سرویس سینمایی هنرآنلاین: وحید شیخ‌زاده بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها خود را آماده می‌کند تا گامی برای شناخت فردوسی و قهرمان سازی از داستان‌های شاهنامه بردارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود گفت: به‌زودی و با افتتاح شبکه تلویزیونی امید، برنامه "خانه امید" نیز روی آنتن می‌رود. من در این مجموعه قرار است در نقش دایی که مجری بازیگر این مجموعه هستم، برنامه‌های شبکه را در قالب نمایش به مخاطب عرضه کنم. درواقع در فواصل بین برنامه این دایی که خانه قدیمی پدرش را حفظ کرده و در آنجا برای بچه‌ها برنامه‌سازی می‌کند، بخش‌های نمایشی را اجرا خواهد کرد.

شیخ‌زاده در ادامه درباره کنسرت شاهنامه خود بیان کرد: دو سال است که روی این پروژه مشغول کار هستیم. این پروژه مربوط به شاهنامه فردوسی است. قصد داریم داستان "رستم و سهراب" آن را به شکل کنسرت روی صحنه ببریم. در این کنسرت ما خوانش، آواز و حرکت نور و سایه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: راوی قصه من هستم که به‌جای 10 شخصیت شاهنامه در این کنسرت خوانش خواهم داشت. بخش آواز را امیر بهمنش بر عهده دارد و موسیقی آن نیز توسط دکتر وحید امیرانی به شکل ارکسترال اجرا خواهد شد. تهیه‌کننده این کار دکتر اسماعیلی هستند و قرار است در تالار وحدت، برج میلاد و فرهنگسرای بهمن در تهران و همچنین شهرستان‌های مختلف اجرا شود. طی رایزنی‌هایی که انجام‌شده است این کنسرت در 25 کشور دیگر نیز به روی صحنه می‌رود.

 بازیگر "شاخ گاو" درباره تفاوت اجرای شاهنامه با سایر آثاری که تاکنون در حوزه شاهنامه‌خوانی انجام‌شده است، اظهار کرد: این کنسرت یک کار فاخر است و برای اولین بار به این صورت اجرا می‌شود. تاکنون اجراهای زیادی از داستان‌های شاهنامه اجراشده است، اما اکثر آن‌ها یا نقالی بودند و یا به شکل سنتی اجرا شدند؛ اما ما نسل جوان را در نظر گرفتیم و مخاطب اصلی ما جوانان هستند تا بتوانند به‌راحتی باشخصیت‌های داستان هم ذات پنداری کنند. به همین دلیل هم از موسیقی کلاسیک بهره گرفتیم و در آن از سازهای غربی مانند گیتار الکتریک و ساز ابوا نیز استفاده کرده‌ایم. در نظر داریم در کنار اجرای کنسرت به شکل جانبی عروسک‌های رستم و سهراب را نیز تولید کنیم و در اختیار مخاطبان بگذاریم. همچنین در بخش نور و سایه نیز ما از رنگ‌های مختلف و سیاه‌وسفید استفاده می‌کنیم.

شیخ‌زاده درباره دلایل انتخاب داستانی از شاهنامه عنوان کرد: ما با وجود ادبیات غنی که داریم اما هرگز در راستای قهرمان‌پروری در این حوزه گامی برنداشتیم، درحالی‌که کشورهای دیگری چون امریکا بااینکه تمدن خاصی ندارند، اما بسیار خوب توانسته‌اند برای جوانان جهان قهرمان‌پروری کنند. این در حالی است که ما قهرمانانی در شاهنامه داریم که روی آن‌ها کار نشده است. ما رستم و سهراب را به نمایش و تصویر می‌کشیم و در تلاش هستیم تا این دو را برای مخاطبان داخلی و خارجی آشنا کنیم.

وی درباره همزمانی این کنسرت با کنسرت های دیگری با همین مضمون قرار است به روی صحنه برود، گفت: از این بابت نه‌تنها ناراحت نیستیم بلکه خوشحالیم که استاد ناظری به همراه پسرشان حافظ ناظری، همایون شجریان عزیز به همراه گروهش و سایر دوستان در بخش‌های مختلف وارد این مقوله شدند و در راستای آشنایی مخاطب با فردوسی گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند. ما از این حرکت نه‌تنها ناراحت نیستیم بلکه خوشحال هم هستیم و استقبال نیز می‌کنیم. به نظر من‌بعد از خداوند بزرگ، بهترین کارگردانی را فردوسی داشته است، چراکه در آن تاریخ قصه‌هایی ساخته که از مخیله انسان به دور است و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر این کارگردانی و تصویرسازی را داشته است.

شیخ‌زاده افزود: خوشحالیم که مردم با شاهنامه آشنا می‌شوند چرا که داستان‌هایش بسیار زیبا و آموزنده است. ضمن اینکه نوع و نحوه کار ما کاملاً نسبت به کاری که دوستان در پروژه "سی" قصد انجامش رادارند متفاوت است و امیدوارم که از هر دو کار استقبال خوبی صورت بگیرد.

بازیگر "آبادانی‌ها" درباره چرایی انتخاب داستان "رستم و سهراب" شاهنامه بیان کرد: ما قصه را خواندیم و جای خالی آن را بسیار حس کردیم. در کتاب‌های ما چنین پرداختی از یک داستان وجود ندارد و ادبیات فردوسی بسیار قوی و تأثیرگذار این کار را انجام داده است. طی تحقیقاتی که داشتیم متوجه شدیم تنها 4 درصد از مردم ما با فردوسی آشنا هستند و تصمیم گرفتیم که این شاعر بزرگ و نامی را به مردم معرفی کنیم. در خارج از کشور استقبال بسیار خوبی ازاین‌دست برنامه‌ها می‌شود اما اینجا کمی سخت‌گیرانه‌تر است و به نظرم دولت باید ما را حمایت کند. برای این اثر ادبی و هنری باید سالن، بودجه و تبلیغات وجود داشته باشد که متأسفانه نیست و همه این اقدامات توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره ادبیات حماسی فردوسی و نحوه شاهنامه‌خوانی اظهار کرد: نحوه خوانش ما کاملاً متفاوت است. فکر می‌کنم این خوانش صحیح‌ترین خوانشی است که مردم می‌توانند از شاهنامه داشته باشند و با آن‌هم ذات پنداری درستی کنند. ما تلاشمان این است که داستان را بسیار لطیف اجرا کنیم. سابق بر این در قصه‌های فردوسی صحبت از جنگ بود ولی ما این قصه را بسیار لطیف کردیم و از 14 پارتی که برای این داستان در نظر گرفتیم، تنها 3 پارت آخر درباره جنگ است و باقی آن داستانی نرم و لطیف از روابط انسانی را بیان خواهد کرد. برای خوانش صحیح ادبیات شاهنامه استاد اردشیر صالح پور ناظر ضبط ما بودند و خانم مهری بهفر بسیار در راستای درست و ادبی بیان کردن لغات کمک کردند، چراکه شاهنامه‌خوانی اصولاً کار بسیار سختی است و از همین رو دو سال ونیم وقت صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه شد تا بتوانیم درست‌ترین و شیوا‌ترین خوانش از شاهنامه را داشته باشیم.

 شیخ‌زاده درباره زمان این اجرا نیز گفت: کارهای دریافت مجوز و سالن را در دست انجام داریم و تا دو ماه آینده اجراها شروع می‌شوند. درمجموع 70 دقیقه زمان برای هر اجرا در نظر گرفته‌شده و شروع قصه نیز با روایت فردوسی است و بعدازآن ورود به داستان خواهیم داشت. درواقع ما داستان را با روایت فردوسی خواهیم شنید.

 این بازیگر در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز عنوان کرد: علاوه بر این دو کاری که در حال حاضر در دست دارم، یک کار سینمایی نیز در دست اقدام دارم که پس‌ازاین اجراها خواهد بود، ضمن اینکه سریال " چارسو " را نیز آماده پخش از شبکه سه سیما دارم.