرام آرام جلوه‌هایی از طبیعت نمایان می‌شود که در دل خود حس عمیقی را پنهان کرده‌اند.

رمزوارگی این تابلوها به دلیل ارتعاشی است که در رنگ‌ها و تصویر آن‌ها بر روی دیوار به نمایش در آمده است. او با تکنیک‌های مختلف و در قطع‌های مختلف این تصاویر را به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی های سامان فرهنگی در گالری دید

در این نمایشگاه آثاری با رنگ و روغن روی بوم و یا با تکنیک اکریلیک روی بوم عرضه شده است که متناسب با تکنیک و نوع رنگ‌های مورد استفاده در ترسیم فضاهای طبیعت محور، در هر تابلو او زمان و فصل معین و چهره‌ای متفاوت از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

فرهنگی توانسته با ایجاد نوعی شبهه و یا خطای دید تصویری به نوعی نابودی و یا دگردیسی طبیعت پیرامونش را در دل این تابلوها روایت کند، به گونه‌ای که هر کدام از آن‌ها پایان و یا مرگ طبیعت را هشدار می‌دهند.

 

رویکردهایی به هنر انتزاعی

نمایشگاه درنگ فرم و رنگ در گالری فرمانفرما به نوعی با به نمایش در آوردن آثار 5 هنرمند به دنبال ایجاد ظرفیتی برای تحلیل آثار انتزاعی هنرمندان پرداخته است. در این نمایشگاه رویکردهای متنوعی در نقاشی انتزاعی ارائه شده است. رویکردهایی که برخی مبتنی بر تقابل رنگ و ایجاد سایه روشن در بوم و ایجاد فضاهای انتزاعی است و برخی که با آوردن برخی المان‌ها و از بین بردن آن‌ها در دل سطوح اعوجاج یافته به نوعی انتزاعی از واقعیت را به نمایش در آورده‌اند.

نمایشگاه گروهی نقاشی انتزاعی در گالری فرمانفرما

برخی از آثار این نمایشگاه مثل آثار رضا حسینی که از مکانیسم و سیستم مشخصی برخوردار هستند و رنگ‌ها در آن در پیرامون طیف خاصی حرکت می‌کند به عنوان پیشگام در کنار آثار هنرمندان جوان‌تری عرضه شده است که به نوعی پردازش انتزاعی خود در قالب هنر را در دل فضاهایی غیر وابسته به تاثیر رنگ و با اتکا بر ایجاد فضا در سطح نقاشی تجربه می‌کنند.

از این منظر و با توجه به تنوع آثار این نمایشگاه می‌توان آثار آن را حاصل دو رویکرد متنوع در هنر انتزاعی معاصر ایران که در محدود زمانی مشخصی شکل گرفته در نظر گرفت.