سرویس نمایش هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره صبح امروز 10 مرداد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حامد رهنما با بیان اینکه جشنواره به دلایلی در سال گذشته برگزار نشد، گفت: امسال حوزه هنری فراخوان جشنواره را در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی با شعار "اخلاق برای همه" و موضوع آزاد منتشر کرد.

او با ارائه گزارشی از تعداد ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: در مجموع 727 اثر از 523 شرکت کننده تهران و شهرستان به دبیرخانه رسید. طی ماه‌های گذشته مجموعه "محافل و جشنواره‌های حوزه هنری" به "موسسه سپهر سوره هنر" تبدیل شد تا از این پس تمامی امور اجرایی توسط ما صورت پذیرد. شورا پس از برگزاری جلسات متعددی، رحمت امینی را به عنوان رییس هیئت داوران جشنواره معرفی کرد. در چارچوب فعالیت‌ها، جشنواره‌های منطقه‌ای در استان‌های کرمانشاه، اصفهان و بجنورد برگزار کردیم که از سوی مخاطبان شهرستانی استقبال بسیار خوبی شد.

رهنما همچنین افزود: تلاش ما در موسسه "سپهر سوره هنر" بر این است که همه جشنواره‌هایی که حوزه هنری برگزار می‌کند کاربردی باشد. به همین منظور این دوره با مجموعه شهرداری تهران و تئاترشهر گفت‌وگوهایی را انجام دادیم تا با در اختیار قرار دادن فضاهایی، امکان استفاده شهروندان از برنامه‌های جشنواره محقق شود.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: موسسه "سپهر سوره هنر" در این مدت کمک بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره تئاتر سوره داشتند. همراهی آنها بار اجرایی را از دوش ما برداشته و این فضا را فراهم می کند تا تسلط بیشتری روی بازبینی ها، فعالیت های علمی و شرایط کیفی جشنواره داشته باشیم.

او با بیان اینکه پس از چندین دوره شعار جشنواره را عوض کردیم، عنوان کرد: به اعتقاد ما و تعدادی از هنرمندان این شعار مقداری کلی است به همین جهت کار را به سمتی پیش بردیم که شعار این رویداد را به تئاتر نزدیک کنیم. ارزش های انسانی و اخلاقی جزو لاینفک شخصیت انسان است که این موضوع با تئاتر نه تنها بی ارتباط نیست بلکه ارتباط بسیار مستقیمی دارد. به هر حال جامعه ما در شرایطی است که باید به موضوع اخلاق در جامعه تاکید بیشتری داشته باشیم و بگوییم که تئاتر می‌تواند در این مسیر حرکت بهتری داشته باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه مطلب دیگری که مدیران حوزه هنری به آن تاکید داشتند، نام جشنواره بود، اظهار داشت: این جشنواره ابتدا با عنوان جشنواره تئاتر ماه میزبان علاقه‌مندان بود، اما با توجه به اینکه عنوان جشنواره تئاتر سوره یکی از قدیمی‌ترین عناوینی است که حوزه فعالیت‌های تئاتری در حوزه هنری مورد توجه بوده و در همان سال‌های آغازین برگزاری رویدادهای تئاتری با این عنوان فعالیت خود را آغاز کرد، تصمیم گرفتیم در سال جاری با عنوان جشنواره تئاتر سوره کارها روی صحنه بروند.

زارعی ضمن معرفی هیئت داوران این دوره از جشنواره و گفت: با مشورت رحمت امینی رییس هیئت داوران و هماهنگی فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری که همگی تاکید بسیاری روی خرد جمعی داریم، قرار بر این شد آقایان محمود عزیزی، رحمت امینی، ایوب آقاخانی، سید حسین فدایی حسین و مرتضی سرهنگی اعضای هیئت داوران بخش صحنه‌ای جشنواره را تشکیل دهند. این در حالی است که در بخش خیابانی امیردژاکام، محمود فرهنگ و اردلان شجاع کاوه کار داوری بخش خیابانی را به عهده دارند.

او همچنین تصریح کرد: کار دیگری که رحمت امینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه انجام داد برگزاری جشنواره‌های منطقه ای بود که اقدام ارزشمندی بود و فکر می‌کنم این رویداد هم فرصتی برای تبادل اندیشه و هم محلی برای محک آثار هنرمندان شهرستانی باشد. من بر این باورم این دوره از جشنواره جشنواره‌ای برای هنرمندان شهرستانی است که انصافا آثار قدرتمندی را روی صحنه دارند.  

این مدیر هنری با بیان این موضوع که  امسال تلاش شده تا جشنواره تئاتر سوره جشنواره متفاوتی باشد، یادآور شد: امسال در فراخوان تاکید شده که آثار شرکت‌کننده در شهرستان‌ها اگر به خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ بومی خود توجه کنند در اولویت پذیرش آثار قرار خواهد گرفت و خوشبختانه در جشنواره امسال این اتفاق افتاد و من مطمئنم با درنظر گرفتن این موضوع شما شاهد جشنواره‌ای از آئین‌ها، فرهنگ‌ها و زبان شهرهای مختلف کشور خواهید بود. در این دوره از جشنواره بر این باوریم اگر قرار است اتفاقی در تئاتر بیفتد این اتفاق را باید در تئاتر شهرستان جستجو کرد. اگر تا کنون استعدادی به تئاتر ایران معرفی شده به واسطه بچه‌های شهرستان بوده است. لذا ما در این راستا مشغول استعدادیابی در شهرستان‌ها هستیم که شما در این جشنواره شاهد ظهور بسیاری از آنها خواهید بود. این کشف ما در گشت و گذارهای یک ساله حوزه هنری در تئاتر شهرستان‌ها شگل گرفته است که در همین راستا چند استعداد خوب را به تئاتر ایران معرفی می‌کنیم.

کوروش زارعی خبر از زمینه‌سازی برای برگزاری این جشنواره در دو سال آینده به صورت بین‌المللی داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی های انجام گرفته قصد داریم که بر اساس یکسری از اقدامات، زمینه‌ای را فراهم کنیم تا در دوره بیست و هفتم شاهد بین‌المللی شدن این رویداد مهم و ارزشمند با عنوان جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی باشیم. این رسالت حوزه هنری است که بر اساس مفاهیمی که جزو وظایف حوزه است فضا را به سمتی ببریم که شاهد رویداد پربار تئاتری باشیم. ما هم اکنون در مرحله آزمون و خطا و تمرین‌هایی هستیم که در سال‌های آینده بیشتر و پررنگ‌تر خواهد شد.

حامد رهنما نیز در بخشی از این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های اجرایی در جشنواره منطقه‌ای و جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره در مراسم اختتامیه، گفت: متاسفانه مجموعه‌های فرهنگی در کشور علاقه‌ای به تعامل با یکدیگر ندارند. در حالیکه همین مجموعه‌ها با امکانات بسیار خوبی که دارند، می‌توانند در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری به یکدیگر کمک کنند. به هر حال در این دوره از جشنواره برای حمایت‌های خوب شرکت مترو قدردانی می کنم.

بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از 15 تا 20 مرداد ماه امسال در پلاتو اجرا، محوطه مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه‌های حوزه هنری و ایوان انتظار میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.