به گزارش هنرآنلاین، این مراسم با حضور هنرمندانی چون دکتر حبیب الله صادقی، بهزاد شیشه‌گران، بهرام حنفی، منیره دارایی مدیر موزه هنرهای ملی، نعیم عنقا، جواد علیمحمدی و ... برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاح نگارخانه دانشجو، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، گفت: توفیقی نصیب ما و همکاران‌مان شد که افتتاح نگارخانه دانشجو را با نمایش آثار یکی از هنرمندان برجسته معاصر ایران، استاد علی اسفرجانی که به حق یکی از شاخص‌ترین هنرمندان حوزه تجسمی در چند ده اخیر هنر ایران است، برگزار کنیم. همچنین باید تشکر کنم از دکتر نیلی احمدآبادی رئیس محترم دانشگاه تهران که با حضور و حمایت‌شان در این گونه برنامه‌ها قوت قلب ما در ادامه کار در حوزه فرهنگ هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد آثار استاد اسفرجانی، افزود: گفتنی‌ها در آثار استاد اسفرجانی گفته شده و قابل مشاهده است بنابراین مایلم مراتب امتنانم را از خانواده اسفرجانی ابراز کنم به خاطر محبتی که داشتند. همانطور که می‌دانید سال‌ها قبل این مجموعه از آثار استاد اسفرجانی به دانشگاه تهران هدیه شده و در باغ موزه نگارستان نگهداری می‌شد. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که خانواده اسفرجانی و همکاران ما در باغ‌موزه نگارستان به ویژه دکتر زارع و دکتر ده‌ پهلوان انجام دادند، این آثار از انبارها بیرون آمد و امروز به طرز شایسته‌ای در معرض دید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تاکید کرد: امیدواریم پس از برگزاری این نمایشگاه که حدود 10 روز در نگارخانه دانشجو ادامه خواهد داشت، در باغ‌موزه نگارستان در یک تالار خاص، آثار استاد اسفرجانی را به صورت دائمی در معرض دید عموم قرار بدهیم و با محبتی که خانواده محترم اسفرجانی دارند انشااله آثار جدیدی نیز به مجموعه اضافه می‌شود و این تالار، با یاد و نام استاد اسفرجانی محل رجوع هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌مندان این رشته خواهد شد.

سرسنگی، دانشگاه تهران را از چند جهت شاخص برشمرده و اظهار داشت: دانشگاه تهران برای بنده که افتخار داشتم هم دانش‌آموخته آن باشم و هم به عنوان یک خدمت‌گزار امروز در آن خدمت کنم، یک ویژگی ممتاز نسبت به دانشگاه‌های دیگر دارد و شاید این ویژگی بر‌گردد به کیفیت بالای فعالیت‌های دانشگاه چه در حوزه آموزشی و چه در حوزه پژوهشی و فرهنگی؛ شما کمتر دانشگاهی را در ایران می‌توانید پیدا کنید که یک سالن تئاتر مثل تالار مولوی داشته باشد جایی که در واقع خاستگاه تئاتر دانشگاهی کشور است. کمتر دانشگاهی را می‌بینید موزه‌هایی داشته باشد مانند موزه مقدم و باغ‌موزه نگارستان که در تهران و حتی کشور سرآمد هستند و کمتر دانشگاهی را پیدا می‌کنید که اساسا به دنبال تفکر استفاده از ابزار هنر برای تربیت و پرورش دانشجویان خود باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان، افزود: خوشحالیم که این نگارخانه هم با مساعدت رئیس محترم دانشگاه و همکاران‌مان در معاونت فرهنگی افتتاح شد. مطمئنیم که هر چه ما بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر کار خودمان را گسترش دهیم در ارتقاء کیفی دانشجویان دانشگاه تهران می‌تواند مؤثر باشد و دانشگاه تهران را به عنوان نمادی از فرهنگ جامعه ایران اسلامی در معرض دید عموم چه در داخل و چه در خارج از کشور به عنوان یک مرکز شاخص قرار دهد.

در ادامه این مراسم، شهرزاد اسفرجانی دختر استاد علی اسفرجانی، به تشریح نحوه اهداء آثار به دانشگاه تهران پرداخت و گفت: من در زمان حیات پدر به نمایندگی از خانواده موظف شدم که کار جمع‌آوری و اهداء آثار را انجام دهم. پس از اینکه ایشان از دنیا رفتند، من ماندم و این تصمیم که با آثار چه کار کنیم. در نهایت فکر می‌کنم تصمیمی که با هم‌فکری مادر و خواهرم گرفتیم که آثار را به دانشگاه تهران تقدیم کنیم ، بهترین تصمیم بود زیرا پدر بیشتر از همه توجه زیادی به جوانان و رشد فرهنگ و دانش کشور داشت.

اسفرجانی در ادامه افزود: در نتیجه فکر کردیم بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم تقدیم آثار به دانشگاه تهران است تا شاید تشویقی باشد برای سایر خانواده‌ها که برای گنجینه‌های خانوادگی‌شان به‌دنبال جای امنی می‌گردند و می‌توانند برای ماندگاری بیشتر آنها را به جای خوبی مثل دانشگاه تهران تقدیم کنند. به این ترتیب بود که ما افتخار پیدا کردیم جزء بنیاد حامیان دانشگاه تهران باشیم و من فکر می‌کنم امروز واقعا بار بزرگی از دوش من برداشته شده است.

دختر زنده یاد استاد اسفرجانی با اشاره به اینکه آرزوی استاد به حقیقت پیوسته است، اظهار داشت: انگار تمام آرزوهایی که پدر داشت و تمام چیزهایی که در سال‌های آخر می‌خواست از جمله اینکه این آثار پخش نشود و همه در یک جا نگهداری شود و برای آیندگان بماند، محقق شده است.

وی در ادامه، گفت: در زمان قدیم رسم بود که تکنیک هنری مثل معرق سوخت چرم فقط سینه به سینه منتقل شود زیرا هنرمندان پناهی نداشتند و در نتیجه تکنیک‌هایی که بلد بودند را هرگز به کسی یاد نمی‌دادند. من از وقتی که به یاد دارم همیشه برایم سوال بود که چرا پدرم این تکنیک را به کسی یاد نمی‌دهد. ما که دیگر دانشجوی مینیاتور نیستیم چرا به شخص دیگری یاد نمی‌دهد، متوجه شدم که این در ذهن هنرمند قدیمی و سنتی بوده است که کارش را یاد ندهد تا از نان خوردن نیفتد. در نتیجه من سعی کردم از طریق کتابی که برای ایشان چاپ شد، تمام رمز و راز کارش را بیرون بکشم و قدم به قدم آن را بنویسم و آقای افتخاری رئیس سابق موزه هنرهای ملی، به من افتخار دادند و آن را مستند و مکتوب و قابل اعتماد کردند. سه فیلم هم راجع به کار و مراحل کاری استاد علی اسفرجانی تهیه شده است که آنها را نیز پس از آماده سازی تالار در باغ موزه نگارستان، تقدیم می‌کنیم.

شهرزاد اسفرجانی در پایان سخنانش، تاکید کرد: فکر می‌کنم در 50 سال گذشته تعداد افرادی که این نوع آثار را آفریدند خیلی خیلی کم بوده است، به همین دلیل است که نسل جوان مایل است این آثار را ببیند و از آن لذت ببرد و این حق آیندگان است که این آثار به سلامت به دست‌شان برسد. ما معتقدیم جایی بهتر از دانشگاه تهران برای نگهداری از این آثار وجود ندارد زیرا نتیجه‌اش به دانشجویان و جوانان کشور باز می‌گردد. از رئیس دانشگاه تهران و معاون فرهنگی دانشگاه تهران تشکر می‌کنم که گنجینه کوچک ما را سر لوحه افتتاح این نگارخانه قرار دادند.

در افتتاحیه نگارخانه دانشجو، گروه موسیقی ایل با حضور صادق چراغی، محمد صادق اسحاقی، بهنام ارجمندی، مهدی تجلی، حسن خدایی نیا، مرتضی یگانه راد و مجید یگانه راد، قطعاتی را اجرا کردند.

در پایان این مراسم با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، دکتر مجید سرسنگی، دکتر حسن به‌ نژاد و دکتر سید حسین حسینی، به پاس یک عمر تلاش و فعالیت هنری و خلق آثار بی‌بدیل توسط استاد روان‌شاد علی اسفرجانی، مدالیون سیمین گرامی‌داشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران، توسط رئیس دانشگاه تهران به رسم یادبود تقدیم خانواده استاد اسفرجانی شد.

در این مراسم دکتر سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران، دکتر حسن به‌ نژاد معاون دانشجویی و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر رحمت اله اللهیاری مدیر کل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، دکتر مصطفی ده پهلوان مدیر باغ‌موزه نگارستان و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاه تهران و هنرمندان حضور داشتند.

علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا 18 مرداد همه‌روزه غیر از جمعه و شنبه‌ (12 و 13 مرداد) از ساعت 9 تا 16 به خیابان انقلاب، خیابان 16آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، نگارخانه دانشجو مراجعه کنند.